Citroën-teamsjefen sjeleglad for Mads sine bidrag til teamet

– Med Mads har vi fått bekreftet at vi utvikler bilen i en riktig retning, sier teamsjef Pierre Budar til Parc Fermé.

Publisert

Ott Tänak vant Rally Finland, men alt fokuset lå på Mads Østberg sin knallsterke 2. plass hvor han slo hjemmefører og hjemmefavoritt Jari-Matti Latvala i en «fair and sqaure» duell gjennom hele helgen.

Pierre Budar, teamsjef i Citroën. (Foto: Citroën Racing/@World)

Ott Tänak vant Rally Finland, men alt fokuset lå på Mads Østberg sin knallsterke 2. plass hvor han slo hjemmefører og hjemmefavoritt Jari-Matti Latvala i en «fair and sqaure» duell gjennom hele helgen.

Citroën har vært i hardt vær lenge, egentlig helt siden sesongstarten i 2017 hvor de har slitt med å bygge en komplett bil. Klimakset kom da de sparket Kris Meeke etter en rekke avkjøringer, og resten av sesongen - utenom Spania - har de sikret seg Mads Østbergs signatur for å komme seg ordentlig på rett kjøl igjen.

Nå innrømmer teamsjef Pierre Budar at Østberg presterte langt bedre enn forventingene i Finland.

– Vi visste at han var erfaren der, men vi regnet med at Toyota skulle dominere helt i toppen med tanke på at vi var på hjemmebane. Finnene er jo også ganske erfarne i dette løpet, så det var vanskelig å forvente noe toppresultat. Enda mer imponerende er det at Mads totalt sett var raskere enn Latvala, sier Pierre Budar til Parc Fermé.

Oppsettekspert

Østberg kjemper ikke bare for teamet denne sesongen, men han kjemper for seg selv og sin WRC-framtid etter flere sesonger hvor han ikke har vært i nærheten av «toppen». Derfor er gode resultater og god intern utvikling alfa og omega for framtiden til Østberg.

– Selv om vi har gjort en del utvikling med bilen, så har Mads sin feedback bekreftet at vi utvikler bilen i en riktig retning. Spesielt på demper- og differensialoppsett er Mads sterkt involvert selv om vi har testet mye før han også kom inn i teamet, sier Budar.

Han vil ikke sette noe ultimate krav til hva Mads skal oppnå for at han skal være sikret et sete for neste år, men fortsetter han som i Finland, så skal det mye til at han ikke får forlenget tidlig.

– Det er litt for tidlig nå å snakke med ham om neste år, men vi får se. Vi håper på flere pallplasseringer, og får han til det så vil vi være svært fornøyde, sier Budar.

– Når vil det komme en avklaring for neste år?

– Det må vi se nærmere på. Vi har tett tett forhold, men det blir ikke før mot høsten og slutten av sesongen, sier Budar, som overtok etter Yves Matton i forkant av denne sesongen.

Ikke Spania

Østberg skal kjøre fire av fem gjenstående løp. Kun Spania står han over for fabrikken da de allerede har en avtale med Sebastien Loeb til dette løpet, og Citroën ser ingen grunn til å forandre på disse planene.

Mads Østberg har gjort et godt og viktig inntrykk i Citroën-teamet etter fire løp og én pallplass denne sesongen. (Foto: Citroën Racing/@World)

– Nei, det er ingen rom for forandring der. Vi opprettholder planen som avtalt, sier Budar.

Selv er Mads Østberg svært fornøyd med hverdagen i Citroën om dagen og er takknemlig for å kunne spille en sentral rolle når det kommer til oppsett og utvikling av bil.

– Jeg introduserte noen ideer som jeg ikke fikk lov til å iverksette til Sardinia, men etter det løpet sa jeg tydelig hva jeg mente var feil også jobbet vi i den retningen jeg mente var mer riktig. Og da var det veldig positivt at dette fungerte så bra nå i Finland, sier Mads Østberg til Parc Fermé, som takker både ingeniører og sin nye tekniske sjef for at samarbeidet fungerer svært godt.

Ønsker snarlig forhandling

Angående sin egen framtid så ønsker Østberg naturlig nok en avklaring så fort som mulig, men har god forståelse for at teamet er avventende til å sette seg ned rundt forhandlingsbordet.

– Jeg vil gjerne igang med forhandlinger nå, men så har jeg akkurat signert en avtale med de så da er det ikke slik at man går med nye forhandlinger med en gang. Som vanlig så er det mye som skal avgjøres før det blir noen avklaringer, sier 30-åringen.

Powered by Labrador CMS