Derfor avlyses Rally Sokndal
Egentlig var KNA Sokndal Motorsport innstilt på to år med NM-runder. Plutselig skar alt seg.
RALLY: Det var denne helgen at Rally Sokndal, uten tilsynelatende noen form for forvarsel, ble meldt avlyst. Løpet rundt Dalane på sørvestlandet - i traktene rundt det nye anlegget Motorcenter Norway - har blitt av mange førere omtalt som et spektakulært og teknisk krevende asfaltrally, og de tok over stafettpinnen for NM-runde på asfalt etter at Rally Grimstad ikke ble innvilget NM-runde på asfalt denne sesongen.
Men nå er det altså klart at det ikke blir noen NM-runder på fast underlag uansett etter asfaltrunden satt opp for 19. og 20. august nå er avlyst. Arrangørene fra KNA Sokndal Motorsport havnet i en skvis mellom oppsatte avtaler med sponsorer de var dønn avhengige av og at Norges Bilsportforbund ikke ga dem fornyet avtale for NM-runde da de kunngjorde 2023-kalenderen tidligere i sommer.
Private måtte stå for arrangementet
Dette kom svært overraskende på KNA Sokndal Motorsport, som har arrangert dette løpet som et sprintrally siden 2009 - men aldri før som NM-runde.
– Søknaden som ble sendt gjaldt NM i to år, og sponsorpakker ble utarbeidet med tanke på en toårsplan. Da NBF da tildelte andre arrangører NM for 2023, ble det ifølge initiativtakerne vanskelig, om ikke umulig, å klare arrangementet med grei økonomi, skriver Geir Øvstebø, klubbleder for KNA Sokndal Motorsport, i en e-post til Parc Fermé.
Det kommer fram at årsmøtet i klubben ikke ønsket å stå for arrangementet, og at det derfor var opp til private medlemmer av klubben å få arrangementet til å gå rundt. Dette skal ha gjort arrangøren automatisk mer sårbare for økonomien, spesielt når de da ikke kan innfri sponsoravtalene som var utarbeidet.
– Årsmøtet hadde sagt at klubben ikke skulle ha noen økonomiske bindinger til arrangementet. Jeg som klubbleder er svært lei meg for at det endte på denne måten. Sokndal har fortsatt noen av de mest spektakulære veiene i landet, skriver Øvstebø.
Forbundet tar selvkritikk
Seksjonsleder for rally i Norges Bilsportforbund, Arne-Ingar Stulen, kan fortelle at dette beror på en stor misforståelse som han mener var uklar både fra forbundets side og arrangørens side. Men han er svært lei seg for at Sokndal trakk seg ut som arrangør bare en drøy måned før løpet skulle avvikles.
– Det er synd at avtalene eventuelt har blitt basert på to år, uten at dette var sikkert avklart. Hadde vi vist om dette, så hadde dette ordnet seg. Så det er bare å beklage at kommunikasjonen har vært for dårlig fra min og arrangørens side. Dette vitner om at det bør avklares på et tidligere tidspunkt alt som har med NM-rundene å gjøre, slik at vi unngår disse misforståelsene og kinkige situasjonene, sier Stulen til Parc Fermé.
Han håper Sokndal har planer om søke NM-runder på nytt senere. 2023-kalenderen er allerede satt med en enorm omveltning fra årets arrangører. Kun Rally Sørland fra årets NM-oppsett er meste neste år, mens både Rally Grimstad og Rally Larvik gjør comeback med hver sine asfaltrunder.
– Jeg er dypt lei meg for at dette ble utfallet, og det er synd for sporten at vi ikke klarte å komme i mål her. Ønsker selvsagt å ha med Sokndal videre ved neste korsvei, og vi tror vi kunne fått til et levedyktig løp og konsept der nede. Men det avhenger selvsagt av lokale ildsjeler og villige funksjonærer, sier seksjonslederen.
Lite spenning i medaljekampene
Sokndal blir ikke erstattet, slik at det kun er Rally Hedmarken som gjenstår blant årets NM-runder. Det betyr at ett NM-gull allerede er delt ut, til Martin Nygård for de eldre firehjulsdrevne bilene.
For nyere og eldre tohjulsdrevne biler skal det også svært mye til at ikke henholdsvis Steve Røkland og Christian Sagli stikker av med gullet, mens både Eyvind Brynildsen, Frank Tore Larsen og Ole Christian Veiby alle har åpne muligheter for å ta hjem NM-gullet i den gjeveste klassen på Hamar i høst.