Dennis Hauger tar på seg kjøredressen før han skal i aksjon i sin Formel 2-bil i Saudi-Arabia. Så langt ligger aurskogingen på en 12. plass i mesterskapet.

Dennis har gode grunner til å glede seg til gjensynet med Imola-banen

Red Bull-junior Dennis Hauger er klar på at tiden er nå inne for å gjøre store steg i mesterskapet.

Publisert

FORMEL 2: Etter en lengre pause i Formel 2-mesterskapet er det nå klart for seriens tredje løpshelg for året. Dennis Hauger har ikke hatt en optimal sesongåpning de to første helgene.

FORMEL 2: Etter en lengre pause i Formel 2-mesterskapet er det nå klart for seriens tredje løpshelg for året. Dennis Hauger har ikke hatt en optimal sesongåpning de to første helgene.

En hjulmutter som ikke ville festes felte han i Bahrain, og en potensiell sprint-seier mistet han etter en misforståelse mellom laget og løpslederen. Men nå er Hauger klar for kamp på banen han var helt overlegen på tidligere i hans Formel 4-karriere.

– Jeg ser virkelig frem til Imola. Det er en bane jeg har kjørt på tidligere i Formel 4 og den er svært teknisk. Det er en spesiell bane, spesielt i en Formel 2-bil, det kommer til å bli veldig annerledes. Men jeg ser selvsagt frem til å starte helgen, forteller Hauger i en pressemelding.

Teamsjefene følger med

Aurskogingen stod på startstreken før årets første løp med svært høye forventninger fra Red Bull. Hauger vant Formel 3-mesterskapet i fjor som regnes som en av de største presentasjonene i norsk motorsporthistorie. Siden han ble mester hadde han ikke lov til å delta enda en sesong i Formel 3 slik regelverket i Formel 3 og Formel 2 er.

Dennis Hauger sin første erfaring med gatebaner fikk han i forrige løp på gatebanen i Jeddah.

Det naturlige steget ble selvfølgelig Formel 2, hvor han er første norske fører i mesterskapet siden Pål Varhaug i 2011, den gang under navnet GP2. Skulle han vinne Formel 2-mesterskapet i år er utsiktene meget gode for et Formel 1-sete allerede neste år.

Selv om sesongen ikke startet på optimal måte for Hauger og Prema har han likevel tatt med seg viktige erfaringer som kan være utgjørende senere i mesterskapet.

I pausen mellom Saudi-Arabia og Imola har også Formel 2-mesterskapet gjennomført en tre dager lang test. Som kan vise seg å bli ekstremt verdifull for Aurskog-mannen. Under testen havarerte Hauger, som betyr at han får starte med ny motor på Imola.

Til tross for det klarte han fortsatt å kjøre seg inn til en sjettetid på testens siste dag.

– Jeg syntes ikke den forrige testen var så dårlig, spesielt ikke på den siste dagen. Vi var helt i toppen under kvalifisering-passene blant de beste og kjørte veldig fort. Forhåpentligvis kan vi gjøre et stort steg og jeg er sikker på at det er noe vi får til, sier Red Bull-føreren.

Hauger ligger på en 12. plass sammenlagt 37 poeng bak mesterskapleder Felipe Drugovich.

– Han trenger bare litt tid

Formel 1-ekspertkommentator Atle Gulbrandsen syntes Hauger har levert bra så langt og viser et godt tempo i løpene.

– Dennis har selv gjort et par nybegynnerfeil, men slikt må man regne med. Men han har også vært maksimalt uheldig med at teamet har gjort flere feil, samt at løpsledelsen åpenbart gjorde en stor feil i Jeddah som fratok han det som mest sannsynlig hadde vært Dennis sin første seier i Formel 2, sier Gulbrandsen til Parc Fermé.

Viaplay-kommentator Atle Gulbrandsen mener at det ikke er før neste år Hauger vil kjempe helt i toppen.

Testen forrige helg har også vært svært viktig for Hauger som blant annet ikke fikk tjuvstartet Formel 2-satsingen sin i slutten av fjorårets sesong.

– Det er også viktig å huske at Dennis har mindre erfaring enn de fleste av konkurrentene sine. Dennis hadde ikke budsjett til å kjøre de to siste F2-helgene i fjor, for eksempel. Han har heller ikke hatt budsjett til å kjøre ulike vintermesterskap, han hadde aldri kjørt på en gatebane før årets sesong og det er også andre ting som Dennis har gått glipp av på grunn av manglende budsjett sammenliknet med flere av konkurrentene, forteller Gulbrandsen.

– Sånn sett er prestasjonene til Dennis så langt i karrieren enda mer imponerende, og derfor tror jeg også han etter hvert vil være helt i toppen i Formel 2. Han trenger bare litt tid, fortsetter han.

Mest realistisk med to år

Det er ikke uvanlig for førere å bruke noen år i Formel 2 før man knekker koden. Som eksempel har man sammenlagtleder Drugovich som debuterte første gang i 2020 og ble ikke bedre enn nummer åtte i fjor og forfjor før han i år leder mesterskapet.

– Det mest realistiske for Dennis har hele tiden vært å ta to år i Formel 2, da det er desidert mest vanlig. Jeg tror også det kan åpne seg flere ledige seter i 2024 enn i 2023, forteller Viaplay-kommentatoren.

På spørsmål om hva som skal til for at Hauger får sjansen i Formel 1 er Gulbrandsen klar på at det er en rekke faktorer som spiller inn.

– Det er en kombinasjon av resultater og hva som ligger bak resultatene, som imponerer Helmut Marko. Han er naturlig nok klar over at Dennis har mindre erfaring enn mange av konkurrentene, at teamet har gjort feil, at løpsledelsen stjal en potensiell seier fra ham og så videre. Men det er en tøff kamp blant Red Bull-juniorene. Hadde Dennis vært fem år eldre, tror jeg han hadde vært i F1 allerede, for den gangen hadde ikke Red Bull noen gode juniorførere. Det tok de imidlertid konsekvensene av, og derfor har de svært mange gode nå, og også fem i Formel 2. Det er en tøff kamp blant disse fem, men husk at det ikke er hugget i stein at Dennis må kjøre for Red Bull eller AlphaTauri om han får sjansen i F1. Han kan få sjansen for et annet team også, avslutter Gulbrandsen.

Powered by Labrador CMS