Christian i samtaler med BMW-fabrikken gjennom hele helgen

Christian Krognes kan være nært forestående en fabrikkskontrakt etter seieren på 24-timeren på Spa.

Publisert

Selv er han imidlertid ordknapp hva gjelder hans reelle sjanser til å få en fabrikkontrakt for BMW. I hele hans internasjonale bilsportkarriere har han selv ikke lagt inn en eneste krone for å få kjøre, men samtidig har han heller ikke fått lønn for å bli puttet bak rattet.

Christian Krognes, Tom Blomqvist og Philipp Eng kunne juble over deres sensasjonelle seier på Spa søndag. (Foto: Blancpain GT Series)

Selv er han imidlertid ordknapp hva gjelder hans reelle sjanser til å få en fabrikkontrakt for BMW. I hele hans internasjonale bilsportkarriere har han selv ikke lagt inn en eneste krone for å få kjøre, men samtidig har han heller ikke fått lønn for å bli puttet bak rattet.

Det er en opplest og vedtatt ambisjon at drømmen og målet er å få betalt for å kjøre en dag. I tillegg til at han denne helgen var med på å totalvinne det kanskje mest prestisjefylte 24-timersløpet på kalenderen utenom Le Mans, så var han samtidig en av relativt få i den profesjonelle klassen som ikke får lønn.

– Hele BMW-kontoret fra München var på plass på Spa, så dette var et stort og viktig løp for dem. Jeg har snakka mye med dem gjennom hele helgen, sier Krognes, som utover dette ikke selv vil spekulere i hvor langt unna han er en lønnet fabrikkontrakt.

Men det er på det rene at prestasjonene skaper interesse for en mer forpliktende satsing. Til nå har han konkurrert litt «nå og da» for Walkenhorst, som er en tysk BMW-forhandler, tett fabrikkstøttet av BMW.

Men utover å kjøre flere VLN-løp, samt 24-timeren på Nürburgring, så har mulighetene heller vært lite hyppige over en hel kalender. Han har tidligere prøvd seg i Blancpain-serien som 24-timeren på Spa kjøres i, og Krognes kaller gjerne dette for et uoffisielt VM for GT-biler.

– Det er jo ekstrem hard konkurranse her. Du drar sammen de beste fra DTM, fra VM i langdistanse og hele pakka, også kjemper man mot hverandre. Jeg ønsker definitivt å få flere sjanser her, sier Krognes.

Blancpain er BMWs kanskje viktigste serie å satse på gjennom året, slik at en fabrikkontrakt her vil gi muligheter til å kjøre for et toppteam tilsvarende det han gjorde i helga. Både Tom Blomqvist og Phillip Eng er begge helprofesjonelle førere fra BMW med mye erfaring også fra DTM (Deutsche Tourenwagen Masters) og andre prestisjefylte serier.

Skulle legge opp i 2010

Han sier heller ikke nei takk til å være den første nordmannen til å kjøre i det tyske mesterskapet om muligheten skulle by seg, selv om det er stor intern konkurranse blant BMW-førerne om hvilke serier og klasser man får kjøre.

– Nei, jeg er åpen for alt jeg, selv om det er langdistanse jeg har etablert meg i, sier 28-åringen.

– Men jeg får neppe vite noe mer konkret om en eventuell kontrakt før det nærmer seg slutten av sesongen og nyttår, legger han til.

Krognes blir sett på som unik i sin fremgangsmåte i bilsporten. Han har holdt en lav medieprofil, trener ekstremt mye mentalt sammenliknet med mange andre, og har levert gode resultater på få sjanser.

Han var egentlig på vei til å legge opp i 2010 da han fikk en gratis sjanse hos Møller Bil Motorsport på Nürburgring, og han er evig takknemlig den dag i dag for muligheten han fikk den gang.

– På den tiden var jeg egentlig ferdig, og søsteren min skulle heller få en sjanse på hest slik at familiepengene kunne gå dit. Så fikk jeg tilbudet fra Møller, når jeg egentlig skulle legge opp. Hadde det ikke vært for den sjansen, så hadde jeg ikke fått disse opplevelsene, sier Krognes.

Møller Bil Motorsport syns også det er stas å se hva Krognes nå får til, selv om han ikke hadde lang fartstid i teamet.

– Vi har kjørt både med og mot han, og det er fint at han er en av de beste nå, for da setter han også våre prestasjoner i et godt lys. Det er morsomt å se at han har gjort det bra videre, sier teamsjef og sjåfør Håkon Schjærin.

Møller Bil Motorsport-sjåfør og Formel 1-kommentator Atle Gulbrandsen har selv vært teamkamerat med ham og fulgt Christian i tykt og tynt siden. De er begge også vokst opp på Hamar. Han har flere ganger latt seg imponere over Krognes sin evne til å prestere når det gjelder, og den profilerte bilsporteksperten fikk en ny bekreftelse på det denne helgen.

– Først og fremst kjempegøy og utrolig imponerende av Christian. Allerede da vi var teamkamerater for åtte år siden forstod jeg at han hadde noe spesielt ved seg som ville gjøre at han kom til å nå langt – og det har han jo ettertrykkelig bevist i helgen. Hans fart og evne til å levere når det gjelder, samt hans mentale styrke, er unik, sier Gulbrandsen.

Atle Gulbrandsen og Christian Krognes kjenner hverandre godt fra VLN-serien i Tyskland. Her fra 6-timersløpet i fjor. (Foto: Simen Næss Hagen)

Karrierens store høydepunkt

Tilbake til en mulig fabrikkontrakt så har interessen allerede vært godt tilstede fra flere fabrikanter. Men selv om mulighetene har vært der, så har ikke Christian følt for å takke ja til alt av tilbud som fins rundt ham.

– Kontraktene jeg har hatt har alltid passet meg bra og vært veldig fleksible, noe jeg har sett på som et privilegium. Jeg har allerede vært i kontakt med fabrikker som har tilbud som ikke nødvendigvis er så attraktive, sier han.

Én ting er han klar på. Seieren på Spa er hans definitive høydepunkt i karrieren.

– Jaja, dette overgår alt. Det handlet om takle noe helt nytt. Spenningsnivået har vært ganske høyt hele helgen, og før kjøringen begynte så var jeg veldig opptatt av å ikke være den som dro ned teamet. Heldigvis lå vi allerede på treningen innenfor samme tidelet, så da kunne jeg slappe litt mer av, sier Krognes.

Powered by Labrador CMS