Derfor er Bakkeløp-NM på vei tilbake til klassiske trakter på Lillehammer
Pandemien tok livet av det planlagte norgesmesterskapet på Hunderfossen i vår, men om kort tid vet vi om arrangøren likevel finner en løsning på årets Bakkeløp-NM.
Med nærmest et halvt års pause i all norsk bilsport begynner det å skje saker og ting på tvers av grener og seksjoner. Rally, rallycross og racing har fått på plass reviderte kalendere, og jammen ser det ikke ut til at det likevel kan bli Bakkeløp-NM også i år. Selv om koronasituasjonen fortsatt er uavklart, så er det mye som ligger til rette for at Bakkeløp-NM kan overleve 2020.
Arrangør NMK Sør-Gudbrandsdal hadde i utgangspunktet en avtale med Olympiaparken ved Hunderfossen utenfor Lillehammer, som i fjor gjorde kjempesuksess med ett stort arrangement som avgjorde norgesmesterskapet i bakkeløp. Planen var å kjøre dette siste helgen i april, men ble av naturlige årsaker avlyst i år - som det meste annet av bilsport på dette tidspunktet. Nå ser det dog ut som de har funnet en ny dato, 26. og 27. september, og traseen vil i så fall flyttes fra Hunderfossen til Lysgårdsbakken og den velkjente «VIP-veien» ved hoppbakken hvor det er blitt kjørt flere bakkeløp tidligere.
– Vi måtte kikke nøye på terminlisten og ser at vi ikke kolliderer med NM i rally og rallycross denne helgen. Så det var viktig for oss. Vi er optimistiske med å få til et bakkeløp, men fortsatt er det kontraktsforhandlinger som gjenstår før vi kan bekrefte noe som helst, sier Odd Bekkelund, som sitter i sportskomiteen til arrangøren og blir eventuell løpsleder.
VIP-veien er et godt kjent område for de som har fulgt med på norsk bilsport i en årrekke. Under Rally Norway ble området brukt både i 2007 og 2009, og ikke minst har det vært lange bakkeløpstradisjoner her tidligere, blant annet med de velkjente landskampene mellom Norge og Sverige på slutten av 90-tallet (se video nederst).
– Mange har jo kjørt her før. Det er grunnen til at vi vil gjøre dette. Så nå må vi få på plass kontrakter og formaliteter, sier Bekkelund, og legger til at de vet mer etter den første uka i august.
Arrangøren legger ikke skjul på at renessansen av Lysgårdsbakken har tent nye ideer for bakkeløp neste år. Dersom alt går etter planen i år, og det blir vellykkede forhandlinger med grunneiere og bilsportforbundet, så kan det tenkes at det blir to separate helger i bakkeløp neste år - ett på våren og ett på høsten - med to forskjellige underlag.
– Dersom det blir slik neste år, så blir det grus på våren og asfalt på høsten. VIP-veien ligger ved et jordbruksområde, så det blir uaktuelt å kjøre billøp der om våren. Vi kan heller ikke kjøre på Hunderfossen sent på høsten da det er mye aktivitet i området der da det gjør klar til å legge is i bobbanen, sier Bekkelund.