Derfor avventer Stenshorne juniorplass i Formel 1-team
Martinius er etter alle solemerker på vei inn i Formel 1-sirkuset, men å signere med noe Formel 1-akademi er ikke en prioritet for unggutten per nå.
RACING: Martinius Stenshorne er denne helgen tilbake i Formula Regional Europa etter en lang sommerpause. I løpet av oppholdet på over en måned brukte unggutten sammen med far Martin blant annet tiden på å være på plass i Formel 1-paddocken under Belgia Grand Prix hvor også Formel 3-teamene var til stede. Ellers har mye av tiden blitt brukt til fysisk trening sammen med landslagstrener Jan åge Asgrimplass og simulatorkjøring for å være klar til det som møter han denne høsten.
I løpet av de knappe to månedene som gjenstår av årets sesong venter fire løpshelger hvor Martinius Stenshorne vil kjempe om å vinne mesterskapet. De siste åtte løpene skal kjøres på Red Bull Ring, Monza, Zandvoort og Hockenheim.
– Alle banene vi har igjen i år er egentlig fine baner, og jeg har kjørt på alle banene i Formel 4 så jeg gleder meg egentlig til alle, forteller Martinius Stenshorne til Parc Fermé.
Endrer ikke tilnærming
Den første av de fire banene som gjenstår er altså Red Bull Ring i Østerrike, en bane som er godt kjent for alle som følger med på Formel 1 og ikke minst også for Martinius Stenshorne som tidligere har kjørt her både i Formel 4 og på en FRECA-test før årets sesong.
– Jeg synes banen er moro å kjøre med mange raske svinger, det er en bane jeg liker godt, slår han fast.
Sesongen har så langt vist at det har vært avgjørende å gjøre det godt i kvalifiseringene for å kunne kjempe helt der oppe i løpene, men Stenshorne tror at banen i Østerrike kan by på gode muligheter for forbikjøringer også om man skulle være så uheldig å starte lenger bak.
– Kvalifiseringer er jo alltid viktig men jeg tror det er mulig å komme seg forbi på denne banne, litt større muligheter på andre baner hvertfall.
Med tre pole positions, fire seiere og åtte pallplasser har Hokksund-gutten satt seg selv i en meget god posisjon før de siste løpene. I mesterskapet er det per nå seks poeng opp til ledende Andrea Kimi Antonelli mens det er 35 poeng ned til teamkamerat Tim Tramnitz på tredjeplass. Nå er det "all in" i gullkampen for Stenshorne.
– Nå er jo det målet så klart, det er jo det vi går for nå når vi er så nærme, forteller Stenshorne som før sesongen på ingen måte så for seg å kjempe om seieren i mesterskapet.
Og selv om unggutten nå kjemper om å vinne mesterskapet ser han ikke for seg å "kjøre på det trygge" i større grad enn han har gjort tidligere.
– Det kommer litt an på men jeg kommer nok til å prøve å gå for seieren sånn som jeg har gjort, forteller 17-åringen.
Utelukker Formel 2-hopp
Far Martin Stenshorne følger som vanlig sønnen tett, og sammen med All Road Management som holder i trådene når det gjelder alt av avtaler og kontrakter legges nå planen for neste sesong. Etter alt å dømme vil Stenshorne neste sesong kjøre Formel 3, selv om planen før sesongen var å kjøre to år i FRECA.
– Det er jo i utgangspunktet dem som tar seg av alle forhandlinger og sånn, men vi har lagt opp en plan på hva som skal til og satt opp en del punkter og målsetninger som vi må huke av for at vi skal føle at vi er klare til å gå videre til Formel 3. Så langt har det vært veldig bra. Så er jo bare 60 prosent av sesongen kjørt så vi må jo absolutt prestere videre, men så langt har det gått veldig veldig bra og vi har huka av de fleste punktene på lista for at vi skulle vurdere Formel 3. I utgangspunktet tenkte vi jo på FRECA som en toårig satsing, forteller Martin Stenshorne til Parc Fermé.
– Vi må bare jobbe på de fire neste løpshylgene, også får vi se når vi har avklart et eller annet, men vi jobber så klart med en F3-satsing, fortsetter han.
Som nevnt har far og sønn Stenshorne blant annet tilbragt sommerpausen blant Formel 3-teamene på Spa-Francorchamps, og det er tydelig at 17-åringen er ettertraktet.
– Vi har vært i kontakt med de fleste teamene, og etter resultatene i år er et på en måte ikke vi som har gått og spurt de forskjellige teamene, det er vi som har blitt kontakta, og det er jo et tegn på at du har gjort noe riktig, forteller han.
Normalt koster en Formel 3-satsing mellom 10 og 12 millioner kroner. For førere som er signert av et Formel 1-akademi kan den regningen gjerne kuttes i to, men for øyeblikket er man ikke i nærheten av å signere noen junioravtale.
– Vi tenker ikke så mye på Formel 1-akademiene for øyeblikket, fordi at jo lenger du kan klare deg uten, jo bedre. Om du kommer til F3 og gjør det veldig bra så vil jo akademiene være interessert i deg, og da er du i en mye bedre forhandlingsposisjon enn om du går inn veldig tidlig. I F3 har det heller ikke så mye å si om du er med i et akademi, du får jo så klart mye PR og en del støtte, men det er jo først og fremst når du kommer til F2 at det er viktig å være i en sånn posisjon
Om det foreligger konkrete tilbud fra Formel 1-team på nåværende tidspunkt er ikke kjent, men uansett har man tilsynelatende is i magen når det gjelder en junioravtale. En mer sannsynlig vei å gå kan være å gjøre som for eksempel Pepe Marti har gjort ved å signere en junioravtale med Red Bull på slutten av en Formel 3-sesong med gode resultater i bagasjen.
En mann som ikke kan bli å se i Formel 3 i det hele tatt er Andrea Kimi Antonelli som i fjor dominerte det italienske Formel 4-mesterskapet fullstendig og som altså leder FRECA-mesterskapet når det gjenstår fire løpshelger.
Italieneren som er like gammel som Stenshorne har en betydelig støtte fra Mercedes, og han regnes av mange som en fører som åpenbart vil ende opp i Formel 1 i fremtiden. Nå er det aktuelt å korte ned veien dit ved å hoppe rett opp til Formel 2 neste sesong. Mercedes-sjef Toto Wolff forteller at de vil bestemme seg etter at FRECA-sesongen er ferdigkjørt.
– Vi ser hvordan det går med FRECA, så tar vi en beslutning om hva vi skal gjøre, sammen med faren og Kimi, hva gjør vi neste år? Og i hvilke retninger skal du gå?, fortalte Wolff forrige helg.
Stenshorne vil på sin side ikke gjøre et sånt hopp oppover formelbilstigen.
– Det er ikke noe vi har vurdert i det hele tatt, rett og slett. Det er noe de har vurdert at er det riktige i hans posisjon. Han har jo Mercedes bak seg, antageligvis i mye større grad enn noen annen Mercedes-junior, så jeg tror nok de har en plan for det når han skal gå videre fra F2 og opp til F1, forteller Martin Stenshorne.
– Det er ikke bare å hoppe oppover i klassene, du skal jo prestere og gjøre det bra også, avslutter han.