Christian innrømmer at dosen med flaks avgjør hele 24-timersløpet
I fjor hadde han nok flaks til å vinne det prestisjefylte døgnløpet i Belgia. I år hadde Christian Krognes og teamet akkurat nok uflaks til å bli hektet av.
Når det er sagt blir det likevel sett på som ett av de mer prestisjefylte enkeltseierne å ta internasjonalt dersom du får stå på toppen av podiet etter 24 timer med full gass på Spa-Francorchamps i en GT3-bil.
Og årets 24-timer ble en berg- og dalbane for Christian Krognes og hans Walkenhorst Motorsport. De var de regjerende seierherrene fra 2018, men brått overraskende endte de kun på en 35. plass på kvalifiseringen.
LES OGSÅ: Nå får Christian sin livs sjanse til å vise seg fram internasjonalt
Kaos-løp
Krognes uttalte at en kombinasjon av mange omstendigheter gjorde årets løp vel så krevende for dem. Sprutregn var det de trengte. Og det fikk de.
– Det har egentlig vært et totalt kaos fra ende til annen. Det startet med regn og endte med 22 timer med vekslende forhold. Jeg tror ikke jeg kjørte et eneste stint uten slicksdekk på regn, eller regndekk på tørr bane, sier Krognes til Parc Fermé.
For å gjøre en lang historie kort, så endte de på en 11. plass i løpet. I seg selv en god prestasjon alene å klatre 24 plasser, selv om løpet er langt. Samtidig kunne de endt enda høyere. På ulike tidspunkt både ledet de løpet og lå lenge og kjempet om pallplass.
– Vi var oppe og kjempet om de fem beste etter åtte-ni timer, konstaterer Hamar-gutten.
LES OGSÅ: Rene slicks i høljende regnvær reddet Spa-helgen for Dennis og Porsche
Strategi ødelagt av rødflagg
Plutselig ble løpet rødflagget. Midt på natta og mot morgenen natt til søndag regnet det altså så mye at arrangøren fant det uforsvarlig å kjøre. Først 11:30 fikk de starte de siste fem timene igjen. Dermed ble ikke samtlige 24 timer fullført med full gass.
Dette påvirket også strategien til Walkenhorst og Krognes, og de bommet derfor med noe helt vesentlig. Det obligatoriske tekniske pitstoppet på minimum fem minutter hadde de beregnet på et annet tidspunkt enn hva de rakk, nettopp på grunn av rødflagget.
– Det pitstoppet er obligatorisk blant annet for å bytte bremser. Den hadde ikke vi tatt før rødflagget, men det hadde mange av de andre teamene. Og man må treffe på en safetycar eller full-course-yellow for å få mest ut av pitstoppene, og vi tapte en del mer enn de andre da vi måtte ta denne fem-minutteren i løpet av de siste fem timene, sier Krognes.
Hadde tro på pallplass
Derfor var ikke 11. plassen av 72 biler noe de jublet nevneverdig over, selv om de kom seg godt opp i feltet fra en dårlig startposisjon.
– Totalt sett er vi skuffet over resultatet. Hvis løpet virkelig hadde vart i 24 timer, så ville vi kjempet om pallen med disse forholdene. Men det er ikke alltid at ting stemmer. I fjor hadde vi en del flaks underveis. I år hadde vi ikke det. Men jeg er godt fornøyd med både egen innsats og med teamkompisene som gjorde en knallbra jobb. Kollektivt står vi godt sammen, konstaterer Krognes.
En mager trøst var at de endte som beste BMW i løpet. De visste at de var gode nok for å kunne vinne det som regnes som verdens mest prestisjefylte GT3-løp å vinne.
– Jeg kjenner jeg er gira på å komme tilbake og reise kjerringa neste år, konstaterer 29-åringen.