En etter en plukket Dennis Hauger, ute på banen. Her ned mot Pouhon hvor han er i ferd med å bli spist opp av Gabriel Bortoleto.

Derfor valgte Dennis å bruke en helt annen bakvinge

Kvitt eller dobbelt for Dennis Hauger under hovedløpet i Formel 2, men det kostet mye mer enn det smakte.

Publisert Sist oppdatert

FORMEL 2: Med en middelmåddig kvalifisering fredag, så hadde Dennis Hauger alle muligheter til å få til et godt resultat, niende startposisjon til tross. Han var også optmimistisk på egne vegne over at Spa-Francorchamps er en av de banene på kalenderen hvor det er større muligheter for å kjøre seg oppover i feltet kontra de fleste andre.

Dennis Hauger.

FORMEL 2: Med en middelmåddig kvalifisering fredag, så hadde Dennis Hauger alle muligheter til å få til et godt resultat, niende startposisjon til tross. Han var også optmimistisk på egne vegne over at Spa-Francorchamps er en av de banene på kalenderen hvor det er større muligheter for å kjøre seg oppover i feltet kontra de fleste andre.

Men der det skulle gått framover for Hauger, så gikk det i stedet bakover. Han var den første som gikk inn for det obligatoriske depotstoppet i feltet, mens sikkerhetsbilen allerede var ute. Dette var en gambling som Hauger og hans team MP Motorsport gjorde.

– Et forferdelig løp

I tillegg kjørte de med en helt annen bakvinge, som gir minst mulig marktrykk og følgelig høyere toppfart på langsidene, som den eneste i feltet. Dette var også en gambling.

Ingen av dem betalte seg.

– Et forferdelig løp. Jeg må nesten bare le av det. Vi gjorde en ganske stor feil. Men ja - shit happens, sier Dennis Hauger til Parc Fermé.

Fra niende startposisjon ble det til slutt en 12. plass, men det er også verdt å nevne at seks av bilene også måtte bryte både med kollisjoner og tekniske problemer. Dennis skjønte ganske fort at tempoet hans var noe av det svakeste i feltet.

Hvis du sammenlikner bakvingene til Andrea Kimi Antonelli og Dennis Hauger, så ser man den markante ulikene som indikerer forskjellen på medium og lav innstilling på marktrykket bak.

Slik fungerer bakvingen

Mye skyldes altså valget av bakvingen, som viste seg å være helt feil med tanke på dekksliten. Dennis forklarer det slik:

– Det var et valg vi tok da vi trodde det så greit ut på trening. Men i forhold til dekkslitasjen var det ikke bra. Vi gikk også tidlig inn og trodde flere skulle gjøre det. Så det doblet seg opp og så verre ut i tillegg. Vi slet mye mer på dekkene med lite downforce, og det påvirket hele løpet.

Den visuelle forskjellen på bakvingen kan sees ved at den øvre flappen var lavere på siden, med kun en liten tapp i midten som stakk opp. De andre førerne hadde en mye høyere øvre del av bakvingen som gir mer marktrykk, men da også mer luftmotstand når toppfarten blir høy.

– Det er en ny type bil i år, og det er tre forskjellige innstillinger på vingen. Det er kun høy, medium og lav. Vi var usikre på lav eller medium, men alle andre brukte lav. Så det var litt optimistisk av oss, og det kunne gått begge veier. Men med dekkslitasjen fungerte det ikke i det hele tatt.

Dennis ble en rullende rundingsbøye for konkurrentene, og hadde mer enn nok med sitt, slik han forklarer det.

– Jeg hadde null dekk og ble kjørt rundt her og der. Det var nesten umulig å komme seg rundt, så jeg gjorde det jeg kunne bare for å komme meg til mål nesten, slår 21-åringen fast.

Powered by Labrador CMS