Da lekegrinda til Brasils Grand Prix en gang var dobbelt så lang
Til helgen skal det konkurreres på en av de korteste banene på kalenderen. Men for tre tiår siden var Interlagos-banen i Brasil den lengste på kalenderen.
For dem som er over gjennomsnittlig opptatt av Formel 1 og Formel 1-historie, så er ikke dette noe nytt. Og for dem som også har en over gjennomsnittlig interesse av å studere banebeliggenhet og banedesign, så har man for lengst registrert hvordan Interlagos-banen, eller Autodromo José Carlos Pace, ser ut som en eneste stor gokartbane fra oven.
Dermed er det fortsatt mulig å spore hvordan banen så ut før i tiden. Og selv om dagens banelayout likner en god del på den gamle, så er faktumet at den er nesten halvert. Mens dagens bane er på 4309 meter, var banen frem til 1990 på rett i underkant av åtte kilometer lang.
Rundt 2,5 minutt ble brukt på runden, mens helgens beste rundetid er ventet å bli på under 1:08 dersom været er fint.
I videoen øverst kan du se et utdrag fra starten på Brasils Grand Prix 1980, vunnet av franske Rene Arnoux. På den tiden startet man også sesongene tidlig. 27. januar ble den gangs Grand Prix-løp utenfor Sao Paulo gjennomført, og da hadde sesongåpningen i Argentina allerede blitt gjennomført 14 dager tidligere.
Brasils Grand Prix har også vært kjent for å huse VM-finalene i mang en sesong fram til Abu Dhabi tok over den som fast innslag fra 2014.
Flere spektakulære VM-titler som Kimi Räikkönens i 2007, Sebastian Vettels i 2012 og for ikke å snakke om den høyst legendariske 2008-kampen, hvor Felipe Massa var verdensmester i cirka et halvminutt før Lewis Hamilton tok seg forbi Timo Glock som en avgjørende passering for å sikre tittelen med ett poengs forsprang.