Derfor tror Hauger at gatebanene passer han så godt
Dennis Hauger returnerer denne helgen til en bane som tidligere har passet han svært godt.
FORMEL 2: Dennis Hauger er tilbake etter nesten en måned borte fra Formel 2-paddocken. Selv om det ble tid til noen dager på fjellet i påsken har den perioden på ingen måte vært noen ferie for Hauger, som i tillegg til fysiske forberedelser har brukt tid i simulatoren både hos MP i Nederland og hos Red Bull i England.
Før vårpausen imponerte MP-føreren i Australia da han først sikret sprintseieren på lørdag, før han også kjempet om de gjeveste posisjonene i hovedløpet på søndag. Men så ble han under en sikkerhetsbil mot slutten av løpet regelrett torpedert ut av løpet av en overivrig franskmann med navn Victor Martins. Hauger sier at han har ristet hendelsen av seg i løpet av pausen, og at Martins også har unnskyldt seg for hendelsen.
– Det var vanskelig med en gang men jeg har vært bort i lignende situasjoner tidligere og vet at jeg så fort som mulig må legge det bak meg og «konse» på neste løp. Martins kom bort til meg etter løpet i Melbourne og ba om unnskyldning, forteller Hauger til Parc Fermé få timer før han ruller ut i Bakus gater til en viktig kvalifisering.
Det var i disse gatene Hauger oppnådde det som må kunne omtales som høydepunktet i karrieren så langt i fjor vår. Sprintløpet endte i barrieren, men i hovedløpet skulle det gå langt bedre. Fra tredje startposisjon, hans beste kvalifiseringsresultat så langt i Formel 2-karrieren, avanserte den daværende Prema-føreren helt frem til sin første og hittil eneste hovedløpsseier i Formel 2.
Den seieren kom like etter at han hadde sikret sin første sprintseier i Monaco. Der andre favoriserer raske baner verdsetter Dennis de tekniske gatebanene.
– Gatebaner er tekniske og jeg liker det. Prema hadde også et oppsett som var bra for gatebaner, og jeg håper på det samme med MP i år, sier Hauger.
På en såpass trang og teknisk gatebane er sjansen stor for at en eller flere førere havner i barrieren, noe Hauger også er bevisst på.
– Det er en bane hvor mye kan skje og mye skjer. Jeg konsentrerer meg om det jeg skal gjøre, sving for sving. Jeg må bare jobbe på og kjøre så rent som mulig, og så får vi se hvor jeg er når løpet er over, avslutter Red Bull-junioren.