Denne helgen skal Marius og Marcus kjempe i ett av verdens tøffeste GT-serier
De er førstreis på hver sin måte, men Marius Nakken og Marcus Påverud er bevisst på hva slags målestokk de skal bruke i årets GT World Challenge Europe.
RACING: GT-racing går gjerne litt under radaren i internasjonal bilsport. Mens de to store mesterskapene som Formel 1 og Rally-VM har en relativt enkel og tydelig profil, så er det mye innenfor baneracingen som kan framstå mer perifert.
Spesielt innenfor dette vi kaller GT-racing, som utenom Langdistanse-VM (WEC) først og fremst preget av disse såkalte GT3-bilene, som det siste tiåret har slått seg opp som kanskje verdens mest vellykkede bilklasse i internasjonal bilsport.
Men det gjør at det også finnes mange serier på ulike nivåer, og det er ikke alltid like enkelt å forholde seg til disse seriene og vurdere hvilke som er mest interessante, spennende og ikke minst prestisjefylte.
GT World Challenge Europe har dog en god status internt i det internasjonale bilsportmiljøet. Fram til DTM gikk over til GT3-klassen i fjor, så er det denne varianten av GT3-racing som over det store og det hele er blitt sett på som det mest prestisjefylte, og fortsatt har langdistanseutgaven av serien svært høy prestisje med over 50 biler på startgriden, hvor flere av dem kjøres av godt betalte fabrikkførere.
Konkurrerer i samme mesterskap
I år har vi to nordmenn som satser fullt i denne serien, som igjen er delt inn i ulike mesterskap basert på lisensgradering. Både Marius Nakken og Marcus Påverud er begge sølvgraderte fra FIA, hvilket gjør at de kjemper i «Silver Cup» i henholdsvis Porsche og Lamborghini. Nakken har signert for italienske Dinamic Motorsport, mens Påverud skal kjøre for Vincenzo Sospiri Racing.
– Jeg håper jeg er raskere enn Marius. Men han har kjørt mye, og du så hvordan Dennis Olsen gikk fra Porsche Supercup til GT3. For GT3 er egentlig en enklere bil å kjøre enn Porsche. Så jeg regner med at han får til dette, sier Marcus Påverud til Parc Fermé.
Han har tilbakelagt et år i GT Open, en serie av litt lavere rang, men dog ett år mer under GT3-beltet. Nakken kommer som sagt fra Porsche Supercup, supportklassen til Formel 1 med nokså krevende biler å håndtere da disse har både begrenset aerodynamikk og ingen tekniske hjelpemidler.
Derfor blir det en overgang for Nakken, noe han kan skrive under på etter at han gjennomførte sin aller første GT3-test i Frankrike for bare et par uker siden. For i en GT3-bil har ban både større vinger, tractionkontroll og ABS-bremser.
– I utgangspunktet er dette en lettere bil med tanke på alle hjelpemidlene. Men de siste to sekundene er desto vanskeligere å forstå hvordan du skal hente ned. Fordelen med å ha kjørt Supercup uten ABS-bremser er at du er godt trent på å utnytte bremsene bedre, sier Nakken om overgangen.
Derfor sikter han på langdistanse
For i tillegg til at Supercup er kortere sprintløp, så skal han nå inn i langdistanseracing. Nakken har lenge ønsket seg i denne retningen, og nå som GTE er i ferd med å fases ut fra det offisielle verdensmesterskapet i langdistanseracing, så ser han på timingen som perfekt å hoppe inn i GT3.
– Det er på en måte i langdistanse at de beste setene er i. Om det er på Nürburgring eller 24-timersløpet på Spa eller hva det er. Det er mange gamle cup-ansikter som har havnet her, sier sunnmøringen.
For Marcus Påverud blir dette også hans første ordentlige internasjonale målestokk mot flere GT-førere i verdenstoppen. Likevel har han tro på bytte av bilmerke etter at han kjørte Honda i fjor.
– Selv om «Lamboen» er bedre enn Hondaen på de fleste områder, så må jeg gjøre om mye på kjørestilen. Nå må jeg kjøre mye mer aggressivt, for du må ha ber baller og kjøre med på «edge» med denne bilen, sier Påverud.
Sesongstarten skjer altså med et 3-timersløp på Imola i Italia denne helgen. Langdistanseutgaven innebærer at man deler bil med én eller to andre ørere, og i begge tilfellene for de norske så har de to lagkamerater med seg. Alle med sølvgradert lisens.
Men som nevnt deler de griden med 50 andre biler, og nærmere 150 andre sjåfører. Så det blir en tettpakket bane med GT3-biler fordelt på tre ulike mesterskap, Pro, Silver og Pro-Am.
Good day of practice at the Imola for the first round of @GTWorldChEu with @followWRT and my mates Nico Mueller and Frederic Vervisch #GTWorldChEu pic.twitter.com/jYR0KvjeUo
— Valentino Rossi (@ValeYellow46) March 30, 2022
Lar ikke Rossi stjele fokuset
Og i Pro-klassen stiller det et nytt og spennende navn. Nemlig Valentino Rossi, den store MotoGP-legenden som la opp karrieren på to hjul etter fjorårssesongen, etter å ha sikret seg intet mindre enn ni VM-gull og 115 seire på motorsykkel siden 1997. Nå er han på plass med gullisens i en Audi R8 sammen med WRT.
Men selv om Rossi og de norske gutta ikke konkurrerer om de samme poengene, så innrømmer de at det settes et ekstra preg over mesterskapet å få med italieneren.
– Han har mange fans over hele verden, og selv om mesterskapet er stort fra før, så kan det jo bli enda større med mer fokus nå. Så får vi se hvor mye oppmerksomhet det tar. Han er jo en veldig kjent profil, og startfeltet i år er helt vanvittig. At han skal være med å kjøre kan jo fort gjøre at enda flere vil stille opp, sier Påverud, som for egen del har mål om å være den raskeste sølvføreren ute på banen.
Samme ambisjon har også Marius Nakken. Han har ikke viet veldig mye energi til at han skal dele bane med en av verdens største motorsportstjerner uavhengig av kategori, men det går jo ikke upåaktet hen at han er med i GT World Challenge Europe i år.
– Jeg måtte bare sjekke litt for gøy og så at han hadde 13,5 millioner følgere bare på Instagram. Så han er jo ett av de beste navnene vi kunne fått. Han har jo kjørt litt bil før også, så jeg tror absolutt han kommer til å gjøre det bra. Men jeg har ikke sammenliknet meg med han, og det er ikke han jeg skal måle meg opp mot. Pro-klassen har én Porsche, og det er samme team som oss, så det blir den viktigste målestokken vår, sier Nakken.