Debuterer på Nürburgring mot en verdensmester og Formel 1-profil:
– Det er helt surrealistisk
Stjernespekket sesongåpning på Nürburgring, og 19-åringen fra Tyristrand kunne knapt fått en bedre målestokk på egne forutsetninger bak rattet.
RACING: Denne helgen finner vi totalt fem nordmenn på tre forskjellige biler når det klassiske tyske langdistansemesterskapet på Nürburgring, NLS, sesongåpner med to fire-timersløp på to dager. Og ved siden av Møller Bil Motorsport og deres tre førere Håkon Schjærin, Kenneth Østvold og Atle Gulbrandsen, så har vi også den norske duoen i Dörr Motorsport, Oskar Sandberg og Niklas Abrahamsen, på plass.
Og det knyttet stor spenning spesielt til sistnevnte, som gjør sin debut på Nürburgring, etter å ha kjørt standardbilracing fortrinnsvis i Danmark de siste sesongene. For 19-årige Abrahamsen tar nå steget opp til GT4-klassen, men med et lite unntak denne helgen.
– Jeg må kjøre en bil som er trimmet ned 100 hestekrefter, og som ikke har frontsplitter, sier Abrahamsen til Parc Fermé.
Grunnen til det er at han må «bestå testen» med 14 feilfrie runder på to løp for å få den såkalte Permit A-lisensen som gir tillatelse til å kjøre de to største klassene i GT3 og GT4. Derfor deler ikke Abrahamsen og Sandberg bil denne helgen, selv om det er planen senere i år.
– Forventningene til helga er ikke annet enn å skape erfaring. Dette er en helt ny erfaring for meg og en helt unik mulighet, sier han.
Klyper seg i armen
Likefullt får Abrahamsen nok å tenke på. For han er ikke alene om å kjøre prøveløp for å få fullverdig Nürburgring-lisens. I GT4-klassen med tilsvarende nedtuning finner vi ingen ringere enn Kamui Kobayashi, Japans desidert største bilsportprofil om dagen.
Fire år i Formel 1 på midten av 2010-tallet, men først og fremst dobbelt verdensmester i langdistanseracing og Le Mans-vinner i moderne tid. For bare to uker siden kjørte han også NASCAR-løpet i Austin i USA.
Den 37-årige japaneren er ansatt i Toyota og skal kjøre sitt første NLS-løp i en av Toyotas biler i samme klasse der Abrahamsen for ordens skyld kjører Aston Martin Vantage GT4. Årsaken til at han stiller er ikke offentlig kjent, men det er ikke utenkelig at det har noe med det kommende 24-timersløpet i månedsskiftet mai-juni man forbereder seg til.
Men uavhengig av meritter og posisjon som verdensstjerne, så har Kobayashi og Abrahamsen én ting til felles; de må stille opp på like vilkår som alle andre amatører og debutanter før de får en fullverdig lisens.
– Det er helt surrealistisk. Det å stå på samme startliste som de profilene her er helt vanvittig. Jeg må klype meg i armen, sier 19-åringen.
Planlagt i et halvt år
I tillegg stiller det flere andre store profiler opp i andre klasser, som tidligere F1- og DTM-fører Timo Glock, rallystjerne og teamsjef Jari-Matti Latvala, tidligere F1-, F2- og DTM-fører Jack Aitken, rallycrossverdensmester Johan Kristoffersson og tidligere IndyCar-fører Robert Wickens.
De to sistnevnte skal for ordens skyld kjøre i samme TCR-klasse som Møller Bil Motorsport.
For Abrahamsen handler det uansett å komme feilfritt i mål, selv om man ikke kommer seg unna å sammenlikne tider og progresjon med en av verdens aller beste aktive racingførere.
– Nervene er greie enn så lenge, får se hvordan de er etter et par runder imorgen. Men en ting er sikkert, jeg gleder meg helt sinnsykt til dette. Nå har dette vært planlagt i et halvt år og nå står vi her. Det føles som en drøm, sier Niklas.