Citroën truer med å forlate WRC etter 2020
Dersom det ikke blir elektrifisering i Rally-VM etter neste sesong, så mister sporten minst ett fabrikkteam.
Dersom det ikke blir elektrifisering i Rally-VM etter neste sesong, så mister sporten minst ett fabrikkteam.
Det gjør Citroën-teamet klart under et intervju i forbindelse med bilmessa i Geneve. Citroën-sjef Linda Jackson er tydelig på at dagens reglement med 1,6-liters turbomotorer ikke har noen framtid om ikke elektrisiteten kommer på banen.
– Alt forandrer seg og jeg kan ikke se hvordan en fabrikant kan fortsette å støtte opp under noe uten refleksjoner om hva som skjer i samfunnet. Snakker vi 2021 og 2022, så jobber vi hardt for å etterkomme CO2-kravene på våre personbiler, og forsikre oss om at personbilene har elektriske utgaver, sier Linda Jackson ifølge Auto Express, og svarer «ja» på spørsmålet om de trekker seg ut dersom WRC ikke elektrifiseres.
Selv om ren elektrisk drivkraft per i dag er godt stykke unna realiteten dersom rally skal beholde sitt format som en langdistanse-bilsport, så er det allerede fra FIA-hold stor tematikk om hvordan man skal inkludere hybrid-løsninger slik at dagens biler får krefter fra både ordinær forbrenningsmotor og en elektrisk generator.
Liknende løsninger har allerede eksistert i Formel 1 i flere år, der de fra 2014 gikk over til 1,6-liters turboladede hybridmotorer. Nå tenker Citroën at det er på tide at WRC også får et elektrisk image, selv om det fortsatt er stor motstand fra et stort antall blant supporterne når det kommer til elektrifisering innenfor motorsport.
– Jeg vet det diskuteres om hvordan WRC kommer til å bli, hybrid, elektrisk eller en miks, og for meg er det veldig viktig. Det er hardt å vurdere noe som ikke gir noe oppmerksomhet til hva som skjer i samfunnet forøvrig, sier Jackson.