Historien om nordmennene i Dakar Rally:
– Det er en egen tilværelse å kjøre i sanddynene
Dakar Rally har siden starten i 1979 tiltrukket seg deltakere fra fjern og nær med eventyrlyst og pågangsmot. Også flere nordmenn har stått på startstreken med ett mål før øye, nemlig å fullføre det prestisjefylte rallyet.
TERRENGRALLY: Årets utgave av Dakar Rally er over, og kun to tredjedeler av deltakerne som sto ved startstreken 3. januar kom seg helt inn til mål. En av dem var debutanten Axel Mustad som deltok i Rally2-klassen, på motorsykkel. Mustad ble, etter to uker og drøyt 5000 kilometer med fartsetapper, den femte nordmann som noen gang har fullført det nådeløse Dakar Rally, da han rullet over målstreken fredag 17. januar.
Selv om kun fem nordmenn offisielt har fullført, er det langt flere som har forsøkt. Enkelte kom til start, og andre kom aldri så langt engang. De første nordmennene som gjorde alvor ut av planene var Gjert Andersen, Jon Bergersen, Thor Bjørn Andenæs, Harald Ciarlo og Peter Sattrup.
Starten
Inspirasjonen kom av TV-sendingene fra det som den gang het Paris – Dakar, krydret med en allerede eksisterende eventyrlyst. Vennegjengen på fem satt seg ned og startet planleggingen av visum-søknader og hvordan motorsyklene og følgebil skulle bygges om, og modifiseres.
Nærmere to år senere sto nordmennene klare ved startstreken til 1989-utgaven av Paris-Dakar. Andersen, Bergersen og Andenæs som deltakere på motorsykkel med hver sin KTM 600, og Ciarlo og Sattrup i en Toyota Landcruiser som følgebil. Landcruiseren ble, selv om den fungerte som følgebil, registrert som deltaker av arrangørene.
– Det var fantastisk å kjøre nede i ørkenen der, og få oppleve det som var. Det er en egen tilværelse å kjøre i sanddynene, det er bare helt rått, forteller Gjert Andersen til Parc Fermé.
Andersen og Co. fullførte faktisk også samtlige fartsetapper av 1989-utgaven og kom helt til endestasjonen i Dakar, men ble diskvalifisert etter målgang. For å få fortsette var det nemlig nødvendig at deltakerne fullførte hver etappe til et gitt tidspunkt, noe nordmennene en dag ikke klarte. Følgebilen hadde nemlig satt seg fast i sanden underveis på etappen.
– Vi ble diskvalifisert, i og med at vi ikke rakk starten på neste etappe i Libya. Hadde vi ikke satt oss fast i ørkenen, hadde vi rukket det. Vi gravde i flere timer for å få løsnet den bilen.
Andersen dro videre inn til området hvor de øvrige deltakerne var, for å få utdelt en veibok for den kommende etappen, men da han kom dit var de fleste allerede dratt videre.
– Jeg traff en delegasjon som ventet på fly, og spurte dem om de kunne gi oss en kurs på hvor dem skulle. Dem svarte at dersom vi var kommet så langt, fikk vi klare resten selv. Heldigvis hadde vi med oss et stort kart selv, og fant ut av dersom vi kjørte om natten så kunne vi navigere oss frem ved hjelp av stjernehimmelen.
– Peter Sattrup hadde jo tidligere seilt flere seilaser, og var flink til å lese stjernehimmelen. Vi kjørte videre, navigerte om natten, skrudde litt på dagen og kjørte videre i dagslys. Til slutt kom vi til Dakar, faktisk samtidig med de andre teamene, forteller Andersen om den utrolige ferden.
Offisielt ble det likevel en annen som fikk æren av å bli
første nordmann over mål i Dakar, og der hadde Gjert Andersen også en finger
med i spillet. Andersen tipset noen år senere nemlig en ung motocross-fører om
mulighetene i ørkenrally og spesielt Paris–Dakar.
Motocross-føreren bar
navnet Pål Anders Ullevålseter.
– Jeg sa til ham at han burde begynne å kjøre enduro, bli veldig god på det, og så kjøre Paris-Dakar. Det passet veldig fint til ham, fordi han var så utholdende. Og det har han jo greid veldig fint, sier Andersen om Ullevålseter.
Pål Anders Ullevålseter hadde dermed satt seg et mål om å bli den første nordmann som skulle fullføre det beryktede Paris-Dakar.
Omtrent 13 år etter at Andersen og Co. selv sto på startstreken, ble Ullevålseters drøm virkelighet. Selv om flere nordmenn i mellomtiden var nær en deltakelse, ble Ullevålseter den første nordmannen som fullførte Paris–Dakar noensinne, i 2002. Han plasserte seg samtidig på en sterk niendeplass sammenlagt, i motorsykkelklassen. Ullevålseter har totalt stått på deltakerlisten hele 13 ganger, inkludert 2008-utgaven som ble avlyst, og med flere gode resultater.
Flere nordmenn
Få år etter debuten, nærmere bestemt desember 2004, gikk startskuddet for 2005-utgaven av Paris-Dakar. Ullevålseter fikk for første gang selskap av deltakere fra hjemlandet, og denne gang i bil-klassen. Ivar Erik Tollefsen og Erik Nielsen sto for første gang til start, i en Toyota HiLux. Duoen ble etter tekniske problemer nødt til å bryte rallyet underveis, men fikk av arrangøren lov til å fortsette mot endestasjonen Dakar utenfor konkurransen. Dette for å høste erfaringer til senere deltakelser. Året etter kom britiske Quin Evans inn som erstatning for Nielsen, med Tollefsen bak rattet. Duoen endte 2006-utgaven på 16. plass, og Tollefsen ble samtidig den andre nordmannen til å fullføre løpet.
