Derfor dropper norgesmesteren å forsvare gullet denne sesongen
Sykdom og mangel på energi, men også tilbud om nye og spennende opplevelser, har gjort at Anders Kjær har valgt å hoppe av NM-sirkuset med sin etterhvert godt kjente Volkswagen Golf.
– Det er en kombinasjon av flere ting, ja, sier Anders Kjær til Parc Fermé.
Larvik-mannen har satt sitt preg på norsk rally på mange ulike måter siden midten på 2000-tallet. For mange føyer han seg også inn i rekken av flere norske utøvere som har vist store førerferdigheter, men som har manglet det siste på økonomi og satsing for å kunne få til en internasjonal karriere.
LES OGSÅ: Så kom NM-gullet etter en tre år lang berg- og dalbane
Kyssesyken
Og etter at det løsnet med NM-gullet i klassen for eldre tohjulsdrevne biler i fjor, med sin bokstavelig talt hjemmebygde Volkswagen Golf, så var et svært viktig mål oppnådd. Men også sykdom skulle gjøre inngangen på sesongen vanskeligere.
– Det meste ligger nok på at jeg begynte å bli syk før NM-finalen på Hamar. Det har sittet i kroppen nå over nyåret og gått ut i januar. Det var ikke like mye energi som det var, men nå begynner ting å funke bra igjen, sier Kjær, og avslører videre at det altså er kyssesyken det dreier seg om.
Ingen alvorlig sykdom, som også går over med tiden, slik at det ikke setter noe videre preg på hans privatliv og bilsportliv forøvrig. Men som småbarnspappa til to, og fulltidsjobb som brannmann i tillegg, så går også hverdagen etterhvert tom for tid til å holde satsingen på rally dønn seriøs.
– Men i og med at det er mange oppgaver som må gjøres før sesongstart, og at man ikke har hatt noe energi til å begynne med det, så sier det seg selv at det ble vanskelig å komme i gang. Også ble på mange måter målet nådd med NM-gull. Jeg er jo glad i å sette meg nye mål og strekke seg, men ting stoppet seg litt selv med sykdommen, sier Kjær, men understreker at Golfen ikke er parkert for godt denne sesongen.
Revansjesugen
I fjor kunne han kjempet om NM-gull også i bakkeløp, der tekniske problemer på startplata satte en stopper for det.
– Jeg har jo noe tilgode der. Så den kjenner jeg på. Også kjenner jeg at jeg har lyst til å prøve meg mot svenskene igjen, konstaterer 34-åringen, som fikk tekniske problemer også i Sverige da han skulle sjekke nivået mot andre velbygde eldre biler i hos söta bror.
Men året vil også preges av en spennende telefon han også fikk fra Eyvind Brynildsen om å være hans tetteste sparringspartner til EM-satsingen som skal gjøres denne sesongen. Kjær er nemlig mang en rallyførers viktigste rådgiver på oppsett og kjøreteknikk.
– Utfordringen sammen med Eyvind er kjempespennende. Det blir skikkelig tøft å se hva vi kommer til å få til der, sier han.
LES OGSÅ: Gir EM-drømmen en ny sjanse etter et halvt år på sidelinjen
Prøver og feiler selv
Eyvind uttalte da han lanserte EM-satsingen at man noen ganger må innse at noen er bedre enn deg på enkelte ting, og for Brynildsen vil Kjær være hans viktigste mann for å finne ut av det beste oppsettet ut ifra hans kjørestil - og generelt være en viktig sparringspartner for tanker, ideer og strategier når det skal satses fullt på EM i år.
Selv om Kjær aldri har gjort en internasjonal rallykarriere ut av seg, så har han bygd seg opp mye kunnskap på biloppsett ved å prøve, feile og utforske mange kreative veier - noe som har gjenspeilt seg i en Golf som har fått et stempel på seg som svært velbygd, spesielt med tanke på kjøreegenskaper.
Hvor kommer så denne kunnskapen og dette engasjementet fra?
– Nei, jeg har jo alltid hatt interesse av å prøve å gjøre ting sjøl. Alt utenom trimming av motor, egentlig. Alt på Golfen har jeg jo gjort selv, og jeg har det egentlig fra helt siden gokarttiden. Prøve å finne ut av ting andre ikke har funnet ut av og så videre. Det er jo gøy å utforske nye ting, og det er jo slikt man hele tiden blir bedre, sier Kjær.