I et intervju med Sport Bild har regjerende Formel 1-verdensmester Nico Rosberg uttalt at han gjerne vil fortsette med bilsport på et eller annet nivå. Han understreker at han egentlig er ferdig som sjåfør, men alle vet at en bilsportutøver aldri «legger helt opp», og Rosberg har bare såvidt gjort sitt entré i 30-årene.
Tyskeren bråbestemte seg å legge opp nærmest umiddelbart etter at VM-tittelen var sikret i fjor. Målet var nådd, men det klør åpenbart i høyrefoten til 31-åringen. Parc Fermé vil anbefale Rosberg å begynne med rallycross, med følgende begrunnelser:
Mercedes
Mange ble nok en smule skuffet da det ikke viste seg at Petter Solberg hadde et A-klasse-prosjekt i rallycross, etter fjorårets tette samarbeid med Mercedes-import Bertel O. Steen. For dette er en bil mange lett ser for seg i en rallycrossdrakt, og ingen nekter vel nye bilmerker inn i sporten.
Rosberg har hatt sterk tilknytning til Mercedes helt siden han signerte for F1-teamet deres i forkant av 2010-sesongen. I preseason-testingen så vi også at Rosberg ble tatt varmt imot i paddocken til teamet, og hans aktivitet på sosiale medier indikerer at han fremdeles liker å holde seg i rampelyset og at han på mange måter holder sin Mercedes-tilknytning varm.
Foto: Red Bull Content Pool
I et intervju med Sport Bild har regjerende Formel 1-verdensmester Nico Rosberg uttalt at han gjerne vil fortsette med bilsport på et eller annet nivå. Han understreker at han egentlig er ferdig som sjåfør, men alle vet at en bilsportutøver aldri «legger helt opp», og Rosberg har bare såvidt gjort sitt entré i 30-årene.
Tyskeren bråbestemte seg å legge opp nærmest umiddelbart etter at VM-tittelen var sikret i fjor. Målet var nådd, men det klør åpenbart i høyrefoten til 31-åringen. Parc Fermé vil anbefale Rosberg å begynne med rallycross, med følgende begrunnelser:
Mercedes
Mange ble nok en smule skuffet da det ikke viste seg at Petter Solberg hadde et A-klasse-prosjekt i rallycross, etter fjorårets tette samarbeid med Mercedes-import Bertel O. Steen. For dette er en bil mange lett ser for seg i en rallycrossdrakt, og ingen nekter vel nye bilmerker inn i sporten.
Rosberg har hatt sterk tilknytning til Mercedes helt siden han signerte for F1-teamet deres i forkant av 2010-sesongen. I preseason-testingen så vi også at Rosberg ble tatt varmt imot i paddocken til teamet, og hans aktivitet på sosiale medier indikerer at han fremdeles liker å holde seg i rampelyset og at han på mange måter holder sin Mercedes-tilknytning varm.
Foto: Red Bull Content Pool
Dyktig sjåfør
Etter to VM-sølv og ett VM-gull, og én av to som har dominert verdens største bilsportgren til det kjedsommelige, så er det på det rene at Rosberg kan kjøre bil.
Og selv om han egentlig alltid har vært litt i skyggen av stjerneføreren Lewis Hamilton, så beviste han gjennom flere deler av 2016 at han ikke nødvendigvis er noen dårligere sjåfør, selv om det er en relativt bred enighet om at svært få egentlig kan tukte Hamilton som sjåfør.
Uansett, Rosberg er trent for høy akselerasjon og kjøring «i flokk», så et lynkurs i platekontakt og nose-end-first bør kunne gjøre susen. For det må være noe forløsende for Nico å få lov til både å sladde litt og lene seg litt på konkurrentene uten å bli direkte uglesett.
Foto: Red Bull Content Pool
Stjernestatus
Nico Rosberg er utvilsomt ett av bilsportverdenens største stjerner. Å kjøre for det beste teamet, å tjene millioner på millioner, og til syvende og sist sikre seg VM-tittelen, underbygger det. Samtidig kan vi subjektivt si at Rosberg også er en fin fyr, i alle fall ikke den skaper de største kontroversene og forholder seg relativt politisk korrekt til omverdnen forøvrig.
Og han er tysk. For er det noe rallycross nå trenger, med hele to VM-runder innenfor grensene sine, så er det en tysk popstjerne. Timo Scheider imponerte riktignok i siste runde i Argentina i fjor, men vi holder likevel en større knapp på at Rosberg er den som ville fått igang en større rallycrossentusiasme i Tyskland.
Hintet
I et intervju med det spansktalende mediet Auto TV Peru etter Formel 1-avgangen, endte praten med følgende samtaleutveksling:
Journalist: – Vil du prøve rally?
Nico: – Nei, det er for farlig. (!)
Journalist: – Hva med rallycross?
Nico: – Rallycross er bra saker! Jeg kunne vært interessert i det en dag.
Er vel ingen grunn til ikke å ønske ham velkommen? #PersuadeRosberg