Derfor bør du ikke gå glipp av Parc Fermés eksklusive mediakurs rettet mot bilsporten
Torsdag tar vi opp tråden igjen, fem år siden første gang - og vi har fortsatt ledige plasser.
BILSPORT: Det er få idrettsgrener som har et større behov og ønske om å nå ut i mediene som bilsporten. Det kan jeg konstatere etter å ha jobbet med sportsjournalistikk i mer enn 15 år, og det er også fullt forståelig hvorfor bilsporten ønsker sin plass i spaltene og på eteren.
Foruten at alle som elsker idretten sin ønsker at den skal opp og fram blant folket, så er mange bilsportutøvere og arrangører helt avhengige av pressens oppmerksomhet, også fordi dette tegner bildet på rekkevidden som sponsorer og andre samarbeidspartnere trenger for å sikre god eksponering og så godt omdømme for sitt sponsorobjekt som mulig.
Samtidig er det et elsk-hat-forhold fra bilsporten mot mediene. Som idrett kan bilsport få belastende omtale i spaltene, enten fordi noen fortrinnsvis vil sette et ufortjent negativt stempel på bilsport som en miljøsynder av en idrettsgren og aktivitet, eller fordi sporten, med den risikoen den bærer med seg, kan være gjenstand for flere ulykkesomtaler enn andre grener. Selv om utfallet er bra mer eller mindre hver gang.
Uansett, for å forstå både hvordan mediene egentlig fungerer bak kulissene, men ikke minst også hvordan man kan knekke mediakoden og få best mulig utbytte av medienes posisjon til sin fordel, så er vårt kurs torsdag 13. april å anbefale. Kurs- og påmeldingsinformasjon finner du vedlagte faktaboks, og under får du noen stikkord av hva vi kommer til å gå igjennom
Vår rolle i bilsporten vs. vår rolle i mediebransjen
Parc Fermé har siden 2017 fått et viktig fotfeste i norsk bilsport, men vi har også en spesiell posisjon inn mot mediebransjen. Vi vil gi deg en lynrask innføring i hvordan Parc Fermé fungerer, både til sammenlikning og til forskjell fra andre etablerte medier.
Nøkkelen til hvordan pressen skal finne bilsporten interessant
Det er hard konkurranse om spalteplassene og sendeflatene i norsk sportsjournalistikk. Hvorfor skal mediene prioritere deg som utøver, dere som arrangør eller bilsportgrenen du er så glad i? Her lærer du hvordan tankegangen i ulike redaksjoner fungerer og hvilke nyhetskriterier man ser etter.
«... men du trenger ikke skrive det» - hva bør man si, og ikke si?
Vil alt jeg sier til en journalist komme på trykk? Eller hva slags informasjon kan jeg gi uten at jeg ønsker at det kommer ut? Lær hvordan dynamikken med en journalist og redaksjon fungerer og hvilke etiske retningslinjer som media følger strengt.
Sosiale medier vs. redaktørstyrte medier
Før gikk nesten all informasjon ut gjennom avisene. Nå kommer nesten all informasjon ut via sosiale medier. Begge deler har sine fordeler og ulemper. Vi gir deg de beste tipsene på hvordan du utnytter begge flater best mulig.
Dette kommer folk til å mene om deg og dere
Kommunikasjonen utad er i de aller fleste tilfeller viktigere enn resultatene man oppnår. Vi gir deg grunnleggende innføring i hva som er «grønne» og «røde» flagg som sendes ut i ulike måter å framstå på - enten det er via egne kanaler eller ut til de mediene man er i kontakt med.
Krasjkurs i pressemelding
Hva vil du oppnå med en pressemelding og hvorfor skal en redaksjon prioritere å lese og til og med bruke pressemeldingen? Førsteinntrykket er ekstremt viktig og vi gir deg en grunnleggende innføring i hvordan en pressemelding bør utformes. Husk penn og papir!
Og selvfølgelig åpner vi opp for spørsmål både fortløpende og ikke minst en lengre spørsmåls- og diskusjonsrunde helt til slutt. Følg faktaboksen lenger opp i saken eller ta kontakt på e-post simen@parcferme.no eller telefon 938 44 451 om du har ytterligere spørsmål tilknyttet kurset.