Denne nye rallycrossbilen har ingen fått lov til å se nærmere på

Prodrives Renault Megane vil antakeligvis være Rallycross-VMs største bevarte hemmelighet før sesongstarten i Barcelona.

Publisert

Det hviler alltid spenning rundt nye biler som bygges i rallycross, men bilen som Prodrive har jobbet og forsket på i mer enn ett år hviler det ekstra stor spenning og oppmerksomhet rundt.

Det hviler alltid spenning rundt nye biler som bygges i rallycross, men bilen som Prodrive har jobbet og forsket på i mer enn ett år hviler det ekstra stor spenning og oppmerksomhet rundt.

På oppdrag fra teamet GC Kompetition kjørte bilen sine første offisielle metre på Silverstone tidligere denne uken, men det var ekstremt lite man fikk se av bilen foruten de rundene de var ute og fartet.

Annet bremsesystem

Og det har nok sine årsaker, for etter hva Parc Fermé kjenner til, så er det en rekke innovative og nyskapende løsninger på denne bilen som ikke finnes i samme grad på de andre rallycrossbilene. Det mest radikale er grepet de har gjort med bremsene.

LES OGSÅ: Nordmennene viste topptempo under siste testdag på Silverstone

Hvis man tar en nøye kikk på felgene, som forøvrig er krummet ganske langt inn mot navet til hjulet, så kan man heller ikke spotte noen bremseskiver og bremsekaliper.

Fasiten skal være, etter det som blir sagt, at bremseskivene er flyttet mer inn mot midten av drivakslingen for å få sentralisert vekten - som igjen skal være fordelaktig i forhold til optimal vektfordeling.

Men GC og Prodrive lot altså svært få slippe til å få se detaljert på bilen da den stod stille i garasjen.

Ordknapp fører

Og teamets franske fører Jerome Grosset-Janin hadde nok også fått streng beskjed om hva han skulle si om bilen. Heller ikke Prodrive-profilene Dave Richards og David Lapworth var tilgjengelig for kommentar.

– Dette er en bil. Den har ratt og fire hjul som man kan ha det ekstremt mye moro med.

– Hva kan du si om bremsene og aerodynamikken som er spesiell på denne bilen?

– Nei, det er vel det at Prodrive jobber hardt og pusher hardt framover, svarer franskmannen kontant.

LES OGSÅ: Renault-bilene teames opp med to førere og full VM-satsing

De har dog grunn til å være fornøyd med det bilen leverer, for den viser seg ikke akkurat å være noen sinke.

Guerlain Chicherit, som ikke har levert all verdens av prestasjoner i VM tidligere, satte tredje beste tid på bløtt føre under tirsdagens kjøring. Grosset-Janin kjørte her til en femtetid.

Totalt sett over hele helgen så kjørte bilen inn til en syvende og niende tid av totalt 17 unike førere som noterte hver sine rundetider.

Powered by Labrador CMS