Derfor satser Ørjan alt på EM-drømmen i drifting
Den joviale bergenseren Ørjan Nilsen var bare en oljeflekk unna sin første semifinale. Nå skal han hjem å øve seg før neste EM-runde i Østerrike.
DRIFTING: Ørjan Nilsen kjørte inn som beste nordmann under Drifting-EMs første runde på Mondello Park i Irland forrige helg. Han røk ut av kvartfinalen, kjent som topp 8, etter en duell mellom estiske Oliver Randalu.
Nå er han på vei hjem til Bergen hvor han skal klargjøre seg for neste EM-runde i Østerrike i slutten av juni, på en bane han mener er litt knotete.
— Vi var der å kjørte i fjor og har vurdert hvordan banen er. Det er en teknisk og krevende bane, så nå skal jeg rett hjem å trene noen runder på simulatoren. Den er litt rart satt opp men den er veldig kul når du treffer, sier han til Parc Fermé.
11.000 tilskuere
Det er ikke bare banen som er kul, han mener også Østeriket er en av løpene det er aller best stemning da det kommer masse folk for å se på drifting. Han drar en sammenlikning til forrige helgs runde på Mondello hvor han fikk en opplevelse han kommer til å sitte lenge med.
— Det var helt sykt å høre de 11.000 tilskuerne som var der. Det var helt magisk! Jeg fikk frysninger nedover ryggen. Uansett hvordan det hadde gått er det noe av det beste jeg har opplevd, forteller han entusiastisk.
Hjemme venter en god service av bilen og en visuell inspeksjon for å se til at ingenting er galt. I følge Nilsen fungerte bilen som en drøm i Irland. Planenen er å trene på å bli mer konsekvent mot neste løp.
Nilsen delte på å kjøre noen løp i EM samtidig som han kjørte noen løp i Drifting-NM. Økonomien og tiden i år er ikke der for å kunne drive med begge samtidig, noe som gjorde at en hel sesong i EM passet seg mye bedre.
— I fjor kjørte jeg NM og EM og det var for mye og jeg var helt ødelagt. Nå har vi fått en ganske grei start på sesongen. Kan godt være at jeg kjører et løp i NM hvis det passer seg. Men jeg kan ikke binde meg til en annen serie i tilegg siden jeg har fulltidsjobb på siden, sier han.
Blir pushet mer
Nilsen har kjørt flere sesonger i blant annet Gatebil Drift Series, en serie han vant i 2018. Året etter forstod han at han måtte enten trappe ned litt eller gi full gass mot Drifting-EM.
— Det blir vanskelig å utvikle seg om man kjører mot andre på nivå med seg selv. Skal man kjøre med de beste må man virkelig strekke seg, man blir pushet mye mer enn det man gjør av å kjøre i Norge. Så har jo nivået i Norge gått opp siden siste jeg kjørte. Men jeg vil si at selv om nivået i Norge er høyere er det fortsatt lavere enn i EM, er Nilsen klar på.
Han mener også bare det å kvalifisere seg i EM er vanskeligere enn i Norge. Førerne som deltar er mer sultne etter å kjøre i topp 16, man må gi maks for å klare det.
— Bare det å kvalifisere seg er en real utfordring. Man må virkelig gi maks. I Norge er man nesten kvalifisert uansett hvordan man kjører. Det gjør at man glemmer det presset litt å det er lettere å kjøre feil, sier Nilsen.
En annen utfordring han har kjent på i årets sesong er det å få tak i dekk. Han forteller at flere av produsentene sliter med å få tak i nok råvarer etter korona og krigen som har brutt ut i Ukraina.