Derfor er Eyvind den soleklare førstereserven for Skoda-teamet
Igjen blir det en helnorsk duo for Skoda og Toksport WRT, og Eyvind Brynildsen er naturlig nok ikke vond å be når telefonen kommer.
RALLY: Da deres faste fører ved siden av Andreas Mikkelsen, bolivianske Marco Bulacia, pådro seg et ribbeinsbrudd under Rally Van Staden, så trengte Skoda Motorsport og deres trofaste partner Toksport WRT en innbytter for å fylle deres obligatoriske plass til Rally Akropolis om en drøy uke. For den unge søramerikaneren har fått rødt lyst til å kjøre rally på to måneder.
Og akkurat som i Arctic Rally Finland, så gikk telefonen til Norge. Det tysk-tyrkiske teamet har nemlig gode relasjoner til Eyvind Brynildsen etter at han kjørte for dem i 2020, og plukket trofaste nok poeng til at de sikret gullet i teammesterskapet i WRC 2 det året. Dermed skulle ikke Arctic Rally Finland i 2021 bli Brynildsens siste VM-runde, slik han tydelig signaliserte kunne være realiteten for 1,5 år siden.
– For karrierens del er det utrolig gøy at man kan gjøre noe på dette nivået og uten at man trenger å betale for det selv. Det skjer ikke så ofte av gangen, men det er noe med det når man har øvd på noe så lenge, og får aksept for å kunne gjøre dette uten å betale for seg. Selvfølgelig er det trist for Bulacia som nå er skadet, men for min del er dette bare en mulighet som jeg må gripe, sier Brynildsen til Parc Fermé.
Naturlig nok er han svært glad for tilliten fra Skoda og Toksport som gjør at teamet igjen stiller helnorsk i WRC 2 med Mikkelsen som deres faste makker og således gullkandidat.
Kontaktnettet avgjør
Brynildsen tror det er en todelt årsak til at han får en ny sjanse i WRC 2; både at han kjemper om et beintøft NM-gull og således har holdt nivået sitt oppe med svært god konkurranse her hjemme i Norge, i tillegg til at han har holdt båndene godt til Toksport etter at de sammen har levert gode og stødige resultater tidligere.
– Hele motorsportverdenen går på kontakter og kontaktnett, om hvem du står høyt i kurs hos og lavt i kurs hos. Og det er tydelig at de stoler på meg og vil at jeg skal kjøre. Samtidig kjenner jeg jo teamet godt, og de vet hva de får. Så har de nok også skjønt at det eikke er noe gamlehjem det greiene vi driver med i Norge om dagen heller. Vi holder farta oppe, slår østfoldingen fast.
Vi har tatt en sjekk med Toksports teamsjef Serkan Duru for å høre hvorfor de atter en gang velger Brynildsen, til tross for at han «bare» kjører i Norge og ikke har konkurrert internasjonalt siden Arctic Rally Finland for over halvannet år siden.
– Eyvind er ikke bare en fører, men han er også blitt en god venn, sier Duru til Parc Fermé, og bekrefter på mange måter at kontakter og relasjoner har en viss betydning.
For Toksport og duru veier det tyngst å få inn en erfaren fører som de mener kan ta bilen inn til et solid resultat uten stor risiko for å bryte løpet. Rally Akropolis er et teknisk krevende rally for både mann og maskin.
Det eneste alternativet
Brynildsen har kjørt løpet tre ganger tidligere, i 2008 og 2011 som VM-runde og i 2018 som EM-runde. Det ble forøvrig fjerdeplassen i EM-runden og syvendeplass i daværende SWRC, forløperen til dagens WRC 2, i 2011. I 2008 brøt han i Gruppe N-klassen med tekniske problemer.
– For meg var han det eneste alternativet. Jeg kunne gitt bilen til en ung fører, men dette løpet er ikke en jobb for en ung utøver. Det er en risiko. Eyvind er en trygg fører, samtidig som han har farten og kan gjøre en ordentlig jobb, sier Duru.
– Hva er Eyvinds viktigste arbeidsoppgaver og målsetning?
– Først og fremst å score så mange poeng som mulig for Toksport. Han er her for teamet først og fremst. Det er god konkurranse blant annet fra Hyundai her. Men hvis alt går som normalt, så vil Eyvind være helt der oppe. Er det noe man trenger her, så er det erfaring, slår han fast.
Står på kravene
Selv om Brynildsen er godt likt og høyt verdsatt i teamet, så har han fortsatt ingen permanent kjøring for dem. Årsaken er at han ikke har med seg et budsjett for året, og om nevnt innledningsvis er dette et prinsipp han fortsatt står ved, selv om dette gjør utsiktene for den internasjonale karrieren svært usikre.
For som nevnt har han ikke kjørt på VM-nivå siden Arctic Rally Finland, på nettopp samme premisser og forutsetninger som han nå får til Akropolis Rally.
– Etter 2020 sa jeg at jeg er ferdig med å betale for å kjøre i utlandet. Samtidig blir forhandlingene også krevende ved det. Når man har kjørt i mange år, så får man tilbud mange steder - men det betyr ikke at man er ønsket for noe annet enn pengene.