Dannet eget team med fokus på mestring framfor antall gull og seire
Når det blir hett under hjelmen, er det fort gjort at alvoret kan overskygge gleden av å drive med gokart. Derfor bestemte Emil Antonsen og Terje Flåten seg for å tenke helt nytt.
Selv har de begge vokst opp med en gokart rundt seg. De har fulgt hverandre tett i mange år, både som konkurrenter, men først og fremst som gode kompiser og støttespillere - der høydepunktet kom i 2013 med EM-gull til Emil Antonsen. Med Terje Flåten i en viktig hovedrolle på sidelinjen for Antonsen.
Seks år senere så jobber de tett sammen fortsatt. Men nå med et fokus utenom egen kjøring. Under Antonsens navn startet kompisene opp et eget team, et eksternt team som på mange måter er noe uortodoks i norsk gokart ifølge dem selv, hvor de selv opplevde stor pågang i antall førere som ville kjøre for dem.
– Da vi startet teamet i 2014, så arrangerte vi en gokart-skole med 40 deltakere. Så plukket vi ut førere underveis, og siden har det vært nye inn og ut. Vi har jo lært mye gjennom karrieren til Emil, så vi tar med oss videre det vi fikk til der og unngår å gjøre de feilene vi også gjorde der, sier teamsjef Terje Flåten til Parc Fermé.
Teamets andre profil, Emil Antonsen, finner det givende først og fremst å se utviklingen, løp for løp og trening for trening, og kjenner på fornøyelsen av å se hvordan utøverne deres responderer på trening og tilbakemeldinger.
– Spesielt å ha muligheten til å følge de fra de er små, og er all jobben de gjør ellers. Det er veldig, veldig gøy, sier Antonsen.
EM-gullet i 2013 var altså bakteppet for at han ville starte et eget team, og det er noe ekstra med å være en aktiv gokart-profil å kunne starte sitt eget team.
– Prestasjonen med EM er jo bra alene, men det er enda kulere å kunne bygge opp et bra team som kan være attraktivt. Det er ikke så mange slike team her i Norge, og jeg har selv erfart hvor viktig og bra det er å ha et team som bidrar med ordentlig coaching og oppfølging, sier Antonsen, som har overlatt de største arbeidsoppgavene til Flåten da han selv er en travel person som ikke får fulgt opp alt like tett som kompisen har muligheten til.
En av teamets tidligere deltakere som har opplevd senere suksess i andre bilsportgrener er Emil Heyerdahl, som i fjor vant Bilsporttalentet-konkurransen og i år kjører GT-racing i den skandinaviske Porsche Carrera-cupen.
Men det er ikke de langsiktige drømmene som er i hovedfokus for Flåten og Antonsen. Fokus på nåtid, i form av kjøreteknikk, utvikling - og ikke minst glede med å kjøre gokart - det står i høysetet.
– Vi setter ikke noe krav og mål til de, egentlig. Vi mener at de gjør det best dersom det er gøy og alt er moro, og ikke at vi krever at de skal vinne. Men det handler selvfølgelig om å bli så god som man selv ønsker, og alle i teamet vårt har muligheter til å kopiere resultatene til Emil, fortsetter Flåten.
Totalt fire førere er på teamet. Tre av dem deltok i NM-arrangementet på Andebu i helgen. Én av de er Sivert Møyland fra Andebu, som kjørte inn til seire i begge finalene i DD2-klassen på hjemmebane. Dog var dette kun en gjesteklasse i NM, slik at det ikke ble noen formell NM-tittel på Møyland.
Men det spiller ingen rolle.
– Det kunne jo ikke gått så mye bedre. Taktikken var å få en luke så tidlig som mulig, og spare på dekkene så godt som mulig. De sitter godt som nye, men til et visst punkt blir de dårlige. Så man må ikke overkjøre, sier Møyland til Parc Fermé.
Han stortrives i team med Flåten og Antonsen bak roret.
– Dette er veldig unikt, og de har jo holdt på med dette på høyt nivå. De kan sakene sine og vet hva som skal til, sier 19-åringen og støtter oppunder fokuset på glede framfor alvor og altfor høye ambisjoner.
– Å ha det moro er absolutt viktig, og ikke bare banke på med runder for å banke runder. Det er viktig å fokusere på det beste man får til, og ta med seg det videre, og har man det gøy ute på banen, så er det noe du får noe igjen for på sikt, sier Møyland.
Hans store høydepunkt for denne sesongen er å delta i Euro Trophy-runden, eller EM om du vil, i svenske Kristianstad om snaue to uker.
– Ambisjonene er i alle fall å prøve å komme seg til finalene. Jeg har tro på at det skal gå, sier Møyland.
Tilbake til NM, så hadde teamet to andre utøvere med seg. Ungguttene Chrisander Eigås Marthinsen og Mats Nygaard, som er teamets nyeste tilskudd dette året, deltok i henholdsvis Mini og Junior 125. I sistnevnte klasse er ikke resultater og medaljevinnere offisielt enda grunnet protester og appeller til behandling, men Nygaard ble i utgangspunktet nummer 11 her.
Denne 11. plassen imponerer teamsjef Flåten av én spesiell grunn.
– Mats har ikke kjørt så veldig mye, så det han gjør er helt ekstremt faktisk. Dette var hans tiende løp hele karrieren. De fleste konkurrentene har kjørt ti løp kanskje bare i år, mens Mats bare har kjørt en gang i blant tidligere, men nå blitt med sammen med oss. Det er fryktelig moro å se hvordan man kan hjelpe til å få folk til å kjøre fortere, sier Flåten.
Eigås Marthinsen, som kjørte på hjemmebane i Andebu, ble til slutt nummer 12 i Mini-klassen, men får en stor stjerne i boka av teamet for å ha kjørt seg opp fra B-finalen og klatret 13 plasser i A-finalen.
Teamets fjerde fører er Simen Lille-Homb fra Raufoss, men han deltok ikke i NM. Lille-Homb har dog lengst fartstid i teamet, og er på sin femte sesong sammen med Emil Antonsen Motorsport. Ved siden av gokart er det primært Formel Basic som han satser på i år.