Lars Morten Berntsen har de siste fem årene hatt et rallyprosjekt av det unike slaget. Nå står fasiten her, en Citroën Xsara Kitcar, helt etter erkefransk vinneroppskrift fra 90-tallet.

Denne unike rallyskatten er bygd etter eksklusiv vinneroppskrift fra Citroën

Det ble ikke laget mange Kitcar-biler fra Citroën på slutten av 90-tallet, men nå har rallyguru Lars Morten Berntsen satt sammen en rallybil av de sjeldne.

Publisert

RALLY: – Det var på en måte drømmen å få en sånn bil, og nå står den ferdig. Men dette skulle egentlig aldri vært begynt på. Det er jo altfor mye greier, konstatererer Lars Morten Berntsen overfor Parc Fermé.

RALLY: – Det var på en måte drømmen å få en sånn bil, og nå står den ferdig. Men dette skulle egentlig aldri vært begynt på. Det er jo altfor mye greier, konstatererer Lars Morten Berntsen overfor Parc Fermé.

Prosjektet har egentlig vart over flere år, men nå er det endelig ferdigstilt. Hjemme på Roa ved Lunner i Hadeland har Lars Morten Berntsen med stor nøysomhet og en like stor porsjon lidenskap satt sammen en Citroën Xsara Kitcar som mange vil dra kjensel på for mer enn 20 år tilbake.

Totalvant to VM-runder

Citroën skrev på mange måter rallyhistorie da denne typen bil totalvant to VM-runder i Spania og på Korsika i 1999, signert avdøde Phillipe Bugalski- For de firehjulsdreven turbomatede WRC-bilene ikke hadde sjans mot de illsinte og superkvikke tohjulstrekkerne uten turbopust til motoren.

Men de var lette og effektive. Motorvolumet var også to liter, hestekreftene i underkant av 300, og så lenge framhjulene fikk feste så slanget bilene seg rundt asfaltveiene i Sør-Europa som ingen annen bil kunne gjort det. Og nå får vi et lite nostalgisk gjensyn av denne typen bil her hjemme i Norge.

– Som en original fabrikkbil ble det vel bygd bare fem-seks biler. Det fins nesten ikke biler av disse, sier rallyveteranen.

For han må understreke at det han har bygd er en replika. Altså en kopi, uten stempel fra Citroën-fabrikken. Samtidig er bilen høyst anerkjent i Frankrike.

Lars Morten Berntsen besøkte Citroën Racing for snart fem år siden og fikk et eksklusivt innsyn i hvordan den franske fabrikanten bygde deres høyst potente Xsara Kitcar i den populære F2-klassen på slutten av 90-tallet.

Eksklusivt innsyn hos Citroën

Bilen er nemlig bygd helt etter originaloppskriften rett fra Citroën-racing. Et innsyn av de sjeldne, og et eksklusivt innblikk som Berntsen fikk lov til hos franskmennene.

– Prosjektet har pågått i fire-fem år. Vi dro jo ned til Citroën Racing for bilder og mål og slike ting, og utover dette har jeg samlet deler fra omtrent hele Europa, egentlig. Så den er bygd så nære du kan gjøre en original fabrikkbil, sier Berntsen.

Det var alt annet enn en selvfølge at han skulle få muligheten til å kopiere en av deres eksklusive F2-biler fra denne generasjonen nærmest etter millimetermål.

– Citroën Racing er som Pentagon, omtrent. Man kommer nesten ikke inn. Men jeg gjorde en jobb for dem ved at jeg støpte støtfangerne til deres første DS3 R5, så jeg fikk kontakt på innsiden etter dette, og fikk invitasjon til å komme ned, sier Berntsen.

Ingenting overlates til tilfeldighetene når Lars Morten Berntsen bygger rallybil. Her skal alt konstrueres og sjekkes ned til nærmeste millimeter.

Ren asfaltbil

Bilen er teknisk sett tilpasset det nasjonale regelverket i Norge, og utenom girkassa og en modernisering av enkeltdeler internt i motoren så er den helt i henhold til datidens standarderer.

– Bilen er så optimal som den er. Den er helt lik en fabrikkbil. Jeg har fått kjøpt alt fra Frankrike med riktig merking fra Citroën Racing og alt sammen. Så dette blir derfor en ren asfaltbil. Den skal ikke få for mye steinsprut, og er ikke egnet på skogen. Det er for stor sporvidde til å kjøre vanlig rally med den, og man får ikke på noe annet enn 18-tommersfelger. Da blir det for mye ombygging igjen, sier Berntsen, som ellers har en Ford Escort Maxi stående.

Et eksempel på hvor nøye han er på hvor han putter bilen er bakkeløpet Festningsløpet på Kongsvinger i mai. I utgangspunktet et optimalt løp å kunne vise fram bilen på. Men.

– Der er det åtte prosent grus, så det går ikke. Men kanskje vi prøver sprintrallyet der. Ellers er tanken at vi kommer med den til Sokndal og Larvik, blant annet, sier han.

Lars Morten Berntsen fra Rally Hadeland tidligere i vinter.
Powered by Labrador CMS