Derfor kan forspranget til Red Bull bli spist opp i år
Red Bull og Max Verstappen er storfavoritter denne sesongen, men spenningen er ikke nødvendigvis borte.
FORMEL 1: Årets Formel 1-sesong er like rundt hjørnet, og før en eneste meter er kjørt ser Red Bull igjen ut som det beste teamet på griden.
Men skal vi tro Viaplay-ekspert Thomas Schie er det ikke grunn til å miste motet allerede nå. Utfordrerne er ikke nødvendigvis veldig langt bak, og sesongen er rekordlang.
– Det ser ut som Red Bull kanskje er sterkest nå også, men så ser det litt lysere ut bak de syns jeg. Ferrari virker sterke, og det som er positivt med Ferrari er at det virker som om de har fått litt orden på løpstempoet sitt som de slet med i fjor.
– Også er det jo en rekordlang sesong. Selv om de starter litt bak nå, så er det fullt mulig å hente inn mye. Og jeg tror heller ikke at Mercedes har vist sitt fulle potensial under testingen. Det er bare å krysse fingrene og håpe og tro at det vil bli litt tettere enn det var i fjor, forteller Thomas Schie til Formel-1.no.
Håper på flere vinnere
Kollega Atle Gulbrandsen påpeker samtidig at det har vært jevnt i Formel 1 det siste året om man ser bak suverene Red Bull.
– Formel 1 i fjor var jo jevnere enn på mange år. Så det er jo det som er litt ironisk, at det er jo utrolig jevnt egentlig fra første til 20. plass. Men det er jo ikke bra for et mesterskap når 21 av 22 løp vinnes av samme team og 19 vinnes av samme fører. Jeg får mange tilbakemeldinger på det fra folk som ikke er hardcore fans, men som har blitt interessert de siste årene, som nå etterlyser flere vinnere. Så jeg forstår det.
– Og jeg håper jo for sportens del at det blir flere som vinner løp i år, og at Ferrari som så ganske bra ut på testingen sammen med Mercedes som vi ikke vet så mye om kan hevde seg litt. Men jeg holder jo Verstappen og Red Bull som storfavoritter, sier Gulbrandsen.
Tror ikke på 2023-kopi
Men selv om ekspertene holder Verstappen og Red Bull som favoritter i henholdsvis fører- og konstruktørmesterskapet tror de ikke at sesongen blir blottet for spenning av den grunn. De har ikke tro på at teamet som i fjor tok 21 av 22 mulige seiere vil dominere like mye denne gangen.
– Jeg tenker at det å klare å repetere en sesong som i fjor, selv for Verstappen og Red Bull, er vanskelig. Med så lite problemer og ikke en krasj engang. Ikke engang så er det noen som dulter borti Verstappen så han står igjen i første sving. Det skal litt til at det ikke skal skje en eneste gang på 24 løp. Så jeg tror ikke det blir samme dominansen i antall seiere, forteller Gulbrandsen.
– De har jo levert to vanvittige sesonger. Og det at de skulle overgå den sesongen de hadde også i 2022, hvor de også vant mange løp. De har vunnet 38 av de 44 løpene som har vært kjørt med den nye generasjonen biler. Så de toppa jo sesongen fra 2022. Men det er som Atle sier, det å toppe 2023-sesongen, det tror jeg ikke er mulig, forteller Schie.
Positiv til DRS-endring
Denne sesongen kan førerne åpne DRS-vingen etter at den første runden er kjørt. Den endringen kan føre til tettere racing tidlig i løpet før det har vært mulig å skape en luke i front.
– Det du ofte ser er jo at det er i begynnelsen av løpet de andre har hatt en viss mulighet. Og så går det noen runder, og så bare stikker han. Så nå er det jo en enda større mulighet med at du kan åpne DRS etter én runde. Jeg tror jo det fort kan bli sånn at da vil en type som Leclerc klare å komme seg forbi. Og så vet vi jo ut ifra de to siste årene at da går det noen runder, og så er Verstappen forbi igjen også kommer han til å vinne, men da øker også sjansene for at det skjer noe. Så jeg syns at akkurat det er en god endring selv om jeg ikke er noen veldig fan av DRS i utgangspunktet. Men så lenge man trenger DRS så er det greit å kunne få det for runde igjen, forteller Gulbrandsen.
Thomas Schie ser ikke bort fra at Verstappen som har blitt godt vant til å styre løpet i front kan bli stressa av å oftere ende med å ligge bak andre førere tidlig i løpene.
– Vi så noen ganger i fjorårssesongen at de gangene Verstappen blir satt litt under press så virker han litt sånn irritert på radioen. Han kan virke litt sånn uberegnelig. Det er jo det som er interessant, hvis det skulle bli noen førere som klarer å utfordre og at vi får den der fighten. Vil vi få litt sånn Hamilton-fighting hvor han overbremser, holdt jeg på å si, forbikjøringsforsøk og sånne ting? Det blir også spennende å se hvordan han reagerer på det, ved å få litt utfordrere, sier Schie.