Ferrari leder en av LMDh-Porschene under testdagene i forkanten av årets Le Mans.

Langdistanse-VM:

Dette bør du vite før årets Le Mans

Nå nærmer årets største langdistanseløp seg med stormskritt, og Parc Fermé gir deg en liten introduksjon i forkanten av årets utgave.

Publisert

RACING: 24-timersløpet på Le Mans har ikke fått legendestatus uten grunn. Løpet har vært hjem til innovasjon, triumfer og tragedier gjennom de 90-utgavene som har blitt kjørt siden 1923. Årets utgave er den 91. i rekken, og etter alt å dømme er det all grunn til å glede seg.

Årets startfelt byr på det største Hypercar-feltet noen sinne.

RACING: 24-timersløpet på Le Mans har ikke fått legendestatus uten grunn. Løpet har vært hjem til innovasjon, triumfer og tragedier gjennom de 90-utgavene som har blitt kjørt siden 1923. Årets utgave er den 91. i rekken, og etter alt å dømme er det all grunn til å glede seg.

Interessen i GTE-feltet har blitt knekt i to da svært få fabrikanter ikke lengre er interessert i Pro-klassen slik den er nå. Som et resultat forsvant denne helt fra årets Langdistanse-VM som nå kun består av GTE Am.

Dette skiftet skjer i forkant av introduksjonen av en ny GT3-klasse som kommer neste år. Men når én dør lukkes, åpnes en annen. 

Minner om gamledager

For helgens løp har en av de største interessene i toppklassen på mange år. 16 biler er påmeldt og skal kjempe om å stå på toppen av pallen søndag ettermiddag.

Toyota har fortrinnet av å ha vært involvert i Hypercar-klassen siden dens introduksjon i 2021. Det japanske merket har også gjort seg komfortabel til topps etter klasseseier hvert eneste år siden 2017.

I år ser det dog verre ut for en repetisjon av dobbeltseier. Ferrari klatret til topps i torsdagens kvalifisering med begge bilene. Det ser med andre ord ut til at teamet i rødt har funnet ut av barnesykdommene som preget sesongåpningen.

Peugeot som gjør også sitt comeback i toppklassen etter 12 år på sidelinjen. De ser dog ut til å slite med sitt radikale konsept. Den franske fabrikanten har unnlat å bruke en tradisjonell bakvinge. 

Hvordan konseptet fungerer i sin helhet er det bare fabrikanten som vet, men det som er sikkert er at tempoet ikke var godt nok til å kunne delta i helgens Hyperpole.

— Vi oppnår en aerodynamisk effektivitet som gjør at vi ikke trenger bakvinge. Men ikke spør oss hvordan! Vi har all intensjon om å holde det hemmelig så lenge vi kan, sier Stellantis motorsportsjef, Jean-Marc Finot til FIA da bilen ble lansert i 2021.

GTP = Hypercar?

Hypercar-reglementet er også designet på en måte som også inkluderer bilene som brukes i toppklassen i IMSA-mesterskapet i USA. Her har har flere europeiske merker etablert seg og deltar på fulltid, men av de som tar turen til Le Mans denne helgen er det kun to fabrikanter. Cadillac og Porsche.

Så hva er forskjellene?

Kort og enkelt, Hypercar er klassen for de som ønsker å bygge alt fra bunnen av. Den dyre løsningen. LMDh, eller GTP som det heter i IMSA, gir fabrikanten fritt valg på motor så lenge den kun yter 500 kilowatt (likt som i Hypercar journ. anm.), men chassiset må bygges av en utvalgt produsent. Den rimeligere løsningen. 

På papiret skal det derfor ikke være noen forskjeller på effekt, men LMDh-reglementet vil for eksempel ikke by på mye innovasjon på chassis- og aero-deler eller girkasse og drivverk da dette er standardisert. 

Også verdt å merke seg

Helgens mest spesielle påmelding passer verken i GT- eller prototype-klassene. For første gang på 46 år stiller én NASCAR-bil til start på La Sarthe-banen. Den kan du lese mer om her.

Størrelsesforskjellen på NASCAR-bilen og Prototypene er... Merkbar.

Den største klassen som stiller til start på den 13,626 kilometer lange banen er LMP2 med 24 påmeldinger. Her var det bil 48 fra IDEC Sport-teamet, fulgt av WRT- og Cool Racing-teamet etter Hyperpole.

Powered by Labrador CMS