Dennis Hauger skal snart i aksjon igjen, denne gangen i Jeddah.

Hauger spent på styrkeforholdet i Jeddah:

– Det kan plutselig snu seg helt

Sesongåpningen gikk ikke som håpet for Dennis Hauger. Selv er han usikker på hvordan hva han kan forvente denne helgen, men at banen er så annerledes enn det han møtte i Bahrain kan utgjøre en betydelig forskjell.

Publisert Sist oppdatert

FORMEL 2: Dennis Hauger fikk ikke sesongåpningen han hadde håpet på i Bahrain. En oppløftende fjerdeplass i kvalifiseringen ble kun konvertert til to åttendeplasser. Denne helgen venter nye løp i Saudi-Arabia, få dager etter at hovedløpet i Bahrain var overstått. 

FORMEL 2: Dennis Hauger fikk ikke sesongåpningen han hadde håpet på i Bahrain. En oppløftende fjerdeplass i kvalifiseringen ble kun konvertert til to åttendeplasser. Denne helgen venter nye løp i Saudi-Arabia, få dager etter at hovedløpet i Bahrain var overstått. 

– Jeg føler jeg har nullstilt ganske bra. Jeg har trent og gjort andre ting, og på en måte holdt fokuset på det som kommer fremover nå. Og jeg vet at resultatene og ytelsen av det vi kan prestere kan være helt annerledes her enn i første løpshelg, forteller Dennis Hauger til Parc Fermé. 

Ny bane, nye muligheter

Hovedproblemet i sprintløpet var den dårlige starten, mens det andre dekksettet ikke holdt i hovedløpet etter noen tidligere «push-runder» før sikkerhetsbilen kom ut på banen. 

Siden hovedløpet i Bahrain var over har mye av tiden gått med til trening sammen med trener Lars Haugvad.

Før helgens kjøring skal teamet blant annet bytte clutchen på bilen for å være helt sikker på at ikke den forårsaket noen problemer, men selv uten startproblemer forventes ikke det nederlandske teamet med Hauger bak rattet i en av bilene å være helt i toppen. 

Men: det er vanskelig å spå noe som helst på en såpass annerledes bane.

– Vi har fortsatt ting å finne ut av. Vi er ikke liksom helt i toppen og fighter om seier, men det kan plutselig snu seg helt på en løpsbane som det her. Så vi må prøve å gjøre litt sånn småendringer mot hvordan banen er, også bare se hvordan vi ligger an etter trening, forteller MP-føreren. 

Gatebanen i Jeddah er både lang, rask og smal. Endringen er stor fra Bahrain, 

– Dette er en bane hvor helt andre ting spiller inn. Det er mye høyere hastighet i svingene generelt, og det gjør at vi må endre oppsettet litt. Asfalten er også annerledes, og siden det er en gatebane øker grepet mer og mer gjennom helgen. Det blir interessant å se hvordan det går. Det er veldig vanskelig å si hvor man ligger, og jeg tror at noen team vil gjøre det bedre her enn de gjorde i Bahrain, forteller Hauger like etter å ha studert banen til fots.

– Det blir også ganske stor forskjell fra trening til kvalifisering siden kvalifiseringen kjøres på kvelden når sola har gått ned så temperaturen er helt annerledes, fortsetter han.

Liker banen

Ny bane, nye muligheter? Det gikk ikke som håpet for Hauger i Bahrain som denne helgen igjen er aksjon, denne gangen i Saudi-Arabia.

Større endringer med oppsettet vil først og fremst bli aktuelt senere i sesongen.

– Å teste mye forskjellig her nå på en bane som kan forbedre seg opp mot en sekund per runde på trening har ikke så mye for seg, for da får man ikke funnet ut av så mye, slår han fast. 

Personlig liker han den spektakulære, men farlige, gatebanen i Jeddah som nå står for tur. 

– Det er en veldig kul bane. Du må virkelig pushe grensene og ligge nærme veggene her i tillegg til at det er mange lange strekker. 

Første pass hvor tidene teller er torsdagens kvalifisering. Tross en oppløftende kvalifisering i Bahrain er han usikker på om det blir den nye normalen fremover. 

– Jeg føler det var veldig mange overraskelser i Bahrain. Kvalifiseringen så ut som en av våre svakheter under testingen også var det plutselig en av våre sterkeste pass i løpshelgen, så det er litt vanskelig å si hvordan man ligger an. Plutselig kan det være temperatur-relatert at vi jobber bedre på en varmere bane eller med bedre grep, så det er litt vanskelig å si om det kommer til å bli sånn hver løpshelg. Men det var i alle fall godt å få en god flyt i kvalifisering med å sette gode rundetider og maksimere det vi hadde, avslutter Hauger. 

Torsdag kjører Hauger og co. trening 11:00 og kvalifisering 16:00 norsk tid.

Powered by Labrador CMS