Christian ofrer alt for 24-timersløpet – frykter at én ting kan ødelegge alt

Tempoet sitter fra første meter til tross for at Christian Krognes har kjørt veldig lite i år. Men 30-åringen er redd kan blir mer skuffet enn positivt overrasket slik utsiktene ser ut.

Publisert

Til tross for å være en seriøs familiefar med fulltidsjobb hjemme i Norge, så kommer nå Christian Krognes til å pådra seg en ti dagers karantene ved hjemkomst til Norge. Karanteplikten har blant annet vært noe av årsaken til at han har stått over flere NLS-løp denne sesongen, men når 24-timeren på Nürburgring nå står for tur, så var det ikke til å komme unna.

Christian Krognes. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Til tross for å være en seriøs familiefar med fulltidsjobb hjemme i Norge, så kommer nå Christian Krognes til å pådra seg en ti dagers karantene ved hjemkomst til Norge. Karanteplikten har blant annet vært noe av årsaken til at han har stått over flere NLS-løp denne sesongen, men når 24-timeren på Nürburgring nå står for tur, så var det ikke til å komme unna.

– Det er dette som er det store høydepunktet vårt og det store målet i år, og egentlig det eneste som betyr noe denne sesongen, sier Christian Krognes til Parc Fermé.

Han har allerede seieren fra 24-timersløpet på Spa på CVen sin, og Krognes understreker også at den internasjonale anerkjennelsen er større hva gjelder prestisje på Spa-Francorchamps kontra Nürburgring. Likevel er det en grunn til at en seier på Nürburgring på mange måter vil henge minst like høyt.

– Blant fabrikantene i Tyskland så er dette ekstremt viktig. Spa er kanskje større fordi det er dobbelt så mange GT3-biler, men for publisiteten og statusen i Tyskland så henger dette høyt, sier Krognes.

Han omtales gjerne som «den raskeste enkeltføreren» i en GT3-bil på Nürburgring. Han var også raskeste fører på bilen under første del av kvalifiseringen som er gjennomført før det gjelder fredag kveld, en bil han deler David Pittard, Jordan Pepper og Mikkel Jensen, sistnevnte tidligere teamkompis i Intercontinental GT Challenge og som akkurat har gjennomført 24-timersløpet på Le Mans.

Og BMW M6 GT3 som bil har også i alle år vært konkurransedyktig på Nürburgring, som oftest i de svingete partiene da bilen har hatt gode aerodynamiske egenskaper. Likevel er det én ting Krognes nå frykter, og det er nemlig været. De kjører på Yokohama-dekk, som Krognes er redd ikke er like konkurransedyktige som Michelin når det kommer til regn.

(Foto: Walkenhorst Motorsport)

– Noen byger er greit, men hvis det er konstant regnvær, så har vi en stor ulempe. Og det ligger nå an til at 50-60 prosent av løpet går i regn. Så jeg merker at dette kan bli vanskelig. Realistisk sett skal vi nok være fornøyd med topp fem, men jeg er redd sjansen er større for at jeg blir skuffet enn positivt overrasket når man skal hjem igjen med karantene og hele pakka for dette, erkjenner Krognes.

Som sagt - det er dette ene enkeltløpet som betyr noe for ham og Walkenhorst Motorsport.

– Jeg har tenkt i hele år at vi virkelig bør kjempe om pallen, men det er da med tørt vær i tankene. Det vil si, da skal vi egentlig kunne kjempe om seieren, sier Krognes.

To andre nordmenn stiller også til start. Dennis Olsen blir en av Krognes’ argeste rivaler i toppklassen, der han faktisk skal kjøre på to biler underveis i løpet etter at Porsche måtte trekke alle fabrikkførerne som hadde kjørt på Le Mans. Oskar Sandberg er også på plass i BMW-cupklassen med M240i-modeller.

Powered by Labrador CMS