Derfor sørget Hyundai Motorsport for at Steve fikk teste R5-bil

Han er kanskje en av Europas beste førere med tohjulsdrift, men Steve Røkland takker aldri nei når han får mulighet til å kjøre en bil med trekk i alle hjørnene.

Publisert

Mens det foregikk en rekke bilsportarrangementer sist helg, hvor Steve Røkland også stilte sin rallybil til disposisjon til samboer Vilde Fjulsrud under Bakkeløp-NM, så ble 26-åringen selv sendt til de britiske øyer.

Mens det foregikk en rekke bilsportarrangementer sist helg, hvor Steve Røkland også stilte sin rallybil til disposisjon til samboer Vilde Fjulsrud under Bakkeløp-NM, så ble 26-åringen selv sendt til de britiske øyer.

Der sto det nemlig en Hyundai i20 R5 klar for Røkland for at han skulle få teste denne bilen. Bilder og videoer ble også publisert på sosiale medier i etterkant av testen, som var i regi av Hyundai Motorsport.

Premie

Nå forklarer Røkland årsaken bak denne tilsynelatende spontante testen.

– Dette var premien for å bli britisk juniormester, så da fikk jeg en 50 kilometers test på en vei i Kielder Forest. Det er veier som jeg elsker, og jeg må si jeg elsket å kjøre R5 også, sier Steve Røkland til Parc Fermé.

Foruten litt Subaru-kjøring i 2017 i Rally-NM har Røkland ganske så begrenset erfaring med firehjulsdreven rallybil, selv om han nå er på sin 11. fulle sesong i rally. Årsaken har vært at han aldri har klart å skaffe nok budsjett til å få til en ordentlig satsing med firehjulstrekk.

Innrømmer at han blir fristet

Steve Røkland og James Aldridge fikk kost seg i Hyundais R5-bil, som til daglig brukes av waliseren Tom Cave. Men det var Hyundai Motorsport som hadde regien for testen i England.

Derfor tar han all firehjulstrekkkjøring han kan få med åpne armer.

– Bilen virket veldig bra, selv om jeg ikke har kjørt så mye R5 før, så det tok ikke mange kilometerne før jeg fant en fin flyt i kjøringen. Kartleseren synes det også gikk fort, sier Kongsvinger-gutten, og viser til sin tidligere kartleser James Aldridge som var med for anledningen.

Røkland kjenner at han føler han hører hjemme i en firehjulsdreven rallybil. Selv om han fortsatt er glad for å kunne kjøre på internasjonalt nivå med R2-bil.

– Men det er vel ingen tvil om at det kommer til å bli jobba for å prøve å få til en satsning i firehjulstrekk til neste år, innrømmer Røkland.

Powered by Labrador CMS