Derfor vurderer Marcus (20) sterkt å kaste seg inn i rallyløypa den kommende vinteren

– Ifølge DiRT-spillet, som er det nærmeste jeg har vært å kjøre rally, så vil jeg anse meg som en som kjører fort. Men det blir fint lite bil igjen etter etappen.

Publisert

Det er ikke mangel på selvironi i alle fall når vi tar en prat med Marcus Påverud om bildene av rallybilen han har hatt stående utenfor arbeidsplassen sin, nemlig en Renault Clio tidligere kjørt av blant annet Jacob Lyseng. For er det virkelig slik at Marcus Påverud skal gjøre rallykarriere ut av seg?

Marcus Påverud, her fra Team Norways samling på Olympiatoppen på nyåret. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Det er ikke mangel på selvironi i alle fall når vi tar en prat med Marcus Påverud om bildene av rallybilen han har hatt stående utenfor arbeidsplassen sin, nemlig en Renault Clio tidligere kjørt av blant annet Jacob Lyseng. For er det virkelig slik at Marcus Påverud skal gjøre rallykarriere ut av seg?

– Bilen skal brukes til eventer med sponsorer og iskjøring, mulig litt GT5-racing til sommersesongen. Men så ser vi på å kjøre rally. Vi får se om vi stiller til start på Sigdal og andre løp i vinter. Det er viktig å få litt kjøring da det ikke er blitt så mye kjøring i år, sier Marcus Påverud til Parc Fermé.

Vurderer løp kommende vinter

Det har vært en kompakt, effektivt - og også dramatisk - sesong for 20-åringen fra Tranby i Lier utenfor Drammen. Koronapandemien gjorde mange av utenlandsreisene krevende, for ikke å si umulig. Og da han dramatisk opplevde å bli ranet på offentlig sted, deriblant frastjålet hans svært kostbare hjelm, så skjønte Påverud etterhvert at 2020 er et år man ikke lenger å samle på altfor mye i minneboka.

For å kompensere for en del av kjøringen, og ikke minst ha det veldig moro, så blir det nå en rallybil fram til snøen smelter og nye racingplaner er lagt for unggutten som drømmer om langdistanseracing på heltid.

– Planen er å få brukt den så mye som mulig, og få kjørt en del oppe hos «Hebbe» og lage litt arrangementer for sponsorer. Det hadde jo vært kult å få kjørt på skogen til vinteren, men så er jeg redd for å legge den på taket også. Det er ikke sikkert at jeg nødvendigvis gjør det, men det er skummelt å tenke på, sier Påverud.

Skeptisk til storebror som kartleser

(Foto: Privat)

Og understreker at han har ett alternativ til kartleser han hviler en stor skepsis over alene.

– Nå har jeg aldri kjørt rally før, så jeg vet ikke hvordan jeg skal ta det. Spesielt da jeg ikke har noen ordentlig kartleser tilgjengelig. Det blir å kjøre med Philip (storebror, journ.anm.), og det vet jeg ikke hvordan skulle gått, under Påverud.

– Hva er det nærmeste du har kommet rally?

– Jeg har kjørt en ganske standard Clio på isen hos Hebbe før. Ellers, ifølge DiRT-spillet som er det nærmeste jeg har vært å kjøre rally, så vil jeg anse meg som en som han kjøre fort. Men det blir fint lite igjen etter etappen. Så det må jobbes med, sier 20-åringen, før han etter en kort tenkepause føler seg tvunget til å konstatere følgende:

– Ellers tror jeg at jeg ville sagt at jeg er en dårlig rallysjåfør. Egentlig.

All kjøretrening er god kjøretrening

Selv om baneracing med 600 hestekrefter og bakhjulsdrift og rally med snaue 200 hestekrefter på forhjulene har lite til felles, utover at det handler om ratt og fire hjul, så tenker Påverud som så at all kjøretrening er god kjøretrening uavhengig av gren.

– Det er alltid lurt, tenker jeg, å kjøre forskjellige grener på tvers av hverandre. Å kunne kjøre rally og på isen nå vil absolutt hjelpe meg inn i neste sesong.

– Hva kan du ta med deg fra de ulike grenene?

– Fra racingen er det vel mest sporvalg, og at uventede ting kan skje fort. Ellers er det få sammenlikninger. I hvert fall til vinterrally. Asfalt kunne kanskje vært bitte litt mer relevant. Men det er mye jeg kan ta med meg fra rally til racing, tror jeg, sier han

Powered by Labrador CMS