Derfor var Andreas ekstra lettet over totalseieren i EM-runden

Han har ikke vunnet et ordentlig rallyløp siden 2016. Nå kan han kalle seg ubeseiret hittil i 2020-sesongen.

Publisert

Og en seiersrate på 100 prosent ser absolutt fint ut på papiret, med tanke på at Andreas Mikkelsen ikke har kjørt et eneste rallyløp i går. Kun testing med Pirelli i en Citroën C3 WRC, samt et par testturer i Volkswagen Polo og Skoda Fabia, det er det eneste han har bak rattet på en rallybil i år.

(Foto: Grégory Lenormand / DPPI)

Og en seiersrate på 100 prosent ser absolutt fint ut på papiret, med tanke på at Andreas Mikkelsen ikke har kjørt et eneste rallyløp i går. Kun testing med Pirelli i en Citroën C3 WRC, samt et par testturer i Volkswagen Polo og Skoda Fabia, det er det eneste han har bak rattet på en rallybil i år.

Men da han omsider var tilbake på startlistene igjen, for første gang Rally Wales i starten av oktober i fjor om du ser bort ifra showløpene Rally Legend og Monza Rally Show, så skulle det altså bli fullklaff på første forsøk. På oppdrag for Topp-Cars Rally Team sammen med Skoda Motorsport tok han føringen etter SS2, og siden var det ingen som var forbi Mikkelsen.

– Jeg følte jeg hadde god kontroll gjennom hele løpet. Jeg følte meg i bra form, og vi kjørte med en smart strategi uten risiko, og likevel var vi fortsatt raske, sa en godt fornøyd Andreas Mikkelsen etter målgang på den siste etappen i Rally Ungarn.

Ved siden av å være hans første løp for sesongen, er dette også Mikkelsens første totalseier i et ordinært rallyløp siden Rally Australia i 2016, det aller siste løpet med Volkswagen Polo WRC.

(Foto: Grégory Lenormand / DPPI)

Mikkelsen hadde denne helgen forøvrig med seg sin «gode, gamle» faste kartleser Ola Fløene etter at Anders Jæger nå har tatt en pause som følge av familieforøkelse. Kjemien satt fra første stund, og lite tydet på at det var fem år siden siste de samarbeidet. Og det var spesielt én ting som Andreas Mikkelsen var ekstra lettet over.

– Som mange vet så har de siste årene på asfalt vært vanskelige. Mange har kanskje trodd at jeg ikke kan kjøre på asfalt lenger. Så det er fint å vise at jeg fortsatt kan. Denne bilen kjørte jeg sist i 2017. Jeg likte den godt da, men mye har skjedd siden den gang. Og nå liker jeg den enda bedre. Alt handler om «confidence», sier Mikkelsen om siste generasjons Skoda Fabia, nå kalt for Rally2 og ikke lenger R5.

Det var flere utøvere med norsk blod på startstreken. Oliver Solberg har kjempet i toppen i EM i hele år, og valgte også å satse på mesterskapet etterhvert. Selv om det er asfalt han mangler mest erfaring på, så viser han stabile topptider gjennom helgen.

En punktering spolerte pallsjansene, selv om han også slumpet inn to etappeseire søndag i sitt første asfaltløp med Skoda. I mål var han heller ikke mer enn drøye fire sekunder bak en sterk pallplass likevel ettersom sterke navn som Alexey Lukyanuk og Craig Breen ble hektet av med tidsstraffer og tekniske problemer.

Solberg kjemper om medalje i EM og gull i juniormesterskapet mot blant annet 21-årige Gregoire Münster fra Luxembourg, som han måtte se seg slått av denne helgen.

Oliver Solberg. (Foto: Bastien Roux / DPPI)

– Jeg har kjørt som jeg pleier, men jeg må si meg fornøyd med helgen til tross for litt uflaks. Det har vært en tøff helg, men vi har kjempet oss tilbake, og farta må jeg være fornøyd med, oppsummerte Solberg etter målgang.

Det er også verdt å nevne at Ola Jr. Nore gjorde en særdeles imponerende EM-debut, selv om han stilte i den svakeste motorklassen. I samarbeid med Renault og Toksport var han den eneste som gjennomførte løpet i en Renault Clio RSR Rally5, tidligere kjent som R1-klassen.

Likevel klinte Nore til med blant annet etappeseire og flere andre topptider i samme konkurranseklasse som Rally4-bilene, i Norge vel så kjent som R2-biler.

– Vi har hatt det kjempemoro. Nå var vi ordentlig av veien på den siste etappen, og det tok litt tid før vi fikk nok hjelp til å komme oss opp på veien. Men vi er nå her, og nå klarer jeg ikke vente til neste løpet, sier Nore, som håper han har muligheter til å kjøre på Kanariøyene senere i høst.

Ola Jr. Nore og kartleser Veronica Engan. (Foto: Bastien Roux / DPPI
Powered by Labrador CMS