Dennis kjørte uavbrutt i nesten fire timer: – Jeg fikk bare beskjed om å fortsette

Han lå egentlig an til seier, men måtte gi fra seg bilen siste runden. – Det gjorde ingenting. Det er så utrolig fett å kjøre her uansett, sa 23-åringen.

Publisert

I forbindelse med helgens VLN-løp var det stor kontrast mellom de norske håpene i toppklassen fot GT3-biler. Mens Christian Krognes ikke fikk kjørt en meter under kvalifisering og løp, så fikk Dennis Olsen mengder med kjøretrening han aldri har vært borti før.

58-årige Otto Klohs fikk ikke kjørt så mye, men kunne likevel juble over andreplassen sammenlagt sammen med sin norske teamkompis Dennis Olsen for anledningen. (Foto: Gruppe C Photography)

I forbindelse med helgens VLN-løp var det stor kontrast mellom de norske håpene i toppklassen fot GT3-biler. Mens Christian Krognes ikke fikk kjørt en meter under kvalifisering og løp, så fikk Dennis Olsen mengder med kjøretrening han aldri har vært borti før.

Vi tar Olsens historie først. For underveis i det krevende firetimersløpet i regnvær og vått føre opparbeidet Porsche-profilen seg en god ledelse etterhvert og kunne på mange måter kontrollere inn seieren.

– Når skal jeg inn?

Det var vått og krevende for Dennis Olsen på Nordsløyfa sist helg, men det hindret ham ikke å få verdifull kjøretrening da han kjørte firetimersløpet nærmest på egenhånd. (Foto: Gruppe C Photography)

I utgangspunktet skulle Olsen bytte med teamkamerat for helgen, 58-årige Otto Klohs, noen runder før slutt - men fordi ledelsen hadde blitt såpass stor så forsøkte teamet å se an om han kunne dra ytterligere fra, i alle fall for å berge en pallplass.

– Jeg spurte hver runde, liksom, når skal jeg inn? Hvor mange runder har jeg igjen? Så fikk jeg beskjed om bare å ta en runde til, og neste runde var det akkurat det samme. Men det gjorde ingenting, det. Jeg ledet hele løpet og hadde det utrolig moro. Det er så utrolig fett å kjøre her uansett, sier Dennis Olsen til Parc Fermé.

Det ble til slutt en andreplass for Olsen og Klohs, som kjørte forrige generasjons Porsche 911 GT3 R i regi av Manthey Racing. Likevel en sterk prestasjon, spesielt med tanke på at Dennis kjørte i tre timer og 58 minutter før de måtte inn i pit slik at Klohs fikk kjørt avslutningsrunden.

https://parcferme.no/racing/intense-reisedager-for-dennis-slik-mestrer-han-jetlagen/

Først og fremst var VLN 3 en viktig oppkjøring inn mot 24-timersløpet i slutten av juni. Derfor var denne kjøremengden ekstremt verdifull for Olsen. Totalt 560 kilometer ble tilbakelagt bare i løpsdistanse for Olsen.

– Det er første gang jeg kjører så mye i ett strekk. Men jeg syns det gikk fort. Klart, man blir jo litt utmattet på slutten, og jeg rakk knapt å få i meg sandwich på grunn av mye stress og styr mellom kvalifisering og løp, sier Olsen.

I den andre enden av skalaen fikk altså hans landsmann og lagkompis i Team Norway, Christian Krognes, ikke kjørt en meter foruten noen runders treningspass fredag.

Krognes fikk aldri sjansen

Lørdagen trengte ikke Krognes å ta på seg kjøredressen i det hele tatt. Årsaken var at hans lagkamerater krasjet bilen både under kvalifisering og etter bare få runder ut i løpet. 

– Det ble ingen «høydare» i dag, men sånt skjer jo. Forholdene gjorde det også vanskelig å teste uansett, så slik sett betyr det ikke all verdens. Men det svir jo selvfølgelig å se nesten hele løpet uten å være med selv, forteller Krognes til Parc Fermé.

Også for han er dette en god oppladning til 24-timersløpet, selv om det er ventet at Krognes også skal kjøre flere VLN-løp etter sommeren. Selv om han understreker at forholdene gjorde de vanskelig å vite hvor god test det egentlig var i forkant av det store løpet om 1,5 måned.

– Uansett, å være på banen hadde likevel vært 100 ganger bedre. Men når vi først mistet et løp, så var ikke dette det verste å miste, sier Krognes.

Seks VLN-løp gjenstår, og det neste er først i juli. Derfor var dette det siste storløpet før 24-timersløpet 22. og 23. juni.

Powered by Labrador CMS