Dennis best i DTM de siste fire løpene – slik forklarer han forvandlingen
Hadde sesongen begynt på Norisring, så hadde Dennis Olsen hatt litt mer å juble for etter en svært tung start på DTM-karrieren.
RACING: I utgangspunktet kan vi bare gi oss med «hvis-om-atte»-tankegangen med en gang, men det er påfallende å se hvor ustabil sesong det egentlig har vært for samtlige DTM-førere denne sesongen, noen mer skadelidende enn andre riktig nok. Og norske Dennis Olsen har vi
Løpshelgen på Nürburgring er over, etter at DTM-sirkuset var innom det legendariske baneanlegget i Sør-Vest-Tyskland denne helgen. Riktignok kun på sprint-varianten av Grand Prix-banen, men like fullt en bane som innbyr til godt med action.
Dog ble hele lørdagen nærmest spolert på grunn av tåke. Det ble ikke kjørt noen kvalifisering, og løpet ble utsatt i nærmere fire timer før tåka letta nok. Olsen måtte starte fra en 12. startposisjon ettersom de satte startgriden utifra mesterskapstatus da det ikke ble kjørt noen kvalifisering. Det er riktig nok verdt å merke seg at Olsen var raskeste fører på den andre fritreningen, uten at dette spilte noen rolle.
Lørdagsløpet ble av den uheldige sorten, etter at Olsen hadde kjørt seg godt opp og stadig plukket flere plasseringer. Men etter et sammenstøt med DTM-legende Rene Rast fikk Olsen nok materielle skader at han ble tvunget til å parkere bilen fra det som ville blitt kjærkomne poeng.
Tatt mest poeng siden Norsiring
Men revansjelysten nok viste han på kvalifiseringen at både han og Porsche har et godt tempo på denne banen. Og det i rake motsetning til det vi har sett tidligere hvor de har slitt, spesielt på raske partier. Gatebanen i Nürnberg, Norisring, var unntaket hvor andre egenskaper ble fremtredende, og de samme egenskapene lot seg gjelde på den korte Nürburgring-varianten.
Tredjeplass på kvalifiseringen, under tre hundredeler bak bestemann, det gjorde at Olsen absolutt var på hugget for en ny topplassering etter at han tok årets første pallplass på Norisring før sommerferien.
Olsen karret seg opp til en etterhvert solid og lite truet andreplass i løpet, blant annet etter et svært vellykket pitstopp i etterkant av at han hadde havnet i mye trafikk og småknuffing. Men da 26-åringen fikk løsrevet seg fra trafikken, så kunne han kontrollere inn årets andre pallplass. Det gjør at han bare de to siste løpshelgene har plukket 47 av sine 59 poeng hittil denne sesongen.
Ingen annen har hatt samme poengfangst etter Norisring og Nürburgring, faktisk ikke i nærheten heller. Maximilian Götz, som er to plasser bak Olsen sammenlagt, er nærmest de siste fire løpene med 38 poeng. Resten ligger stabilt på 32 til 35 poeng, siden Norisring.
Høy dekkslitasje
Og som nevnt - i grell kontrast til en Porsche-bil som har vært feltets desidert svakeste tidligere i år, og selv fordelaktige BoP-justeringe har ikke hjulpet. Men etter to tekniske baner uten høy topphastighet, så bekreftes på mange måter myten og påstandene som har vært fra Olsen og Porsche - at bilen fungerer så lenge topphastigheten ikke er høy.
– Her er vi ikke oppe i sjettegir en gang, bedyrer Olsen overfor Parc Fermé.
Dermed kunne han utnytte bilens gode egenskaper ved trange og tekniske partier, og førerferdigheter spiller også en større rolle når bilene er mindre forskjellige.
– En litt kortere bane, som jo er liknende Norisring med krappe svinger, det passer bilen vår bedre. Bilen har som regel vært rask her tidligere, sier Olsen.
Eneste bekymring underveis i løpet var dekkene. Han merket at slitasjen var høy, og løpet måtte disponeres riktig. I front var Luca Stolz i det umulige hjørnet, og Olsen skjønte at seier ikke ville være mulig denne søndagen.
– Men jeg visste ikke om noe han bak hadde noe mer å gå på, sier Olsen om Mercedes-fører Lucas Auer som hele tiden lå halvannet til to sekunder bak.
God erfaring fra NLS
Men Auer tok aldri innpå, selv om han hadde lik bil som løpets suverene leder. Derfor kunne nordmannen fokusere på å spare dekkene for å sikre en trygg andreplass.
– Da jeg innså at jeg ikke kom til å ta igjen Stolz, så var det bare å være så snill som mulig med dekkene hele veien. Jeg følte meg trygg på at han bak ikke ville ta meg igjen, eller om han gjorde det så ville han ikke kommet forbi uansett, sier Dennis.
Selv har han hundrevis av runder ute på denne traseen i forbindelse med sin regelmessige deltakelse i den tyske langdistanseserien NLS, der de bruker akkurat denne varianten i tillegg til hele Nordsløyfa. Hvorvidt det spilte en rolle i favør hans konkurransedyktighet, da flertallet i DTM ikke er like aktive i NLS, det har han ikke noe klart svar på.
– Litt erfaring har man jo selvfølgelig. Men i NLS kjører vi heller ikke på samme dekk. Fokuset blir også noe annet når man kjører sprintløp som dette her. Så det er ikke alt man får med seg fra NLS, men det hjelper jo å ha noen runder her, slår han fast.
Tre løpshelger gjenstår for Dennis Olsen, og på papiret kan dette ha vært hans siste reelle sjanse til å vinne løp basert på historikken fra Porsche i DTM tidligere denne sesongen. Både Spa-Francorchamps, Red Bull Ring og Hockenheim er alle baner som krever vesentlig mer topphastighet, som har vært Porsches klart største akilleshel denne sesongen.
I mellomtiden kan Olsen derfor nye at han i tillegg til å ha tatt mest poeng av samtlige DTM-førere de siste fire løpene også er klart beste Porsche-fører sammenlagt, hvor han ligger på en niendeplass, 51 poeng sammenlagtleder Sheldon van der Linde fra Sør-Afrika.