Mats Öhmans spesialbygde cockpit gjør ham i stand til å kjøre en Supercar med 600 hestekrefter og firehjulstrekk, med hel 95 prosent lammelser i kroppen. Dette har han gjort i over 20 år. Men nå har FIA satt ned foten inntil de bygger om bilen, og teamet er uenige i forbundets sikkerhetsvurderinger rundt de nye kravene.

Derfor ble ikke bilen til Mats Öhman godkjent

Nå forklarer JC Raceteknik hvilke pålegg de har fått fra FIA dersom den sterkt funksjonshemmede Mats Öhman skal få fortsette å kjøre rallycross.

Publisert

RALLYCROSS: Denne uken slapp svenske JC Raceteknik bomben i forkant av sesongstarten til VM og EM i rallycross i Höljes. Teamets to biler, som skulle vært kjørt av Mats Öhman og Jens Hvaal trekkes, ikke bare fra helgens EM-runde, men fra hele EM-sesongen.

RALLYCROSS: Denne uken slapp svenske JC Raceteknik bomben i forkant av sesongstarten til VM og EM i rallycross i Höljes. Teamets to biler, som skulle vært kjørt av Mats Öhman og Jens Hvaal trekkes, ikke bare fra helgens EM-runde, men fra hele EM-sesongen.

Årsaken er en konflikt med FIA, nærmere bestemt seksjonen for funksjonsnedsettelser og tilgjengelighet, som spesialiserer seg på saker tilknyttet blant annet funksjonshemmede bilsportutøvere.

Mener FIA er respektløse

Kjernen i saken dreier seg om at FIA ikke har godkjent Öhmans Audi S1 og de spesialtilpasningene som er gjort for at svensken får kjøre. Han er en godt kjent skikkelse i rallycrossmiljøet der han med sine 95 prosent lammelser i kroppen likevel er i stand til å beherske en fullt ut fullblods Supercar.

– Føler jeg at jeg nok en gang blir frarøvet det jeg virkelig elsker. Det beste for meg er å være i en løpsbil, spesielt i Höljes. Videre føler jeg at FIA ikke har forståelse for mitt handikap. Vi vet hva de vil at vi skal forandre, men vi føler at forandringene ikke gjør det sikkert for meg i bilen, sier Öhman.

Senest forrige helg var Mats Öhman i aksjon i RallyX i Älvsbyn i Nord-Sverige, men før EM-runden i Höljes får han ikke kjøre sin Audi S1 uten at den blir bygget om.

For FIA har ikke gitt dem permanent startnekt som følge av handikappet til Öhman, men kommet med pålegg på endringer som må gjøres på bilen dersom de skal.

Buret er hovedproblemet

Men teamsjef i JC Raceteknik, Joel Christoffersson, forklarer følgende overfor Parc Fermé.

– FIA godkjente bilen i 2023, men de anbefalte oss å forandre buret, og at vi skulle ha en lekkasjebestanding boks til hydraulikken, og at vi må bytte stol. Men dette var bare en anbefaling, hevder teamsjef Christoffersson.

Joel Christoffersson, teamsjef i JC Raceteknik.

Han legger til:

– Fredag fikk vi svar at det ikke var OK, at det må finnes et sertifikat til buret og at vi må sette inn i en boks til hydraulikken. Men vi har jobbet i mange år med FIA og forsøkt å forklare for FIA at det de foreslår blir mindre sikker for Mats. For da klarer han ikke komme seg ut av bilen.

– Hvordan blir det vanskeligere for Mats å komme seg ut?

– Buret er det største problemet, ved at den blir for høy. Boksen hadde vi nok klart å få løst, sier Joel.

Lam etter snøscooterulykke

Öhman er en godt kjent skikkelse, både i nordisk og internasjonal rallycross. Til tross for sitt handikap har han vært alt annet enn listefyll og tidvis levert svært gode resultater, og attpåtil sittet på pallen.

Lammelsen skylles en snøscooter-ulykke i 1998, og bare tre år senere satt han i en rallycrossbil for første gang. Siden 2005 har han kjørt Supercars, og de siste årene har han vært tilknyttet JC Raceteknik-teamet.

– Det er ikke noe stort hokus-pokus for meg dette. Det er som å kjøre en vanlig bil for min del, sa Öhman til Parc Fermé for syv år siden.

Les mer om Mats Öhmans histore fra vår reportasje i 2017!

Powered by Labrador CMS