Derfor har Klasse 1-vinner Per Magne bygd om Bakkeruds aller første EM-bil
Kanskje 2020 skal bli sørlendingen Per Magne Svardals år? Han vil i hvert fall ikke skylde på utstyret om det ikke blir suksess.
Det er forsåvidt ikke et ukjent fenoment at toppnivået i norsk rallycross hva gjelder Supernasjonal klasse 1, kjent som Super 1600 internasjonalt, også holder et godt nivå ute i Europa. Og Per Magne Svardal kan avsløre at han har EM-ambisjoner på sikt.
Men først kan det være greit å vise til en medalje, gjerne gull, her hjemme i Norge etter at han de to siste sesongene har vært ett fattig poeng unna å ta på seg dress og slips til NBFs premieutdeling til alle medaljevinnere.
– I år må vi vel kunne få for medalje. Men det er lenge siden sist at det har vært så hardt i klasse 1 med så mange om beinet, sier Per Magne Svardal til Parc Fermé.
Sterk konkurranse
20-åringen dro det lengste strået da det gjaldt som mest under NM-åpningen på Gardermoen sist helg. Men flere toppførere meldte seg på underveis i omgangene, men det var til slutt den blide og unge sørlendingen som kunne slippe jubelen løs på indre bane.
– Jeg ante ikke hvordan det skulle bli før helgen. Det er lenge siden jeg har kjørt mot konkurrenter, selv om vi har testet mye og gjort gode forberedelser. Men jeg skjønte tidlig i første omgang at jeg hadde godt nok tempo, men så er det gøy å kunne kjenne at man hevder seg mot mange gode og rutinerte førere, sier Svardal, som ble utfordret spesielt av de tidligere EM-førerne Espen Isaksætre og Ole Henry Steinsholt, for ikke å snakke om ringreven og regjerende mester Asgeir Taraldsen, og mange flere.
Per Magne, som også er fetteren til rallycrossprofilen og Bilsporttalentet-vinner Sivert Svardal, er inne i sin tredje sesong i Supernasjonal klasse 1, og det var for to år siden at de gikk til innkjøp av en Peugeot 206 S1600 av Olav Bjelland. Dette er samme bil som Andreas Bakkerud debuterte med i Rallycross-EM i 2009, som han tok bronsemedalje med påfølgende sesong.
<strong>Rallycross-NM, Gardermoen - vis resultater</strong>
Rallycross Junior 1) Sindre Madsen Moe, NMK Trøgstad, Peugeot 2) Andrine Rafoss, NMK Konsmo, Honda 3) Sindre Haug, NMK Drammen, Honda 4) Kristoffer Kalfoss, KNA Solør Motorsport, Honda 5) Torjus Svenneby, NMK Trøgstad, Honda 6) Jens Hvaal, NMK Larvik, Honda Supernasjonal klasse 1 1) Per Magne Svardal, NMK Konsmo, Peugeot 2) Espen Isaksætre, KNA Solør Motorsport, Peugeot 3) Ole Henry Steinsholt, NMK Grenland, Skoda 4) Sebastian Høidalen, Grenland Motorsport, Ford 5) Asgeir Taraldsen, NMK Melhus, Renault 6) Guro Majormoen, NMK Kongsberg, Citroën Supernasjonal klasse 2 1) Emil Sivesind, NMK Krabyskogen, Audi 2) Christian Hobøk, NMK Larvik, Ford 3) Per Magne Røyrås, NMK Kvinesdal, Mazda 4) Mathias Kveven Hamre, NMK Grenland, Ford 5) Sigurd Erik Egenland, NMK Kvinesdal, Mazda 6) Sivert Svardal, NMK Konsmo, Mazda Supernasjonal klasse 3 1) Sander Engsvik, NMK Trøgstad, BMW 2) Fredrik Kviserud, NMK Trøgstad, Volvo 3) Jørgen Syversen, NMK Aremark, Ford 4) Simen Engsvik, NMK Trøgstad, Volkswagen 5) Joakim Vestli, KNA Oppland, BMW 6) Andreas Aarhaug, NMK Støren, Volvo Supernasjonal klasse 4 1) Kim Åvard Meland, NMK Konsmo, BMW 2) Petter Paulsen, NMK Krabyskogen, BMW 3) Jonas Dalseth Jacobsen, NMK Hålogaland, Volkswagen 4) Robin Rørvik, NMK Aremark, Volvo 5) Bjørn-Terje Heggeli, NMK Alta, Ford 6) Øyvind J. Myhren, NMK Krabyskogen, BMW Supernasjonal klasse 5 1) Kjetil Larsen, Froland Motorsport, Audi 2) David Nordgård, NMK Grenland, Ford 3) Svein Bjarte Holten, NMK Vikedal, Ford 4) Stein Egil Jenssen, NMK Tønsberg, Ford
I tillegg gikk denne som rallybil under Anders Kjær i 2006 og 2007 før Kjær selv introduserte den for rallycrossen ved å stille opp i EM-runden på Momarken i 2008 - den gang som en fullrigget rallybil.
Men det var fortsatt noen spor igjen av gammel rallybil for Svardal som han nå har gjort noe med.
– Vi har blant annet bygd om bakstillingen for å få den bedre tilpasset rallycross og få ned vekta. Den var jo tungt maskinert for rally, den, men vi ville heller lette den og kompensere med legge bly nå som bilene må være tyngre igjen med nye regler. Ellers har vi bygd en helt ny motor til fjorårssesongen, som ble overalt nå før denne sesongen. Vi har også endret på utvekslingen i girkassa som gjør den enda bedre nå, sier Svardal.
Hyller lokalmiljøet på Konsmo
For selv om bilen da er fra midten av 2000-tallet og ikke lenger gyldig internasjonal homologering, så er den altså «up to date» i norsk rallycross.
– Det er mange gode biler her som er gamle. Bare å se på Svein G. Nilsen, det, som kjører en tidligere fabrikkbygd Peugeot 106 som han har hatt i alle år, sier Svardal.
NMK Konsmo-førerne har ofte levert sterke resultater i de fleste klasser i rallycrossen. I helgen ble det to av fire mulige i Supernasjonal, der Kim Åvar Meland tok hjem klasse 4-seieren. Svardal gir nemlig klubben og lokalmiljøet æren for at han selv har hatt en kometkarriere i rallycrossen så langt.
– Du har kanskje lagt merke til at det er mange fra Konsmo som gjør det bra. Det er fordi hele miljøet rundt i Konsmo er så bra. Alle hjelper hverandre og ungdommen blir sett og får lære tidlig hvordan man kjører fort. Miljøet er kjempebra, sier 20-åringen.