Derfor kjører ikke Oliver i Kroatia – selv om det egentlig var den opprinnelige planen
Som fabrikkfører er Oliver Solberg pent nødt til å forholde seg til de føringene som blir forelagt.
Det siste året til Oliver Solberg har egentlig bestått av én enkel filosofi; å få kjørt så mange løp som mulig. Koronapandemien gjorde at 2020 ble mer begrenset enn hva han hadde forestilt seg, og at han kanskje kunne ta igjen mye av det tapte nå i år.
Da hadde det i tillegg vært optimalt å kunne vise seg fram i en VM-runde som aldri er blitt kjørt før, da Rally Kroatia er førstereis i VM-sammenheng, og således ikke et løp de mer erfarne førerne kan dra mer nytte av. Men 19-årige Solberg må pent nøye seg med å følge løpet hjemmefra, og det samme må også hans norske teamkompis Ole Christian Veiby.
– Det skjer så mye annet framover som vi skal gjøre i stedet. Da ble prioriteringen fra Hyundai at ingen av oss i R5-bilene skal kjøre her. Det blir i stedet Rally Portugal og Rally Sardinia med «den gamle bilen» før vi skal over på den nye, sier Oliver Solberg til Parc Fermé.
– Og har du fått noen signaler på flere WRC-løp?
– Nei, helt ærlig så vet jeg ikke når, eller om, det blir flere sjanser i år. Det kommer nok brått på igjen, hvis det skulle skje. Det ligger ikke i planene nå, Men det hadde vært jævlig moro å kjøre WRC-bil igjen, ja. I hvert fall på grus, som jo er min sterkeste side, sier 19-åringen.
– Men du er ikke bitter over at du ikke får vist deg fram i Kroatia?
– Neida. Det gjør meg ingenting, selv om dette løpet selvfølgelig hadde vært bra læring. Det var jo planen først å kjøre her, men det har dukket opp nye ting i programmet som gjør at vi velger å stå over nå. Fokuset ligger på framtiden nå og få bygd opp erfaring, også håper vi jo å kunne vinne med den nye Rally2-bilen når den er klar.
Da Oliver var tilknyttet Skoda i fjor, så fylte de opp løpene utenfor programmet med kjøring i privat regi. Oliver har også fått en Hyundai i Sverige som han kan disponere, men foreløpig er det ingen offisiell kjøring på egenhånd.
– Nei, jeg må forholde meg til Hyundais planer. Så vi kjører ingenting privat utenom. Men, det er ikke synd på meg. Det er masse testing og utrolig mye kjøretrening. Og når det blir litt mindre korona så blir det nok lettere å få gjort en del andre ting også sammen med Hyundai og ikke minst sponsorene, sier han.