Derfor velger Lewis Hamilton å endre navn
Syv ganger verdensmester Lewis Hamilton (37) avslører at han vil endre navnet sitt for å inkludere sin mors etternavn som hans mellomnavn.
FORMEL 1: Den britiske Formel 1-mesteren tangerte rekorden satt av Michael Schumacher med syv VM-titler i 2020 og var bare en håndfull poeng unna å ta sin åttende VM-tittel i sesongavslutningen i fjor.
Etter intensive dager med vintertesting for Mercedes før sesongstarten førstkommende søndag har Lewis Hamilton avslørt under Expo 2020 i Dubai at han ønsker å inkludere etternavnet til hans mor i sitt navn.
– Det ville ment verden for familien min. Jeg er veldig stolt av familienavnet mitt, Hamilton. Men mange av dere vet sikkert ikke at mammaen min sitt navn er Larbalestier, og jeg er faktisk på vei til å legge det til mitt navn, forteller Hamilton i et intervju med Autosport.
– Jeg forstår ikke helt ideen med at kvinner skal miste navnet sitt når man gifter seg. Mammaen min, jeg vil virkelig at hennes navn skal fortsette sammen med Hamilton-navnet, følger briten opp.
Hamilton sier at han håper at navnebytte skjer snart og at han jobber med saken.
Briten har brukt mye tid i det siste på å hjelpe teamet sitt, Mercedes med oppkjøringen før sesongstarten. Hamilton har og vært tydelig på at de mangler fart og vil slite med å kjempe om seiere hvis problemene fra testingen vedvarer.
– Jeg håper virkelig at ingeniørene har funnet noen triks, og funnet en måte å få mer potensiale ut av bilen. Det var mange biler som så veldig raske ut. Alfa Romeo og Valtteri Bottas så raske ut. Red Bull og ser latterlig raske ut for øyeblikket, det samme gjelder Ferrari. Men vi er det beste teamet, uten tvil, forteller Hamilton.
Mercedes hevet øyenbryn da de viste frem sin radikale sidepod-løsning. Enkelte i F1-sirkuset spekulerte i om det i det hele tatt var lovlig. Men selv med et radikal design sliter Mercedes med det nye fenomenet «porpoising» som er en bieffekt av bruk av «ground effect».
Porpoising er et fenomen som oppstår når gulvet på bilene ikke klarer å holde lavtrykket som dannes under bilen. Når lavtrykket forsvinner spretter bilen voldsomt opp før bilen danner ett nytt lavtrykk og det samme skjer igjen. Det kan fikses med å for eksempel heve rumpen på bilen som går på bekostning av rundetider.