Denne rallybilen er den eneste av sitt slag i Norge: – Har jo ambisjoner om å lage en grom bil av denne

Etter 16 år i dvale har Erik Nordahl blåst liv i rallykarrieren sin igjen. Og nå vil han mer enn bare «å putre rundt».

Publisert

Hvis vi titter på CVen til Erik Nordahl, så er han slettes ingen parentes i norsk bilsport å regne. Fra å herje i baneracing på slutten av 90-tallet, til å bli med på de mer populære merkescupene i rally, så har han absolutt bitt godt fra seg om vi skrur klokka 18-20 år tilbake i tid.

Erik Nordahl har i år gjort comeback i rallyskogen etter 16 år på sidelinjen. Og i høyrestolen har han med seg datteren Malin (17). (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Hvis vi titter på CVen til Erik Nordahl, så er han slettes ingen parentes i norsk bilsport å regne. Fra å herje i baneracing på slutten av 90-tallet, til å bli med på de mer populære merkescupene i rally, så har han absolutt bitt godt fra seg om vi skrur klokka 18-20 år tilbake i tid.

Sist han kjørte rally før 2021 var Rally Finnskog 2005, med kona Heidi i kartleserstolen, når vi ser på statistikken hans fra eWRC-results.com. 16 år senere er kona byttet ut med datteren Malin i kartleserstolen, og en hissig Peugeot 206 XS fra den populære cupen den gang er nå byttet ut med en Ford Focus ST, helt standard etter det gamle Gruppe N3-reglementet.

Og vi kan dvele litt ved denne bilen. For i norsk sammenheng er den altså den eneste i sitt slag. FIA-homologert på 2000-tallet som en Gruppe N-bil med to-liters motor og forhjulstrekk, helt i tråd med konkurrende biler som Nissan Almera, Renault Clio, Opel Astra, Peugeot 306 og etterhvert arvtageren Ford Fiesta ST for å nevne noen av klassikerne i denne klassen.

Det var Christian August Selmer som viste denne fram i Norge for første gang på tidlig 2000-tallet. Samme året som den hadde sin første fulle NM-sesong, i 2003, så vant Nordahl den nye merkescupen til Peugeot, med deres 206 XS i A6-klassen den gang, som ble en populær arvtager til den suksessrike Nissan Almera-cupen, som Nordahl forøvrig tok sølv i under debutsesongen i 2000, og gullmedalje i 2002.

Erik Nordahl på vei mot mål på den nest siste etappen av Rally Grimstad. (Foto: Markus Gjesdal / Parc Fermé)

– Men nå har jeg ikke kjørt på 16 år. Jeg måtte jo begynne igjen fordi dette jo er jævlig gøy, da. Selv om nervene tar helt overhånd slik det er nå. Jeg er forholdsvis rusten enda i kroppen, men jeg syns det har gått tålelig greit i dag da, sier Nordahl når vi møter ham på regrupperingen midtveis under Rally Grimstad sist helg.

Det er hans fjerde løp for sesongen etter at han gjorde comeback under Lygnasprinten i vinter, etterfulgt av Aurskog-Høland Rally og Sørlandssprinten. Bilen er for lengst gått ut på FIA-dato, og sokner nå til det nasjonale regelverket. Bilen klasser inn i klasse 11, og konkurrerer på lik linje med klasse 10 i norgesmesterskapet for eldre tohjulsdreven biler.

Spørsmålet er da om Nordahl skal la bilen forbli en enkel og billig standardbil, eller om han skal utnytte potensialet i regelverket til å lage en hissig og effekt forhjulstrekker - som jo har vært en suksessoppskrift i klassen tidligere.

– Akkurat nå er det 190 hestekrefter, med standard girkasse og sperre. Mye er fra N3-tiden, så det meste er originalt her. Men det er en jævlig fin bil. Fint bur er det, og de sier at Duratec-motoren som sitter i er en fin motor å bygge videre på, konstaterer veteranen, som altså har med seg sin 17-årige datter Malin i kartleserstolen for fjerde gang nå.

Denne Ford Focus STen, den eneste rallyhomologerte i Norge, har hatt mange eiere på veien. Her ved Ronald Haug bak spakene under Mountain Rally Norway i 2008. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

– Hun ble født det året jeg ble norgesmester, konstaterer han, før Malin nikker anerkjennende om at hun naturlig nok ikke har noe særlig forhold til pappas suksesskarriere for rundt 20 år siden.

– Hva må til for at du skal få en potent nasjonalbil ut av denne?

– Jeg må sette på fire dempere fra Berntsen (Lars Morten, journ.anm.) først. Også må jeg fikse bakstillinga på den. Det er noe multilink-greier her, så jeg får for bra feste bak i forhold til foran. Så er fjæringsveien litt kort, så den blir nervøs og slår i. Jeg har jo sakte ambisjoner om å lage en grom bil ut av dette. For jeg putrer bare rundt, foreløpig, sier Nordahl.

Powered by Labrador CMS