Dette er årets mest suksessrike motorklubber i norsk bilsport
56 norske motorklubber har tatt NM-medaljer i år. Noen av de skiller seg mer ut enn andre.
BILSPORT: Parc Fermé har gjort en gjennomgang av totalt 55 mesterskap sanksjonert av Norges Bilsportforbund, fordelt på 44 norgesmesterskap og 11 norgescuper. Tre av norgescupene er foreløpig ikke avsluttet, mens samtlige norgesmesterskap nå er avsluttet etter at rally og rallycross var de siste terminfestede NM-rundene for en drøy uke siden.
Vi har i god norsk mesterskapsånd satt opp en medaljeoversikt for å se hvilke klubber som har levert flest medaljer, og fortrinnsvis mestere denne sesongen. Totalt 56 ulike norske klubber har sikret seg minst én NM-medalje; 31 av de er tilknyttet NMK, 13 tilhører KNA, seks av klubbene der under FMK-paraplyen mens seks resterende er på utsiden av de etablerte organisasjonene.
Solør og Grenland
Tar vi for oss NM-medaljene i første omgang, så toppes denne i antall av NMK Solør, med totalt 14 NM-medaljer av totalt 132. Bak følger NMK Grenland med 10 NM-medaljer, mens KNA Kongsvinger har tredjeplassen med seks NM-medaljer.
Så det er åpenbart to klubber som skiller seg markant ut her, og det er også to klubber med vidt forskjellige utgangspunkt. Og det er altså NMK Solør og NMK Grenland.
Grenland har riktig nok flest norgesmestere denne sesongen, med fem NM-gull til klubben, men Solør går forbi på samlet antall gull med norgescup inkludert, totalt seks gull, og totalt 18 NM- og NC-medaljer totalt.
– Nei, dette har vi ikke ført noen statistikk på, sier en glad styreleder i NMK Solør, Laila Tyskeberget, når vi gjør henne oppmerksom om statistikken.
Hun er naturlig nok stolt på vegne av klubben, som i motsetning til en del andre motorklubber ikke har veldig mange geografisk lokalt tilknyttede førere til klubben sammenliknet med totalantallet.
Klubb uten hus og anlegg
Samtidig har ikke NMK Solør noen egen treningsarena, som også ofte lokker andre medlemmer utenfor den nærmeste regionen. De har sin geografiske og tradisjonelle tilknytning til Vålerbanen, men er leietakere der på lik linje med andre klubber og arrangører.
– Noe av grunnen tror jeg at vi følger opp utøverne veldig tett. Vi prøver å følge nøye med på våre egne, og vi har også et eget klubbmesterskap med en årlig samling hvor vi har vår egen premieutdeling. Men vi har ikke vår egen bane, vi har heller ikke noe eget klubbhus, så vi disponerer Vålerbanen når vi skal ha møter og liknende, sier Laila Tyskeberget, som selv har en fartstid innen for bilsporten over mange tiår.
I 2018 ble hun og ektemannen Geir tildelt ildsjelprisen «Årets drivaksel», samme år som hun også mottok NBFs fortjenstmedalje for lang og tro tjeneste i bilsporten. Tyskeberget har også vært åpen om kreftsykdommen som hun ble rammet av for noen år tilbake, og nå er det altså NMK Solør som er klubben som står hennes hjerte nærmest.
– Nå skal vi ha den store premieutdelinga vår hvert år, så får vi låne lokalene av Vålerbanen. Og utøverne våre blir heller ikke mast om å komme på dugnader, som jeg også tror er en viktig sak, sier Laila om hvorfor utøvere fra fjern og nær oppsøker NMK Solør.
300 utøvere fra fjern og nær
De har også utøvere av internasjonal karakter. Deres største profil er den triple driftingmesteren Fredric Aasbø, mens de også har aktive utøvere representert både i Sverige og Tyskland foruten de norske mesterskapene.
Tyskeberget opplyser om et medlemstall på 342, og anslår at over 90 av medlemmene, det vil si over 300, er aktive i en eller annen form. Av årets NM-medaljører er det kun bronsevinner i toppklassen i crosskart, Sindre Trøyterud fra Våler, som har den næreste lokale relasjonen til klubben.
Utøvere i historisk racing som Gudmund Gulbrandsen og Ove Martin Billerud har også en viss lokaltilknytning gjennom glåmdalsdistriktet, mens GT4-fører Anna Sand Skjærbekk fra Hamar også ikke har den store geografiske avstanden til NMK Solørs episenter.
Ellers er også klubben godt representert gjennom «Vålerbanen CREW», som er klubbens funksjonærstab på de fleste norske racingløp, i tillegg til at de også har figurert under VM-runden i rallycross i Höljes, som geografisk ligger ganske nært Solør-regionen.
Anlegget tiltrekker folk
På andre enden av skalaen hva gjelder å tiltrekke seg medlemmer er altså NMK Grenland, som har hatt en kraftig vekst de siste årene i takt med økt aktivitet på deres anlegg ved Flittig utenfor Skien. Det er altså NMK Grenland som har flest norgesmestere i år, og troner nest øverst på medaljeoversikten målt i antall.
Norgesmesterne de har i år er Sebastian Høidalen (bakkeløp, klasse 1), Simen Johansen (crosskart, 125ccm), Jonas Holthe Rød (gokart, X30), Petter Sæves Waskaas (rally, eldre 4WD) og Jens Hvaal (rallycross, klasse 1).
Leder Bård Arild Jensen er naturlig nok stolt både over prestasjonene til utøverne sine, men også miljøet og veksten som er i klubben om dagen. For i motsetning til NMK Solør, så har nettopp anlegget en høy verdi og tiltrekningsfaktor i klubben.
– Jeg tror mye går på at vi har et veldig fint bilsportanlegg. Det er mye treninger der oppe, og det er et veldig godt samhold der. Vi har også gått fra å være et underskuddsforetak til å bli et plussforetak, sier Jensen.
Det var forøvrig NMK Grenland i kraft av Even Hvaal som ble tildelt den nevnte ildsjelprisen «Årets drivaksel» i fjor, som følge av den økte aktiviteten og innsatsen som har vært lagt ned i klubben de siste årene.
I år har de vært vertskap for både NM og nordisk mesterskap i rallycross, og de har også etablert det prestisjefylte bilcrossløpet Talentracet, som føyer seg inn i rekken av store enkeltløp i norsk bilcross, med attraktive startlister, velpreparerte biler og høy budomsetning.
De ser fram til et like innholdsrikt år i 2024 med sine 367 medlemmer, hvor også over 300 av dem er å anse som aktive bilsportutøvere.