Dette er de gjeldende scenarioene om regnværet blir for omfattende på Spa
Regnværet vil prege løpshelgen på Spa-Francorchamps, og Formel 1 må være forberedt på en rekke scenarioer.
FORMEL 1: Løpshelgen på Spa vil nok en gang preges av regn. Denne gangen er det meldt regn alle tre dagene, og med et tettpakket program med sprintformat i Formel 1 i tillegg til at både Formel 2, Formel 3 og Porsche Supercup er på plass kan det bli smått kaotisk med utsettelser grunnet været.
I tillegg har Formel 1-førerne bedt FIA om å være modige nok til å avlyse løpet om værforholdene skulle bli for ille. På fire år har både Formel 2-fører Anthoine Hubert og FRECA-fører Dilano Van t hoff tragisk mistet livet på banen. Med andre ord er det ikke en bane hvor man ønsker å ta for store sjanser med sikkerheten.
FIA må følgelig være fleksible, og om regnværet skulle bli et problem allerede fredag kan F2- og F3-kvalifiseringene utgå. I så fall er det treningsresultatene fra tidligere på dagen som vil utgjøre kvalifiseringsresultatet. Når det gjelder Formel 1 er det flere mulige scenarioer. Teoretisk sett er det mulig å bruke treningsresultatet, men rapportene tyder på at det ikke vil skje. En annen mulighet er å basere griden på mesterskapsstillingen, mens en tredje mulighet er å erstatte sprint-kvalifiseringen med en ordinær kvalifisering lørdag morgen. I så fall vil det sette griden både for sprintløpet og Grand Prix-løpet.
Om enten sprintløpet eller hovedløpet ikke kan fullføre hele distansen vil det bli første gang de nye poengreglene kommer i spill etter at de ble endret etter at halve poeng ble delt ut på nettopp Spa i 2021 til tross for at ikke en eneste runde ble kjørt under grønt flagg. Under det gjeldende regelverket må det fullføres minst to runder uten sikkerhetsbil for at poeng skal deles ut. I sprinten vil ikke noen poeng deles ut om ikke 50% av distansen fullføres, men om man når halvkjørt løp vil poeng bli delt ut som normalt.
I søndagens Grand Prix løp er det flere muligheter basert på hvor mange av de 44 planlagte rundene som fullføres, så lenge minst to runder kjøres uten sikkerhetsbil.
- Opp til 25%: 6, 4, 3, 2 pog 1 poeng til topp fem.
- Mellom 25 og 50%: 13, 10, 8, 6, 5, 4, 3, 2 og 1 poeng til topp ni.
- Mellom 50 og 75%: 19, 14, 12, 10, 8, 6, 4, 3, 2 og 1 poeng til topp ti.
- Mer enn 75%: Poeng deles ut som vanlig. 25, 18, 15, 12, 10, 8, 6, 4, 2 og 1 poeng til topp ti.
Saken du akkurat har lest er åpen også for de som ikke abonnerer. Ønsker du å lese alle sakene hos oss, eller om så bare støtte den videre driften av Norges ledende nettavis om norsk og internasjonal bilsport? Sjekk ut våre ulike abonnementstilbud!