Karrieren kan være over for Østbergs kartleser:
– Det er veldig spesielt
Til helgen skal Mads Østberg sette seg i kartleserstolen igjen under sesongåpningen i Rally-NM. Samtidig ser det ut til at hans egen kartleser Patrik Barth ikke lenger kan kjøre rally.
RALLY: Mads Østberg startet karrieren som kartleser, men nå er det 17 år siden sist han satt i høyrestolen i et løp. Til helgen er han igjen i aksjon som kartleser.
Det skjer under Sigdalsrally, som i år er det første løpet i Rally-NM.
– Det er morsomt å se deg på startlistene i Norge igjen, men at det skulle være i høyrestolen da?
– Det hadde ikke jeg trodd heller! Sånn blir det når du skylder kompiser tjenester, forteller Mads Østberg til Parc Fermé.
Spent
Østberg skal lese noter for Erik Svartås, som i likhet med Østberg selv holder til i bilsportens uoffisielle Mekka: Våler.
– Vi pratet litt sammen og tenkte at «jaja, det kunne vørt gøy». Vi er jo naboer her i Våler og jeg kjenner Erik godt, og vi har hjulpet hverandre litt så da er det gøy å stille opp tilbake, sier Østberg.
Selv om han har nok av erfaring innrømmer Østberg at han er spent i forkant av løpet. Sigdalsrally blir også hans første opptreden på norsk jord siden han kjørte og vant samme løp i 2020.
– Jeg tror det blir helt forferdelig! Ideen virket gøy når vi snakket om det, men nå når det begynner å nærme seg så må jeg jo innrømme at det blir merkelig.
– Kribler det litt mer enn ellers?
– Ja egentlig, det gjør det. Men en annen nervøsitet enn jeg er vant til. Det blir spennende og vi er der for å ha det gøy og lære litt. Jeg tror ikke jeg som kartleser kan bidra med så veldig mye, men jeg driver jo med en del coaching så det er vel det som er ambisjonen vår for å få noe nyttig ut av det, sier Østberg.
Barth trues av karriereslutt
Samtidig som Østberg selv skal være kartleser går hans egen kartleser Patrik Barth en usikker fremtid i møte. Etter at de to hadde en stygg krasj i Rally Roma i fjor sommer har Barth vært på sidelinjen med skader, og nå er det usikkert om han noen gang kan sette seg i rallybilen igjen.
– Vi jobber med å få på plass et program, men jeg har vært veldig avventende med tanke på Patrik og se hva som skjer med han. Det ser vel ut som at det kan bli vanskelig for han å komme tilbake.
Den endelige avgjørelsen rundt Barths fremtid skal etter planen komme i slutten av måneden etter noen nye tester.
– Det har jo satt en liten demper på stemningen for å si det sånn, men vi har ikke gitt opp helt enda, sier Østberg om situasjonen.
Frykten er at en eventuell ny skade vil være for risikofylt for svensken.
– Patrik drev med motorcross før så han har vært gjennom ganske betydelige ulykker også tidligere, så det kommer til et punkt hvor kroppen ikke nødvendigvis tåler veldig mye mer. Han begynner å nærme seg det punktet hvor kroppen kanskje ikke tåler flere smeller, og det er det som blir en avgjørende faktor her. Han kommer nok til å komme seg helt på beina igjen, men skulle han fortsette med rally og få en lignende krasj igjen er det mer sannsynlig at han ender opp som Mike Tyson i stemmen, forteller Østberg.
Sikter mot ny EM-sesong
Barth og Østberg kjørte sitt første løp sammen i 2017, og på fast basis de tre siste årene - først i det ungarske mesterskapet, så to år i EM. Tidligere i karrieren har Barth lest noter for blant annet Pontus Tidemand, Johan Kristoffersson, Steve Røkland og Oscar Solberg.
Å eventuelt skulle gå videre uten sin faste makker vil naturlig nok bli spesielt for Østberg.
– Det er veldig spesielt. Vi har kjørt sammen i mange år og kjenner hverandre veldig godt. Vi er i en litt lik posisjon med familie og har kjørt mye VM og sånn opp gjennom, så vi gjorde jo dette i stor grad for å ha det gøy og for å nyte. Så det vil være spesielt om det blir enden på den visen, forteller Østberg.
Ting er altså usikkert for den norsk-svenske duoen frem til de får svar rundt Barths fremtid i sporten. Lite vil bli avklart før man vet sikkert om Barth kan være med videre eller ikke, men det heller mot at Østberg stiller til start i EM for tredje år på rad.
– Vi har noen alternativer med tanke på kjøring, men det er vel kanskje mest sannsynlig at vi kjører EM også i år, Men det er ikke avklart enda, så vi jobber med saken. Jeg tar det foreløpig ganske med ro uten å stresse for mye.