Derfor testet Aston Martin Jessica i en Formel 1-bil for aller første gang
Den tidligere W Series-profilen fikk oppfylt en unik drøm i kraft av sin rolle som teamets eneste kvinnelige førerambassadør.
FORMEL 1: 28-åringen fra Storbritannia fikk gjennomført en Formel 1-test sammen med teamets reservefører Felipe Drugovich. Selv er hun mest kjent fra W Series hvor hun har konkurrert i seriens tre gjennomførte sesonger hvor hun har én andreplass som sin bestenotering.
Testen på Hungaroring ble forøvrig forsinket på grunn av kraftig regn, men etter at været bedret seg, fikk Hawkins fullført 26 runder over flere treningspass i en 2021-modell fra Aston Martins portefølje.
Stolt
Aston Martin uttalte at testen var det siste steget i hennes arbeid med teamet, noe som vil inkludere støtte til deres deltakelse i den helkvinnelige F1 Academy-serien i 2024.
– Det har kostet meg hver eneste dråpe av blod, svette og tårer for å komme hit. Ingenting vil kunne måle seg med akselerasjonen og bremsingen i en Formel 1-bil, og etter å ha sett på dataene, er jeg veldig stolt over min egen innsats, sa Hawkins etter testen, gjengitt av Formel 1s offisielle nettsider.
Dette var forøvrig den første kvinnen til å kjøre en moderne Formel 1-bil siden 2018. Da var det colombianske Tatiana Calderón som fikk teste for Sauber i Mexico.
Roser tilbakemeldingene
Aston Martins utviklingsssjef Robert Sattler hadde følgende å si om Hawkins innsats.
– Jessica utmerket seg i sin første Formel 1-test. Etter installasjonsrunden hadde vi en liten utsettelse fordi banen ble utsatt for kraftig nedbør. Men hennes tilbakemeldinger var presise og passet godt med dataene våre. Totalt sett gjennomførte Jessica et utmerket testprogram med en veldig profesjonell holdning, og vi håper å se henne i bilen igjen snart, sier Sattler.
For teamsjef Mike Krack er også dette en viktig dag for teamet at Hawkins fikk dette tilbudet.
– Dette har vært et enormt viktig øyeblikk i Jessicas fartstid hos teamet, og jeg er glad vi kunne gi henne dette neste steget i hennes utvikling ved å teste en moderne Formel 1-bil, sier Krack.