Over 120 deltakere stiller til start i første runde av Crosskart-NM på Finnskogbanen denne helgen. Her fra Xtreme-klassen i Konsmo i fjor, fra venstre Steffen Restad, Espen Isaksætre, Simen Vardeberg, Finn Erik Løberg, Markus Gimle Enger og Thomas Eek Murstad.

Nå starter bikkjeslagsmålet i Crosskart-NM:

– Den mest undervurderte klassen i norsk bilsport

Toppklassen i crosskart tiltrekker seg flere internasjonale bilsportprofiler, men det blir alt annet enn enkelt å hamle opp mot den etablerte norgeseliten.

Publisert Sist oppdatert

CROSSKART: Mai måned betyr at norgesmesterskapene det øvrige av norsk bilsport er igang for fullt, foruten rallyen som får tjuvstartet på vinterstid. Til helgen venter atter et norgesmesterskap når det er crosskartutøvernes tur til å innta startplatene.

Crosskart-NM

Klasser: 
• Mini
• Klasse 1 (85ccm 2-takt, 150ccm 4-takt)
• Klasse 2 (125ccm 2-takt, 250ccm 4-takt)
• Klasse 3 (250ccm 2-takt, 450ccm 4-takt)
• 650ccm
• Xtreme junior
• Xtreme

Aldersgrenser: 
• Mini: 6-11 år
• Klasse 1: 8-13 år
• Klasse 2: 11-16 år
• Klasse 3: 14 år
• 650ccm: 15 år
• Xtreme junior: 12-16 år
• Xtreme: 16 år

Terminliste: 
• 4.-5. mai: Finnskogbanen
• 1.-2. juni: Starmoen
• 29.-30. juni: Egersund
• 24.-25. august: Gardermoen
• 7.-8. september: Brekka
• 21. september: Grenland

CROSSKART: Mai måned betyr at norgesmesterskapene det øvrige av norsk bilsport er igang for fullt, foruten rallyen som får tjuvstartet på vinterstid. Til helgen venter atter et norgesmesterskap når det er crosskartutøvernes tur til å innta startplatene.

Hele 127 deltakere er påmeldt fordelt på de syv klassene som opererer i norsk crosskart. Og vi finner de største klassene i hver sin ende av skalaen. I klasse 1, tidligere kjent under 85-navnet, finner vi 29 førere i alderen 8 til 13 år, mens det i «toppklassen» Crosskart Xtreme er hele 32 utøvere på plass.

Og vi tar for oss sistnevnte i denne forhåndsomtalen av sesongstarten. For denne klassen har også tiltrukket seg flere store bilsportprofiler fra andre grener, også med internasjonal bakgrunn. Og fellesnevneren er at denne klassen gir spesielt en konkurransetrening de ikke finner maken til andre steder.

– Dette er den mest undervurderte klassen i hele norsk bilsport. Det er noe av det høyeste nivået du har hvor alle kjører med så å si likt utstyr, så det er egentlig bare sjåføren det står på, sier rallycrossprofilen Jens Hvaal.

Espen Isaksætre og Jens Hvaal kjempet begge i toppen i Rallycross-EM i fjor, her fra da de delte pallen i Höljes. Nå fortsetter de å prøve seg mot den beintøffe norgeseliten i toppklassen i norsk crosskart.

Prioriterer crosskart

Han får konkurranse blant annet av fjorårets EM-rival i rallycross, Espen Isaksætre. 30-åringen har trappet ned sin internasjonale karriere, nettopp for å satse fullt på crosskart. I tillegg til NM skal han også kjøre den nordiske serien RallyX som har samme toppklasse som i Norge.

For i tillegg til høyt konkurransenivå er også budsjett en vesentlig faktor, ettersom crosskart kanskje er den rimeligste formen for bilsport hva komme til driftsbudsjett satt opp mot tempo og konkurransedyktighet.

– «Døktig» stor forskjell! Jeg kunne sikkert kjørt 25 sesonger med crosskart kontra én sesong i EM i rallycross, sier Isaksætre, som faktisk står med én finaleseier på CVen fra sin første fulle sesong i fjor.

– Helt ærlig er seieren jeg tok i fjor noe av det større jeg har klart å få til i karrieren, fastslår mannen som sesongdebuterer på hjemmebanen Finnskogbanen utenfor Flisa denne helgen.

Men det er alt annet enn et enkelt felt å hevde seg i, og det er nettopp den store konkurransedyktigheten han trekker fram.

– Det er helt sjukehus. Det er absolutt ikke noe hvilehjem uansett hvem du møter. Kommer du til finale, så har du gjort veldig mye riktig. Jeg føler meg fortsatt som en nybegynner her da jeg nesten aldri har kjørt bakhjulstrekker i hele mitt liv, sier Isaksætre.

På tempo rundt en rallycrossbane er det stort sett bare Supercars-klassen som setter raskere rundetider. Toppklassene i crosskart, både i den etterhvert gamle 650-klassen samt den nyere Xtreme-klassen, parkerer de fleste andre klasser innenfor grusbane-kjøring.

– Dette er det nærmeste du kommer Supercar. En Xtreme-kart er nærmere enn en R5-bil vil jeg si. Jeg trodde da jeg hoppet fra en R5-bil nå, så trodde jeg ikke at jeg skulle få sjokk over farta i crosskarten. Men du har mye mer igjen av å kjøre en crosskart enn en R5, sier Jens Hvaal, som har kjørt i toppklassen i rally denne vinteren for å holde seg varm bak rattet.

