Dette er Andreas sin største satsing siden forrige fabrikkontrakt i VM
Han har klart å holde hodet over vann de siste to årene, men i 2022 har ting omsider begynt å flyte for Andreas Bakkerud.
RALLYCROSS: Onsdag ble det altså klart det som har ligget klarest i kortene; at Andreas Bakkerud skal kjøre amerikanske Nitro Rallycross. Dette er USAs tredje forsøk på å sette sin egen standard over rallycrossen etter at både Global Rallycross (GRC) og Americas Rallycross (ARX) falt i fisk.
Nitro er forøvrig et konsept grunnlagt og utviklet av den amerikanske stjernen Travis Pastrana, med en helt annen utform på både banedesign, hopp og underlag gjør at denne formen for rallycross skiller seg vesentlig ut fra den tradisjonelle formen vi kjenner til fra Europa.
Bergenseren har fått med seg sin store hovedsponsor, Monster Energy, sammen med sin faste sponsorpool fra Bergen, til å bidra til at svenske JC Raceteknik og det amerikanske IndyCar-teamet Dreyer & Reinbold Racing (DRR) til sammen danner RX Cartel på nytt med Bakkerud og svenske Robin Larsson som fast duo for full sesong. I fjor var det Larsson og Bakkeruds forrige teamkamerat Liam Doran som utgjorde RX Cartel-duoen, et konsept som Bakkerud og Doran innførte i forkant av 2019-sesongen i Rallycross-VM.
Får F1-stjerne som konkurrent
Bakkerud hadde noen innhopp i Nitro-sirkuset i fjor, da med ordinære Supercars-biler. I år fases inn en ny klasse, kalt Gruppe E, som per nå kjøres én ny type bil som er utviklet av blant annet svenske Olsbergs MSE - kalt FC1-X. Dette er også en bil han nylig testet i Barcelona sammen med en rekke andre profiler, deriblant den tidligere Formel 1-verdensmesteren Jenson Button som blir en av hans konkurrenter i år.
– Endelig skal jeg få kjøre full sesong i USA. Jeg har hatt innhopp i GRC og ARX og sånt, og jeg hadde tre innhopp i fjor og fikk en liten smak av det. Jeg tror dette er noe jeg mestrer, sier Andreas Bakkerud til Parc Fermé.
Hans mest luktrative år i rallycrossen var i perioden 2016 til 2018, med to fabrikkskontrakter; en for det Ford-støttede Hoonigan-prosjektet sammen med M-Sport, før han også signerte for Audi og EKS i deres største rallycrossatsing i 2018.
Siden måtte han ty til privat satsing med egne midler dersom han skulle holde rallycrosskarrieren i live. 2019 og 2020 ble svært kostbare og krevende år, hvor én enkeltseier og kampen om VM-tittelen i 2019 ble tapt på poenglikhet med Timmy Hansen.
2020 ble en nedtur sammen med GCK og deres Renault-biler før han i fjor egentlig valgte å ta seg et friår med forpliktende satsing.
Jobbet mer effektivt
For de som har fulgt med vet hva det endte med; EM-gull i Supercars-klassen og som nevnt flere innhopp i Nitro Rallycross og en rekke andre stunt og prosjekter.
– Etter et par år med litt mindre kjøring føles det plutselig som ting går litt mer stang inn igjen. Så det er veldig deilig å være tilbake og si at man skal kjøre et mesterskap, og at man kom igjennom koronatiden med et positivt utfall, sier Bakkerud.
– Har det vært lettere for deg å stable sammen dette prosjektet enn de foregående årene?
– Det har nok ikke vært lettere, men jeg har jobbet på en annen, smartere og mer effektiv måte. Jeg kommer nok til å jobbe litt ved siden av, men ut fra en heltidsjobb å regne så vil jeg si at jeg er i alle fall 80 prosent bilsportutøver i år. Uansett er dette den største satsingen i rallycross jeg har gjort siden 2018, sier 30-åringen.
Sikler på Hell og Höljes
Den europeiske rallycrossen vil han dog ikke slippe helt enda. En satsing i VM i år legger han helt på is, men han vil gjerne kjøre i EM igjen. Men det blir snakk om kun to løp, på Hell i Norge og i Höljes i Sverige.
– Ingenting er spikret, men de to rundene har jeg ekstremt lyst til å kjøre. Det står på penger og sponsorater og at det er biler tilgjengelig. Også føler jeg det sånn at jeg ikke kan kjøre det ene løpet uten det andre. Da får jeg nesten litt dårlig samvittighet på vegne av den ene arrangøren. Også er jo Hell og Höljes de to desidert beste banene på kalenderen, så det vil bety enormt mye for meg om jeg får kommet til start i de to løpene.
Ellers har han også begynt å snuse på langdistanseracing. Den muligheten har han fått gjennom Lionspeed GP som har en Audi R8 GT4 stående, som de kjører i langdistanseserien til Creventic, mest kjent som 24H Series.
Dette er en litt lavere rangert langdistanseserie enn de største og mest prestisjefylte, men det finnes biler og team i de fleste klasser og kategorier som man kjenner igjen i den mest etablerte racingen.
Forsmaken fikk han på Spa-Francorchamps tidligere i vår, og han er lovet to løp til; på Portimao i Portugal og Sebring i USA.
Verdifull kjøretrening
Kontakten med Lionspeed ble etablert gjennom vintercoachingen som Bakkerud gjør sammen med den tyske profilen Timo Scheider. Gutta i Lionspeed var såpass fornøyd med Bakkerud at de inviterte ham ned til Spania og Ascari-banen for mer coaching, før de ville ha ham med på teamet når de kjører langdistanseracing.
Dermed får han også til kjøring som innebærer mange kilometer og mange timer med kjøretrening, uten at dette er en risiko han trenger å ta økonomisk.
– De ønsket å ha en internasjonal fører på bilen sin, så vi gjorde Spa-kjøringen mest som en test. Der gikk det såpass bra at de nå vil hyre meg inn til Sebring. For min del er det viktig å få disse bilene gjennom en sesong på grunn av kjøretrening, og når man kjører en GT4-bil så kan det lede til testing av andre biler også, for eksempel en GT3-bil, slår han fast.