Citroën vil fortsette i to år til – men så er det definitivt slutt
PSA-sjefen har nå lagt alle kortene på bordet etter ryktespredningen den siste uka.
Forrige torsdag, samtidig som de første ryktene om at Citroën er på vei ut av WRC allerede neste år, gikk Citroën-sjef Pierre Budar ut i franske L'Equipe og sa at de fortsatt står ved toårsplanen sin, og at det ikke er noen grunn til at Sebastien Ogier heller skal ut av den inneværende kontrakten.
Likevel fantes det flerfoldige kilder der ute, blant annet gjengitt av troverdige Motorsport Network med Autosport og Motorsport.com, som med 99 prosent sikkerhet mente det var sannsynlig at Citroën kom til å trekke seg ut.
– Vi har staket ut en kurs, og vi vil stå bedre rustet i 2020, sa Budar til den franske sportsavisen, hvor han også understreker at det kontraktsmessig ikke er noen klauser for at Ogier skal forsvinne til Toyota.
Samtidig har PSAs motorsport-sjef Jean-Marc Finot nå gått ut til Auto Hebdo og bekreftet at de har planer om å fortsette i 2020, noe som strider mot de sterkeste ryktene fra forrige uke - men som også bekrefter Budars påstander. Samtidig bekrefter han de dårligste nyhetene fra ryktene, nemlig at de ikke skal fortsette inn i WRC i evig tid.
– Vi kommer ikke til å delta i rally i 2022 med «hybridiseringen» av motorene som er planlagt fra det året. Når vi allerede har et program i Formel E med DS, så planlegger vi ikke å ha to store programmer i både WRC og WEC, sier Finot til Auto Hebdo (bak betalingsmur).
En talsperson i PSA forteller også at mye kan være avhengig av Sebastien Ogiers deltakelse i teamet. Om han forsvinner til Toyota, så kan det likevel være kroken på døra for Citroën neste sesong - selv om to av toppsjefene deres initierer på videre kjørinig i WRC på kort sikt.
– Det er diskusjoner igang med Sebastien Ogier om hans kjøring i 2020. Men på dette tidspunktet blir de ulike antakelsene bare spekulasjoner, sier talspersonen ifølge magasinet.
Grunnen til at WEC (World Endurance Championship, journ.anm.) nevnes er at PSA-konsernet har nå bekreftet at Peugeot skal tilbake til Langdistanse-VM igjen når det nye hybridreglementet skal innføres med hypercarbaserte biler framfor dagens prototyper, kjent som LMP1.
Derfor slår dette beina under WRC-satsingen gjennom Citroën, som med unntak av 2006 og 2016 har vært faste travere som fullverdige fabrikkteam siden starten på 2000-tallet, som det mest suksessrike teamet med hele ni VM-titler til Sebastien Loeb på rad fra 2004 til 2012.
Slik det tolkes fra PSA-sjefen kommer Citroën derfor til å stå ved dette toårsprosjektet ut minst 2020, og kanskje også hele 2021-sesongen.