Derfor mener Eriksson at elbilene redder bredden i rallycrossen
Elbilene er utsatt med ett år. Men Andreas Eriksson gleder seg til elektrisiteten skal overta VM-statusen.
Etter selv å ha vært aktiv på 2000-tallet, har Andreas Eriksson det siste tiåret etablert seg som en ivrig forkjemper for bygging og utvikling av både rallycrossbiler og rallycrossklasser med mange ideer om hvor veien videre skal gå for rallycrossporten.
Han var med på å etablere et rallycrossmarked i USA, både gjennom sine egne Ford-biler, og også utviklingen av de nye Lites-bilene som benyttes i stort og smått både i Europa og i Nord-Amerika - med RX2 som den største internasjonale klassen.
Eriksson blir kanskje sett på som av «den gamle skolen», men han er klar på at han gleder seg til elbilenes inntog. Fordi han føler Supercars-klassen slik den er i dag har gått over alle støvleskaft rent pengemessig, og han tror dette vil forandre seg med elbilene.
– Det er korrekt, for da forsvinner de store pengene dit. Så da kan det gå an å bygge bredde igjen i Supercars. Men mange tror kanskje jeg er en elbil-motstander. Men det er jeg absolutt ikke. Jeg ser frem til elbilene, og vi må bare akseptere det fabrikkene vil ha. Så enkelt er det. Og det kommer til å gå så fort at man «skiter» på seg, sier Eriksson til Parc Fermé.
Maks 300.000 euro
Han har nylig fått FIA-godkjent sine tre Honda Civic-biler som ble utviklet for den tidligere amerikanske serien GRC. Få justeringer og endringer i konstruksjonen har vært nødvendig for å få den FIA-godkjent, som nå betyr at den kan brukes overalt.
Samtidig står han fast ved at han jobber hardt for å drive rallycrossen så billig som mulig. Han hevder at chassisene sine er gode, men at han henger etter på motorbiten. Likevel vil han overbevise om at det går han å drifte en Supercars vesentlig rimeligere enn slik rallycrossporten har utviklet seg etter VM-tildelingen hvor tre av teamene har tung fabrikkstøtte.
– Mine biler skal blant annet ikke koste noe mer enn 300.000 euro, sier Eriksson, og hevder at de andre bilene koster dobbelt så mye og vel så det.
Han har fremdeles to sesonger til på seg til å bygge så godt team og så gode biler som mulig for å hevde seg. Men de kommer til å tape mye terreng i teammesterskapet i år selv om de skulle være raskere enn Hyundai og Renault-bilene.
Ettersom de sliter med effekten i motoren, kommer han til å "knekke opp" nye plomberinger, som vil gi poengstraff. Kevin Eriksson har allerede 30 minuspoeng, mens Robin har 15.
– Men vi kommer til å få nye minuspoeng i Frankrike. Vi må teste og utvikle, og det er bedre å gjøre det på banen, enn å gjøre det på egen test for så å komme til løp å bli skuffet. Vi må måle oss mot de andre. Sesongen i år blir et prøveår. Om vi blir nummer fire eller 21 spiller ingen rolle. Vi ønsker å komme oss over Renault og Hyundai og snuse på Audi-teamet, sier teamsjefen og rallycrossguruen.
Kvartfinaler og tre semifinaler
Han er også deleier i RallyX Nordic, som kjører etter mye av det samme formatet som i VM. Men han har egne tanker og ideer om saker og ting som han vil bruke den nordiske arenaen til.
– Jeg vil jo prøve tre semifinaler så lenge vi kan få deltakelse opp mot 25 til 30 biler, og jeg håper at bredden kan bli stor nok til at vi har biler nok. Jeg driver også og ser på kvartfinaler og hvordan det kan løses. Og for å skape spenning - hvorfor ikke snu startgriden, slik at den beste ikke nødvendigvis skal stå i den beste posisjonen alltid, sier han.
For han mener at sporten, først og fremst i VM, også har utviklet seg i en retning av mindre show enn hva han mener rallycrossen har potensiale til. Dette vil han få mer tilbake.
– Det er jo slik at vi mener at det er lite action i baneracing, men det vi «gnäller» om har vi nå skapt selv.