Derfor klarte Grøndal å skaffe seg ny R5-bil lenge før skjema

Han har siklet etter M-Sports nye Fiesta R5 i lang tid, men mistet troen på å få den levert i år. Plutselig stod Anders Grøndal på startstreken i bilen han hadde ønsket seg.

Publisert

Formelt sett eier han ikke bilen riktig enda. Bilen som Anders Grøndal kjørte i Rally Grimstad, det niende R5 Mk2-chassiset av totalt 13 fra M-Sport, var i realiteten «kun» utleid fra M-Sport selv denne helgen. Men etter å ha vært trofast kunde for den britiske rallyfabrikken siden 2016, og samtidig vært tett på M-Sport hele veien siden de skulle lansere ny R5-bil, så fikk Grøndal gladmeldingen denne sommeren.

Anders Grøndal under Rally Grimstad sist helg. (Foto: Oliver Alfredsen)

Formelt sett eier han ikke bilen riktig enda. Bilen som Anders Grøndal kjørte i Rally Grimstad, det niende R5 Mk2-chassiset av totalt 13 fra M-Sport, var i realiteten «kun» utleid fra M-Sport selv denne helgen. Men etter å ha vært trofast kunde for den britiske rallyfabrikken siden 2016, og samtidig vært tett på M-Sport hele veien siden de skulle lansere ny R5-bil, så fikk Grøndal gladmeldingen denne sommeren.

I tillegg var Roger Rustand interessert i samme bil, der Grøndals kontakter og interesser inn mot M-Sport bidro til at også han kunne få rask levering av bilen. Derfor står det nå to stykk nye R5-biler fra England i Norge.

Får norske skilter

– Jeg har vært i dialog med dem hele tiden og gjort alt jeg kunne for å få den. Det har vært veldig til og fra og det så veldig lenge ut som jeg ikke kom til å få noen bil i år. Men vi klarte å få en deal nå, ved at vi først fikk leid bil til Grimstad, sier Grøndal til Parc Fermé.

– Men denne blir stående i Norge?

– Jaja, det er kun formaliteter som gjenstår før den formelt er i vårt eie og får norske skilt, sier drammenseren videre.

Det ble en hederlig andreplass i NM-runden på asfalt utenfor Grimstad. Kun slått av Ole Christian Veiby som vant relativt suverent, men samtidig kunne Grøndal klappe seg selv på skuldra over i alle fall én etappeseier. Samtidig var det ingen selvfølge at han faktisk kom til å kjøre med bilen under løpet. Selv om den ble fraktet til Norge og intensjonen og ønsket hele veien har vært å være i eie av en topp moderne R5-bil.

– Først var vi 55 prosent for å kjøre den nye og 45 den gamle. Vi hadde en strategi der vi ikke ville kjøre den nye med mindre vi kunne bevise at den var vesentlig raskere. En ny bil skaper forventinger, og det blir brukt mot deg om det ikke går fortere. Samtidig har den hatt en trang fødsel internasjonalt, så det var mulig forventningene ikke var så store likevel, sier Grøndal, som fortsatt ikke er sikker på om han hadde kjørt vesentlig tregere med gamlebilen.

LES OGSÅ: Anders fikk M-Sport-invitasjon – slik vurderer han den nye R5-bilen

Mangler litt til Skoda og Volkswagen

Anders Grøndal. (Foto: Simen Næss Hagen)

Men progresjonen var positiv underveis i løpet i Grimstad, samtidig som han er forberedt på at Rally Hedemarken blir et krevende løp. Oddsene er uansett høye for at det blir nytt NM-gull med tanke på at Ole Christian Veiby leder NM overlegent og på papiret er soleklar favoritt i finalerunden.

Selv om han nå har brukt mye energi og skapt mye oppmerksomhet rundt anskaffelsen av ny bil, så legger den regjerende norgesmesteren imidlertid ikke skjul på hvilke utfordringer som fortsatt må løses, selv om de umiddelbare forventingene til M-Sports nye prosjekt var at de skulle være helt på høyde med Skoda og Volkswagen.

– Motoren er veldig sterk, spesielt «langt nede». Men det er mulig utvekslingen er feil i forhold til motorens karakter. Den er tett og rask fra første til fjerde, mens den dør litt ut på femtegiret. I tillegg har de en jobb å gjøre med bakstillingen, men det ryktes at de allerede er i ferd med å løse det, sier han videre.

LES OGSÅ: Ett av Norges mest populære WRC-biler er solgt til utlandet

Vurderer videreutleie av R5

En forutsetning for at Grøndal skulle skaffe seg denne R5-bilen var å få solgt unna noe av det de hadde stående. I utgangspunktet var hans opprinnelige R5-bil til salgs, men denne ble aldri solgt ved første forsøk. I stedet kvittet de seg med den nokså anerkjente Subaru Impreza WRC-bilen de har hatt siden 2006, i tillegg til at de har solgt ut en Gruppe N-bil, samt R2-bilen de har hatt stående.

Derfor beholder han også «gamlebilen» hva gjelder R5-klassen.

– Vi fikk solgt unna nå, og vi er derfor interesserte i å leie ut den gamle R5-bilen. Vi får se om det er noe marked å beholde den for, sier han. 

Powered by Labrador CMS