Dennis fikk skryt av teamet for manøveren som førte til avkjøring
15-åringen med hevet hode og styrket selvtillit til tross for førerfeilen som kostet ham en mulig sensasjonell seier.
I vinter har han vist tilnærmet null førerfeil under Formel 4-testene, men som ventet ville Dennis Hauger få nye og desto tøffere opplevelser i løpsammenheng for første gang i noe annet enn gokart.
Og det ble en tøff og krevende - men likevel lærerik - helg på Brands Hatch for 15-åringen. Hauger åpnet med en sterk tredjeplass i sitt aller første løp, og fulgte opp med en syvendeplass der han kjørte 10 runder med snikpunktering.
Krevende å kjøre forbi
Det siste løpet skulle derimot ende med en avkjøring fra en sikker pallplass og kanskje seier. Grunnen var at Dennis så muligheten for seier var muligens litt utålmodig etter å ligge bak å jage løpets leder, og helgens beste fører, Ayrton Simmons.
– Det var litt dritt det der. Det var så vanskelig å kjøre forbi her, og jeg så denne ene sjansen til å kjøre forbi, sier Dennis Hauger til Parc Fermé.
Han stupte inn på innersvingen av Simmons, men der traff han en våt flekk, låste hjulene og dro ut sandfellea. Han kunne kjøre videre uten skader eller problemer, men havnet bakerst i feltet og var dermed ute av kampen om pall og flere poeng. Det endte til slutt med en niendeplass.
Dennis var naturlig nok skuffet over seg selv, men da han kom tilbake til pit-garasjen, så ventet det en helt annet stemning enn han kanskje trodde. Her fikk han nemlig klapp på skuldra og full støtte fra teamet som ga ham ros for å vise baller til å være blant de ferskeste og ynste i feltet.
Lærerik helg
– Jeg trodde jeg kanskje skulle få litt kjeft, men tvert i mot så fikk jeg skryt. De syns jeg var tøff som hadde baller nok til å prøve. Det har nesten ikke vært noen forbikjøringer her, så de syns det var godt gjort at jeg turte å prøve, sier Hauger.
– Men er det noe du prøver igjen?
– Hehe, nei sikkert ikke på denne måten. Jeg har jo lært veldig mye, og det var målet med denne helgen. Dette var den vanskeligste banen og den vanskeligste løpshelgen. Det er fremdeles 27 finaler som skal kjøres, og teamet har sagt at jeg har lært ekstremt mye i forhold til de andre, sier 15-åringen.
– Viktig å nullstille
Da vi snakket med teamsjef Ben Bloomfield før sesongstart, fikk han også spørsmål om hvorvidt Dennis «har lov» til å gjøre feil med tanke på at han er i en relativt presset situasjon, ung alder og lite erfaring til tross.
Han kjører for Arden International på oppdrag fra Red Bull Racing, og juniorprogrammet til Red Bull er kjent for å være hardt og tilnærmet utilgivelig om man ikke innfrir etter forventningene.
Men en slik feil i seg selv er ikke det teamet henger seg opp i, så lenge han kan vise utvikling.
– Alle kommer på et eller annet tidspunkt til å gjøre noen feil. Det handler om hvordan han håndterer feilene og nullstiller seg. Det er viktig at han kan holde fokuset og fortsette å satse uten å gjøre samme feilen, framfor å bli frustrert. Men det er jeg ikke bekymret over, sa Bloomfield til Parc Fermé før sesongstart.