Dette blir Lance Strolls lagkamerat. Prislapp: 160 millioner kroner
22-årig russer erstatter Felipe Massa. Og Robert Kubica er ikke helt ute av Williams-varmen.
Og de pengene er det russeren Sergej Sirotkin som punger for å fylle tomrommet etter Felipe Massa.
Med det er også årets førerkabal lagt, og dermed er alt klappet og klart til sesongstarten i Australia som drøye to måneder.
– Det er en underdrivelse å si at jeg er glad og stolt for å ta del i et så stort team som Williams. Det har vært en knallhard jobb for å komme hit jeg er, og jet er veldig glad og takknemlig for alle som er involvert, sier Sirotkin i en uttalelse.
Avisen Autosport, et av de mest troverdige kildene til Formel 1-nyheter i verden, hevder at prislappen er på rundt 15 millioner pund, altså over 160 millioner norske kroner. Dermed er begge førerne i Williams å regne som betalførere som skyter store penger inn i teamet.
De to siste årene har Sirotkin vært testfører for Renault og fått sjansen i flere fredagstreninger for det franske teamet. Han er 22 år og kommer fra hovedstaden Moskva og på CVen har han to bronsemedaljer i GP2 (2015 og 2016), samt gullmedalje i den europeiske Formel Abarth-serien i 2011.
– Skulle ikke vært mulig å kjøpe seg plass
Nå som siste hånden på verket er lagt for årets føreroppstilling, så kan vi oppsummere følgende team-duoer slik:
Mercedes: Lewis Hamilton og Valtteri Bottas
Ferrari: Sebastian Vettel og Kimi Räikkönen
Red Bull: Max Verstappen og Daniel Ricciardo
McLaren: Fernando Alonso og Stoffel Vandoorne
Force India: Sergio Perez og Esteban Ocon
Williams: Lance Stroll og Sergej Sirotkin
Renault: Carlos Sainz jr og Nico Hülkenberg
Haas: Romain Grosjean og Kevin Magnussen
Toro Rosso: Pierre Gasly og Brendon Hartley
Sauber: Charles Leclerc og Marcus Ericsson
Viasports Formel 1-kommentator Atle Gulbrandsen har tidligere uttalt seg svært kritisk til førere som betaler seg inn i Formel 1. Og all den tid han har tro på Sirotkins kvaliteter som sjåfør, så synes han fortsatt lite om at spesielt et team som Williams nå sitter på to betalførere som bidrar med store summer.
– Det er slike signeringer som på mange måter gjør Formel 1 mindre interessant, og som gjør at Formel 1 sliter med å bli tatt på alvor som en toppidrett i mange kretser. Det er ikke mulig å kjøpe seg en plass på Manchester United, og det bør heller være mulig å kjøpe seg en plass i Formel 1, sier Gulbrandsen.
KRONIKK: Hvor blir det av åpenheten rundt Sauber og Marcus Ericsson?
– Dessverre er realiteten annerledes, og flere team er nå desperate etter penger. Det gamle toppteamet Williams har nå to betalførere, noe som står i sterk kontrast til storhetstiden. Jeg kan garantere at førere som Nigel Mansell og Alain Prost ikke betalte for å kjøre for Williams i sin tid.
Kubica inn i teamet
I tillegg melder Williams at de ansetter Robert Kubica som test- og utviklingsfører. Polakken var lenge en het kandidat til å gjøre et sensasjonelt comeback i Williams, men testresultatene var sportslig sett ikke gode nok satt oppimot Sirotkin, som den siste tiden har vært storfavoritten,
Likevel får Kubica holdt seg litt varm i trøya og kan bli å se på flere fredagstreninger og eventuelt et eller to innhopp om det er behov.
– Jeg er utrolig glad for å bli offisiell reserve- og testfører denne sesongen. Jeg har aldri følt meg i bedre fysisk form, men det har vært en tøff jobb å komme tilbake dit jeg er nå. Jeg ser frem til å jobbe med Williams sitt tekniske team, både på fabrikken og ute på banen, sier Kubica.
LES OGSÅ: Kontrakten på vent – men Kubica er klar for ny Williams-test