2006-utgaven markerte også starten på Dakar-karrieren til et annet kjent norsk motorsportnavn, Ola Fløene. Som kartleser for Raphael Sperrer debuterte Fløene ved å bryte den nest siste etappen av rallyet, etter å ha hentet flere posisjonen dagene i forveien. Fløene lot drømmen om Dakar hvile flere år, før han igjen sto til start som kartleser ved 2020-utgaven.
Til 2007-utgaven sto hele fire nordmenn på startlisten, og deriblant to debutanter. Til start sto denne gang Ivar Erik Tollefsens sønn, Nick Tollefsen, med eget startnummer i bil-klassen. Debutant var også Gjermund Frostad som på sin side stilte til start i motorsykkelklassen, men ble nødt til å bryte underveis. Nick Tollefsen kom derimot i mål til 81. plass totalt, og ble dermed den tredje nordmann til å fullføre Paris-Dakar.
2008-utgaven var det igjen en norsk debutant som skulle prøve seg i det nådeløse terrenget. Asbjørn Sletholt hadde gjennom sterke prestasjoner, blant annet i Rally Tunisia, klart å kvalifisere seg til selveste Paris-Dakar. Vel fremme og mentalt forberedt på de tøffe utfordringene som ventet, fikk deltakerne den dystre beskjeden om at 2008-utgaven ble avlyst. Arrangørene tok avgjørelsen om å avlyse etter at det hersket stor terrorfrykt i Mauritania, hvor flere av fartsetappene var planlagt holdt. Dette ble også slutten for den tradisjonelle ruten til Dakar.
Sletholt og Co. fikk derimot prøve seg i det som ble kjent som «Mini-Dakar», og tjente som et alternativ for den avlyste utgaven hvor fartsetappene gikk i Ungarn og Romania. Sletholt var med, men var nødt til å bryte underveis etter et stygt fall.
Nye destinasjoner
2009 markerte starten på et nytt kapittel for Dakar Rally. Løpet var blitt flyttet til Sør-Amerika, nærmere bestemt Argentina og Chile. Dette skulle også vise seg å bli et meget positivt Dakar-år for nordmennene som deltok. Pål Anders Ullevålseter endte på en 6. plass i motorsykkelklassen, imens Ivar Erik Tollefsen kjørte inn til en sensasjonell 4. plass i bil-klassen i sin Nissan Navara. Dette ble også det siste året Tollefsen var med i Dakar Rally, etter fem deltakelser inkludert den avlyste 2008-utgaven.
2010 fortsatte som et godt år i Dakar Rally, sett med norske øyne. Det hittil beste resultatet av en nordmann som deltaker, ble oppnådd ved at Pål Anders Ullevålseter kjørte inn til en andreplass sammenlagt i motorsykkelklassen. Ullevålseter kom inn til mål en drøy time bak vinneren Cyril Despres, som for øvrig har vunnet Dakar Rally fem ganger. Ullevålseter fortsatte sin Dakar-karriere helt til og med 2014-utgaven, men med 2010 som et absolutt høydepunkt resultatmessig.
Ola Fløene var tilbake, og til 2020-utgaven var han trygt plassert i kartleserstolen til Mitchell Guthrie, i klassen som den gang gikk under navnet UTV-klassen. Dakar Rally var også for første gang plassert i Saudi-Arabia, etter flere år i Sør-Amerika. Selv om duoen til slutt ikke fikk fullført rallyet, markerte dem seg med hele tre etappeseiere. Kartleserveteran Fløene har så langt, inkludert 2025-utgaven, stilt til start hele seks ganger, men kun fullført en gang.
55-åringen stilte under 2023-utgaven til start som kartleser for Khalid Al Qassimi, og fullførte samtlige etapper med en 16. posisjon totalt i bil-klassen. Fløene ble dermed den fjerde nordmannen til å ha fullført løpet.
Selv Andreas Mikkelsen har forsøkt lykken i Dakar
Rally, under 2022-utgaven.
Amerikanske Mitchell Guthrie, med Ola Fløene som kartleser, sto
opprinnelig klar til start i Lett-Prototype-klassen, helt til Guthrie testet
positivt for coronaviruset like før start. Erstatningen ble Andreas Mikkelsen,
som tidligere har tilbragt flere år med Ola Fløene som kartleser. Den norske
duoen åpnet knallsterkt og satte andretid på åpningsetappen, men gleden ble
derimot kortvarig ettersom tekniske problemer sørget for at eventyret endte med
brutt løp etter tre dager.
Nyere tid
Høsten 2024 dukket det opp et nytt navn da arrangørene offentliggjorde deltakerlistene for 2025-utgaven, og Norge skulle igjen få en debutant i verdens hardeste rally. 40 år gamle Axel Mustad startet forberedelsene allerede flere år i forveien, og satt seg samtidig et mål om å en dag få fullføre løpet. Fredag 17. januar krysset Mustad mållinjen på den siste fartsetappen, og ble med det den femte nordmann som offisielt har fullført Dakar Rally gjennom tidene. Husqvarna-føreren endte til slutt på 70. posisjon av samtlige motorsyklister, og på 60. posisjon i Rally2-klassen totalt.
Fremtiden i Dakar Rally ser samtidig svært lys ut, sett med norske øyne. Flere unge førere har de siste årene meldt sin interesse for deltakelse, hvor blant andre Hedda Hosås og Vilde Marie Holt er av dem som er ventet å ta steget opp de kommende årene.