Denne R5-bilen er bygget på Volkswagens gulloppskrift

Storstilt lansering på den neste store inntektstrømmen til Volkswagen Motorsport.

Publisert

I 2016 kunngjorde Volkswagen Motorsport at de trekker seg ut av alt som har med rally å gjøre, fortrinnsvis WRC-teamet som var den store utgiftsposten for det Hannover-baserte teamet.

(Foto: Volkswagen Motorsport)

I 2016 kunngjorde Volkswagen Motorsport at de trekker seg ut av alt som har med rally å gjøre, fortrinnsvis WRC-teamet som var den store utgiftsposten for det Hannover-baserte teamet.

Men selv om det aldri ble noe 2017-team av Volkswagen, så har ikke det stoppet dem fra å utvikle en R5-bil til WRC 2, samt regionale og nasjonale mesterskap. Forskjellen er at den kommende Polo GTI R5 er en ren kundebil, det vil si at Volkswagen Motorsport selger dette og dermed tjener penger på det.

LES OGSÅ: Flere R5-biler på trappene – her er Volkswagens «teaser»

Leveres sommeren 2018

(Foto: Volkswagen Motorsport)

Dermed har rally gått fra å være en utgiftspost til å bli en inntektspost, selv om det selvfølgelig ligger store ressurser og investeringer bak et slikt R5-prosjekt.

Mandag kom beviset, en uke etter de første testbildene og den første testrapporten ble offentliggjort. Men Volkswagen bekrefter samtidig at den neppe blir homologert før sommeren 2018, som spådd tidligere.

– De første leveransene til kundeteamene, og de første løpene, er planlagt til andre halvdel av året, heter det i pressemeldingen fra Volkswagen Motorsport.

LES OGSÅ: Svensk-norsk ekspertise bak den første testen av Polo GTI R5

Feilfrie tester

Men testene lover godt, skal vi tro ingeniør og teknisk sjef François-Xavier «FX» Demaison. Sammen med prosjektsjef Jan de Jongh konstaterer han at bilen er bygd opp på samme oppskrift på det som brakte dem fire VM-gull på rad fra 2013 til og med 2016.

– Polo GTI R5 bestod de første testene uten noen som helst problemer. Tilbakemeldingene fra testførerne var veldig positive. Så er det selvfølgelig en stor fordel å dra nytte av et rutinert mannskap av ingeniører og mekanikere som utviklet Poloen til å vinne verdensmesterskapet, sier Demaison i pressemeldingen, og legger til at de også nyter godt av samarbeidet med Skoda Motorsport.

 

En av testførerne til Volkswagen er norsk-svenske Pontus Tidemand, men han har valgt ikke å kommentere opplevelsen av å kjøre den splitter nye R5-bilen.

Volkswagen føyer seg dermed inn i rekken av mer enn 400 ulike R5-biler, fordelt på fem fabrikanter, som er blitt produsert siden reglementet ble innført i 2012. I tillegg til Volkswagen er også Citroën på trappene med en helt ny C3 R5, som det hviler stor spenning og optimisme rundt.

Fra før er det Ford og Skoda som har vist seg som de mest konkurransedyktige R5-bilene, både i WRC 2 og i andre mesterskap.

LES OGSÅ: Citroën vil sette ny standard med nye C3

Powered by Labrador CMS