Dennis kjenner at det klør ordentlig i gassfoten før sin aller første Formel 2-test
Norges store Formel 1-håp er på plass midt i smørøyet i Abu Dhabi, og det er ikke bare for å være en eksklusiv VIP-gjest.
FORMEL 2: Selv er han den eneste Red Bull-junioren på plass som får vandre fritt i Formel 1-paddocken og innom Red Bulls garasje, foruten de som er så heldige og få kjøre Young Driver-test. 18-åringen har akkurat gitt en gratulasjon til verdensmester Max Verstappen, og Verstappen har selv gratulert Dennis med Formel 3-gullet.
– Ja, jeg har møtt ham og snakket litt med både han og faren, sier Hauger om møtet med den nybakte verdensmesteren.
– Hva snakket dere om?
– Nei, først og fremst bare for å gratulere ham. Så fikk jeg også en gratulasjon av han, og så videre. Det virker som han har fulgt med. og det er jo kult, sier Hauger, som denne uken sjonglerer mellom å oppholde seg hos Formel 1-teamet og hos Formel 2-teamet han er ventet å bli offentliggjort som fører for innen kort tid.
Observing from the sideline this weekend 👀 The track looks awesome!🏎 @ymcofficial pic.twitter.com/mpyIpGmQiF
— Dennis Hauger Official (@hauger_dennis) December 10, 2021
Klar for å få eksperimentert
Nemlig Prema. Et soleklart toppteam, som han selv sikret Formel 3-gullet for. Og det er samme teamet som har fostret fram årets Formel 2-mester, Oscar Piastri.
Australieren får ikke lov til å kjøre Formel 2 neste år som følge av årets gull. Han må dog vente på Formel 1-setet. Og russeren Robert Shwartzman, mesteren fra 2020, skal heller ikke kjøre for Prema neste år. Setet er dermed åpent for Dennis, som får sin første smakebit denne uken.
Vi prater med ham mens vi hører i bakgrunn at Formel 1-bilene suser forbi ham på Yas Marina Circuit, under den årlige testen som gjennomføres etter finalen. Både for at juniorer skal få prøve seg, men også for å teste nye dekk.
– Nå har jeg egentlig bare lyst til å komme meg ut på banen og få kjørt. Jeg gleder meg til å finne ut av ting og få eksperimentert litt, konstaterer 18-åringen.
Aksepterer at F1-debuten må vente
Flere likesinnende får kjøre Formel 1-bil denne helgen. Fjorårets teamkamerat i Hitech, Liam Lawson, får sjansen hos AlphaTauri. Amerikaneren Logan Sargeant, som har prestert sterkt i et svakt team i Formel 3, får god tillit fra Williams til å teste deres F1-bil, og har forøvrig nylig signert for Formel 2.
Nevnte Piastri, som Hauger konkurrerte med i 2020, får sin første test sammen med Alpine hvor han er tilknyttet. Og en annen Red Bull-kollega fra Formel 2, Juri Vips, får kjøre Red Bulls Formel 1-bil denne uka.
– Det er jo naturlig at det er de som får sjansen. Alt har sin tid og sted, sier Hauger, og påpeker at han lett skjønner at han må la F1-debuten vente på seg, mest sannsynlig en sjanse han vil få i løpet av 2022.
Slo Formel 2-mesteren på simulatoren
Men opptakten til Formel 2 lover godt. Jack Doohan, erikerivalen fra Formel 3, har glimtet til med tidvis sterk kjøring, hvor en femteplass i Saudi-Arabia og andreplass under kvalifiseringen i Abu Dhabi vitner om at overgangen skal gå fint å ta.
På simulator har også Hauger allerede rukket å kjøre raskere enn årets Formel 2-mester Piastri.
– Det er bra å se at de i Formel 3 har gått rett opp og gjør det bra. Det betyr at Formel 3 også har vært bra i år. Så for meg er det mer befriende. Uansett blir det både ny bil og ny bane, så jeg må finne ut av ting og lære på kort tid. Men det er sånt jeg syns er ganske gøy å gjøre også, sier Dennis.
Forventer ingen topptider
Manager Harald Huysman er også på plass i Abu Dhabi for å følge sin gullkalv. Han kan melde om en voldsom interesse for 18-åring, både fra publikum og potensielle sponsorer. NRK er også på plass i Abu Dhabi for å følge Haugers første test. Det samme er også Formel 1-kommentator og sportssjef i Norges Bilsportforbund, Atle Gulbrandsen, sammen med fysisk trener Jan Åge Asgrimsplass.
– Dennis må bare fortsette som han har gjort hele karrieren. Hver gang han har tatt et steg, så har han prestert med en gang. Hvis vi ser bort ifra 2020, hvor det å slite med bilen er normalt at man må gjennom på karrierestigen. Han kommer til å ta denne overgangen fint, han jobber i nuet og tar sving for sving, sier Huysman til Parc Fermé.
– Hva kan vi forvente fra de første testene?
– Du, det er sånn at vi egentlig ikke skal regne med noe som helst. Piastri var på 15. plass i sin første test. Det er ingen dramatikk i det. Prema driver stort sett med sandbagging på vinteren, og gidder ikke vise motstanderen hvor god bilen er. De satser ikke på rundetider, men jobber med med race-oppsett og masse forskjellig. Det er også det smarte du kan gjøre, mens de aller fleste også er opptatte av å sette gode rundetider for å vise at man er der oppe, sier manageren.