Klar for sesongstart🤩🏁 Som sagt så starter ikke EM sesongen før i Juni, dermed måtte vi finne på noe annet før den...

Posted by Team Sivert Svardal on Thursday, May 2, 2024

Nybegynner fra Supercars-EM

Men en som virkelig er nybegynner er Sivert Svardal, som primært skal kjøre full sesong i Supercars i Rallycross-EM i år. I likhet med Isaksætre er det nettopp konkurransetreningen som er en høy faktor i at Svardal velger å kaste seg på dette

– For det første så er det jo noen skikkelig kule karter å kjøre. Så er jo nivået skyhøyt i NM, så det er jo bare kult å få prøvd seg. Så handler det jo kanskje mest om å få litt fart i kroppen før EM-sesongen begynner. Den begynner ikke før i juni, så jeg trener å kjøre noe for å få roet ned abstinensene før den tid, sier Svardal, som var med på den store treningssamlingen på nettopp Finnskogbanen for å sjekke ståa.

Hvaal melder at han har troen på sin rallycrosskollega etter hva han så på testene.

– Da jeg så på de første rundetidene, så var han to sekunder bak. Så sa jeg rundetiden jeg hadde, og etterpå var han bare tre tideler bak. Så dette tar han veldig fort, og jeg blir ikke overraska om han står i en A-finale, sier Hvaal.

Svardal proklamerer at han neppe kommer til å kjøre full sesong da hovedfokuset er på EM, men at han i hvert fall blir med på sesongstarten, og muligens også sesongfinalen i Skien da rallycrossesongen er over.

Men crosskart blir i hvert fall en god oppvarming mot en internasjonal satsing med høye ambisjoner.

– I EM må jeg pushe meg selv hele tiden for å kjøre fortere og fortere, og det kommer jeg til å måtte gjøre i helgen også, så det blir god trening i dette også, sier sørlendingen.

Da var grus sesongen igang😃 Selvom spoileren ikke hang helt med i svingene, så ble det en mega dag med mye forskjellig testing. Vi satser på flere dager som dette💪🏻

Posted by K.P Racing Karl Peder Nordstrand on Thursday, March 28, 2024

Stor fallhøyde for Karl Peder

En det også knyttes forventninger til er rallykometen Karl Peder Nordstrand. Han dannet grunnlaget i karrieren sin nettopp i crosskart, og er stemplet som ett av de største bilsporttalentene i Norge om dagen basert på hva han har levert i rallysporet.

Denne kombinasjonen gjør at fallhøyden blir stor for Nordstrand om han ikke hevder seg, og det vet han veldig godt selv.

– Jeg har fått stooooor respekt for den klassen. Og det å komme inn der og sette topptider og være raskest, det går bare ikke. Du må trene mye, og trene smart. Og ikke minst, så tar det tid å sette opp karten. Og det er viktig å ha utstyret i orden, sier 16-åringen.

Han legger derfor ikke skjul på at han har lagt ned enorme mengder med kjøretrening denne våren, og kjørt alt han klarer på ulike baner for å stille godt forberedt.

– Jeg har kjørt sinnsykt mye, og det er ikke alt som har kommet ut på sosiale medier. Men vi er nødt til å være den som er mest forberedt der av samtlige for å henge på. Det hjelper ikke om du er en helt megagod sjåfør, for har du ikke trent og ikke har utstyret i orden, så har du ikke sjans, slår han fast.

Simen K. Johansen rykker opp hele veien fra NM-gull i klasse 1 i fjor til toppklassen Xtreme i år.

Disse skal vi regne med

Vi har utfordret samtlige fire på hvem som er favoritter fra den etablerte crosskarteliten. Og det er to navn som går igjen; Nikolai Haldammen og Thomas Eek Murstad, i tillegg til at det listes opp syv-åtte andre i klassen som også er vinner- og pallkandidater.

Men vi sjekker også ståa på fjorårets medaljevinnere om hvordan deres sesong blir.

Klasse 1- og 125-vinner i fjor, Simen Johansen, rykker helt opp til nevnte Xtreme-klassen og skal virkelig få bryne seg mot norgeseliten. Sølvvinner Jonas Sørlie hopper opp til klasse 3, tidligere 250-klassen, mens bronsevinner Patrick Ruud blir værende på samme klassenivå.

Fra klasse 2 med 250-kubikk i fjor fortsetter regjerende mester Simen Rønning Billingsø. Eirik Steinsholt rykker opp til Xtreme, mens Sebastian Myhr Bjerkli tar steget opp til den etablerte 650ccm-klassen.

Gullvinner i 650ccm, Mats Samuelsen Lislevand, fortsetetr i klassen. Det samme gjør sølvvinner Sondre Brendryen, mens bronsemedaljør Jan Terje Samuelsen ikke er å finne på startlista på Finnskogbanen.

Jørgen Sørlie rykker opp fra norgescupgull i 85-klassen til klasse 2 som i år er samme klassenivå som tidligere 125-klassen. Det det samme gjør også de to andre medaljørene fr ai fjor, sølvvinner Linus Gimle Enger og bronsevinner Peder Johansen.

Xtreme junior-klassen, som også kjører med norgescup-status, har vokst fra åtte poeng takere i hele fjor til 11 påmeldte bare i sesongåpningen. Regjernede mester Dennis Vik og sølvvinner Anniken Lindfjord fortsetter blant fjorårets medaljører i denne klassen. 

Startlisten for samtlige av helgens 127 førere finner du her!

Powered by Labrador CMS