Citroën blir etter alle solemerker Mads sin løsning for neste sesong

Men spørsmålet er om han må ta til takke med en WRC-bil eller ikke.

Publisert

Påmeldingsfristen for neste års Rally-VM nærmer seg for dem som har tenkt til å forplikte seg, og en av de som har dårlig tid er norske Mads Østberg.

Mads Østberg. (Foto: Benjamin A. Ward / Parc Fermé)

Påmeldingsfristen for neste års Rally-VM nærmer seg for dem som har tenkt til å forplikte seg, og en av de som har dårlig tid er norske Mads Østberg.

Han var innstilt på et fullverdig WRC-comeback sammen med Citroën for 2020, men da de brått bestemte seg for å trekke hele satsingen i kjølvannet av Ogier-konflikten, så gikk dette også utover Østbergs planer.

LES OGSÅ: Mads om 2020: – Jeg kjører heller tre løp i WRC-bil enn ti løp i R5-bil

Skal i møter med Citroën

Finske medier spekulerer nå i at Østberg likevel kan bli å finne i en WRC-bil. Parc Fermé kjenner også til at nordmannen der i fortløpende dialog med den franske fabrikanten om en løsning. Østberg har dog vært klar på at han ikke akter å ha med seg egne midler for å satse internasjonalt i rally, noe som kan gjøre forhandlingene med Citroën om en privat avtale svært krevende.

– Jeg har jo lyst til å kjøre WRC-bil. Akkurat nå ser det jo urealistisk ut, men vi får se hva vi får til, sier Østberg i en kort kommentar, som bekrefter at han er i dialog med Citroën om muligheter for 2020, og skal i møter denne uken for å se om noe kan landes før påmeldingsfristen.

Selv har den franske rallyfabrikken bekreftet at R5-programmet fortsatt opperettholdes, med tanke på at salget av R5-biler også er viktige inntekter for Citroën Racing og PSA. Østberg har spilt en sentral rolle i 2019 for å videreutvikle bilen, et samarbeid som har vist seg å fungere ganske bra. Derfor er også nordmannen interessert i å fortsette å samarbeide med Citroën, selv om det største ønsket er å kjøre WRC-bil.

Men da fabrikksatsingen er borte fra WRC, så må disse bilene driftes privat. Finske medier har spekulert i at Østberg får støtte fra Citroën Norge for å kjøre i WRC, men dette avkrefter nordmannen.

Importør-støtte til NM

Mads Østberg har hatt et vellykket samarbeid med Citroën i 2019, som startet med et turbulent Rally Sweden. (Foto: Benjamin A. Ward / Parc Fermé)

I sosiale medier har han den siste tiden dog ikke lagt skjul på at han har hatt mye med importøren å gjøre, og bekrefter at en sponsoravtale er på plass for 2020. Men ikke for WRC.

– Citroën Norge skal støtte meg her hjemme i Norge, så det blir nok snakk om noe NM med R5, bekrefter Østberg, uten å avsløre flere detaljer rundt dette.

Håpet er likevel at Citroën-koblingen gjør at han er på rett sted til rett tid dersom muligheten byr seg i en WRC-bil.

– Den største skuffelsen har lagt seg nå. Jeg fokuserer på det som er mulig. Om Citroën plutselig får budsjett til å kjøre WRC-bil, så er det fordel for meg å være i kontrakt med dem, sier Østberg, som dermed åpner for at WRC 2 med Citroën kan være aktuelt dersom de går på med tilsvarende program i 2020.

– Men det blir bare spekulasjoner nå. Vi får se hva som skjer de neste dagene, sier han.

Powered by Labrador CMS